Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-5 2,0t 1998 tjuvdrar ström

  1. #1

    Saab 9-5 2,0t 1998 tjuvdrar ström

    Hej!

    Min Saab 9-5 2,0t b205e 1998 drar ur batteriet. Den har rullat ca 29300 mil, ska vara chippad sedan 2001 men vet inte något mer om det än att det skulle ge ca 210hk.
    Jag bytte ut batteriet till ett bättre beg och det höll ca en månad.
    Nu står den konstant med en ctek 25000. Kör jag en kortare sträcka (typ till affären) så är det batteritorsk vid start.
    Men kör jag nån mil så kan jag klara av en start efter ca 2h vid 0 grader ute stereo + lampor + acc avstängda.
    Generatorn laddar mellan 13,8 - 14,4 med mätare i cigarettuttaget (tomgång samt under körning).

    Jag har lokaliserat att det är säkring 17 (engine management system) i kupén som verkar vara tjuven. Men därifrån vet jag inte riktigt hur jag ska felsöka.
    Sedan en tid tillbaka har nyckeln inte blivit accepterad, men då får jag hålla in låsuppknappen för att kunna starta (brukar gå till sig när det är varmare ute).
    Nu på slutet har ABS:en börjat strulat. När jag bromsar så att ABS:en hoppar i och sedan släpper upp bromsen så kan bakbromsarna ligga kvar som att jag bromsar.
    För att få bakbromsarna att släppa så måste jag bromsa så att ABS:en hoppar i och ur några ggr. Har doc än så länge bara hänt i lägre farter <50 km/h peppar peppar.
    Det problemet misstänker jag att det kan hänga ihop med att batteriet laddar ur.

    Har jag tändningen igång efter att jag har kört samt allting igång acc, stereo, lampor så går den från 12,8 - <10V på ca en minut.

    Larmsirenen tog jag bort för x antal år sedan när den började tjuta lite som den ville.

    Jag har inga larm i instrumentpanelen och den enda som varnar i SID:en är nyckeln ej accepterad när det händer och larmsirenen som är bortplockad.

    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

    Mvh

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    ABS-problemer er noe som gjerne dukker opp ved for lav batterispenning, så min første tanke er om det er det "bättre beg" batteriet som har sett sine beste dager?

    Også det at batteriet tar lading når du kjører en stund, KAN tyde på dette, i tilfelle hvilestrømmen er normal etter at alle elektronikkenhetene har "gått til ro".

    Du skriver ikke om du har målt hvilestrøm/tjuvstrøm, noe som er omhandlet i mange tråder på forumet, som feks. her: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/137930-M%C3%A4ter-tjuvstr%C3%B6m-Men?highlight=hvilestr%C3%B8m. Det burde gjøres, etter at laderen har vært tilkoblet en god del timer, og bilen ikke har vært startet.

    Den normale hvilestrømmen skal være ca. 16mA, eller så. Er den ikke det, kan du dra sikring #17 og prøve det hele på nytt.

    I tilfelle batteriet ER slitent er det ikke urimelig at det kan virke som at #17 kan se ut som en strømtyv, da både DICE, TWICE og MIU i tillegg til ECM drar strøm her inntil de har gått til "sleepmode". Jeg går ut ifra at det ikke er ettermontert noe på denne sikringskursen.

    Du kan også måle batterispenningen i startøyeblikket (med en hjelper) og er den da <9,6V tyder også dette på at batteriet er dårligt/har for lite lading.

    Så er tenningslåset en annen mulighet, om det ikke er sikkert at det er strømtrekket igjennom #17 som er det eneste problemet. I tilfelle låset ikke "spretter" skikkelig opp når du tar ut nøkkelen, vil mange spenningskurser forbli aktive, når de ellers skulle ha blitt slått av.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Tack för det utförliga svaret!

    Försökte mäta viloströmmen men det visade sig att båda säkringarna var skjutna i min multimeter.
    Men idag satt jag in mitt tredje och sista nyladdade batteri och mätte så som i tråden du länkade till.

    Första mätningen när jag vred nyckeln till on och sedan tog ur den så låg strömmen på:
    image3.jpg

    Efter ca 20 min gick förbrukningen ner till:
    image5 (1).jpg

    Sen ändrade jag läge på multimetern till 300mA också:
    image6.jpg

    Hur tycker du det ser ut? Ligger lite högt?

    Problemet med att tändningslåset inte hoppar upp hade jag lite problem med för några år sedan, men den hoppar upp som den ska och stereon slår av.
    Märkte att det inte gick att låsa bilen och det visade sig att den behövdes motioneras lite.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag har själv inte kollat på vad viloströmmen ligger på för din bil men Kato brukar ha koll på detta.
    Strömmen är dock ca 10ggr högre på det du mätt upp om allt som kan gå ner i sleep-mode har haft tid att göra det.

    För att hitta vad som förbrukar denna ström man man dra säkringar och då hitta någon som gör att strömmen sjunker avsevärt.
    Dra dock inte en och stoppa tillbaks den igen för då kanske du väcker upp något system utan plocka en efter en för de mest misstänkta.
    Hittar du en säkring som sänker förbrukningen kan du stoppa tillbaka alla och åter vänta med än 20min för att därefter direkt dra den misstänkta förbrukaren först för att se om strömmen åter sjunker av att bara dra den säkringen.

    Säkringar finns i gaveln till vänster om ljusvredet och i motorrummets central.

    Man kan även lossa reläer för att felsöka på liknande vis och reläer finns även gömda ovanför vänster knä vid DICE
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg anbefalte TS i en annen tråd her på forumet, som hadde med tyvstrøm å gjøre, å også vente i en time for å sikre at alt var "gått til ro". Jeg finner ikke denne tråden nå, men mener å huske at "noe" skjedde med hvilestrømmen lenge etter forventet tid. Har du tid til overs kan det være en tanke å prøve dette også.

    Gjorde du også slik hvilestrømsmåling med sikring #17 ute (siden du har hatt mistanke til denne "kursen")?

    Er det ettermontert utstyr i bilen, på OBD-, sigarettuttak etc?

    Hvor gammelt er batteriet?

    PS. Jeg liker multimeteret ditt!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. NG9-3 -04 tjuvdrar ström, säkring f14
    Av B1llionz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 20:41
  2. Saab 900 NG tjuvdrar ström
    Av TurboLamko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 20:59
  3. tjuvdrar ström på 9000 cse 91
    Av TurboSanta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 03:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •