Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fel efter kamkedjebyte B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619

    Fel efter kamkedjebyte B2x5

    Hej, läst runt en hel del på forumet tidigare och det är härligt att se engagemanget bland alla Saab älskare därute

    Nu har jag ett ytterst konstigt fel på bilen och hoppas att någon därute kan ge lite tips. Bilen är en Saab 9-3 2.0t från 2001.

    Lämnade in bilen för ett "fulbyte" utav kemkedjan då det känns omotiverat dyrt med ett komplett byte på en bil för runt 10000. Inga konstigheter och verkstaden ordnade det under dagen så jag kunde hämta bilen efter jobbet. Dom ringer och säger att bilen är klar men att den går oroligt på tomgången men att det eventuellt kan bli bra efter adaptering. Jag har testat att koppla bort batteriet under några minuter utan skillnad.

    Problemet är att den går otroligt dåligt på tomgång, den kan gå okej en stund men sedan hoppar den ner på 500 varv och antingen dör eller går tillbaka upp igen. När man kör bilen så dör den vid nästan varje tillfälle jag kopplar ur för att stanna vid en korsning, men ej vid växlingar. Den går som vanligt när man kommer upp i varv. Så verkstan har nu tagit in bilen och gjort dom flesta mekaniska felsökningar. Testat nya stift och tändkasett, dubbelkollat timingen på kedjan, kollat vakumslangar, backventiler, kompression, tändning osv osv. Så nu blev bilen kvar över helgen och dom ska ta den till saab för att läsa ur programvaran för det är det enda dom kan tänka sig som finns kvar. Ska också tillägga att bilen inte ger några aktiva felkoder eller lampor som lyser men när jag kollar senaste felkoder visar den random missfire.

    Skulle vara ytterst tacksam om någon har förslag på vad det kan vara eller om någon varit med om något liknande. Verkstaden verkar ta sitt ansvar, är ytterst trevliga och hjälpsamma och har förövrigt bekostat alla felsökningar och nu besöket till Saab. Men vill också göra vad jag kan själv för att lösa detta underliga problem.


    /Snaabforce

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om felet uppkom vid kedjebytet så är det väl just det som är det man misstänker mest. Sen kan väl såklart några backventiler eller vakumslangar gått sönder när de tog bort ventilkåpan. Det borde ju å andra sidan ha gett felkoder efter en stunds körning, eller så kan man se det på märklig adaption.
    Just orolig tomgång kan faktiskt bero på luftläckage. Om kamkedjans placering är rätt så skulle jag provtrycka bilen samt kontrollera de delar som inte påverkas av provtryckningen som t.ex. backventilerna till vevhuset.

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Urkuggat fult byte?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Jo precis vad jag tycker med, men då dom kollat timingen igen så borde det väl vara okej. Vet inte om det är något annat som kan hända vid bytet med själva kedjan?. Kompressionen är kollad, om det är det du menar med att provtrycka. Även bränsletryck och läckage kring insug utöver det jag skrev i första inlägget.

    Då dom kollat timingen efteråt borde det väl inte vara en överkuggning? om det inte har kuggat över längre ner i motorn på något sätt.
    Tack för ett snabbt svar!

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Urkuggat fult byte?
    Fast han skrev "dubbelkollat timingen på kedjan". Det var det första jag tänkte på oxå.
    Men vi vet inte med vems glasögon detta är kontrollerat med....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag tänker...
    Om inga felkoder dyker upp ("motorlampan" lyser) och den inte betett sig så tidigare, "måste" det ju bero på feltiming av kedjan.
    Be ngn annan, kunnig, verkstad kolla om du inte känner att du kan göra det själv.

    Fö. Välkommen hit! Tänk på att de futtiga 300 Skr det kostar att bli medlem är väl värda, då du här har chansen att få Mycket Goda Råd för att bli en Lycklig SAABägare
    Senast redigerat av LasseH den 2017-01-21 klockan 22:35.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Den är kvar hos verkstaden än så länge så vi får se vart det leder, jag bedömer iallafall han jag haft kontakt med som kunnig.

    Tackar! Ja, medlem har jag tänkt bli.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Jag satsar mina pengar på att insugningskammen står en kugg fel. Jag misstänker att bilen går hyffsat bra från 12-1500 varv och uppåt.
    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av trixa Visa inlägg
    Jag satsar mina pengar på att insugningskammen står en kugg fel. Jag misstänker att bilen går hyffsat bra från 12-1500 varv och uppåt.
    Är på samma. Inte solklart enkelt att konstatera timing står exakt rätt med pilar och urtag som ska möta varandra. Det är inte ettor eller nollor man läser av och beroende på från vilken vinkel man tittar när man syftar markeringarna och om man är van vid Saab eller ej spelar roll på att göra det här.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Nu fungerar bilen som den ska så jag tänkte göra en uppdatering för dom nyfikna. När programvaran lästes ur på Saab var det något med tändningen dom var tvungna att ändra på. Killen på verkstan sa att han inte hade någon logisk förklaring till hur det har hänt. Någon här som kan tänkas veta hur det har kunnat bli så?

    / SnaabForce

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Låter ju som en verkstad inte inte skall boka dina framtida besök hos men bra att det ändå löste sig.
    Jag sätter topic som [LÖST]
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Nej, det låter inte speciellt troligt.

    Har de förklarat exakt vad som var fel eller har du bara fått förklaringen du skriver? "något i mjukvaran med tändningen"

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Nej, jag har inte fått någon exakt förklaring. Nu kommer jag inte ihåg vad han sa ordagrannt men det var något om hur datorn skickar signaler till tändkasetten eller något liknande

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kanske ett finare sätt och konstatera kedjan satt en kugg fel

    Vevaxelgivarens triggerskiva sitter skruvad direkt på vevaxeln i blocket och en kugg fel kan nog göra sitt för felaktig tändpunkt kan jag tänka mig?

    Hur som helst så är felet löst och det kan såklart ha varit lite vad som helst så det kan vi spekulera vidare i. Men verkstaden löste problemet så det får väl ändå ses som relativt bra service, även om det blev fel från början.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.
    Av lkn02001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-08-01, 20:28
  2. Oljud efter kamkedjebyte
    Av Magnus72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 00:14
  3. Bättre efter kamkedjebyte?
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 17:52
  4. Bilen låter som en 740 efter kamkedjebyte???
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 14:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •