Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med kupefläkt NG900

  1. #1

    Problem med kupefläkt NG900

    halloj

    kompisens fläkt fungerar antingen på full fart eller inte alls går inte att ställa hastigheten kan det va fläkt motståndet som gett upp vart sitter det isånna fall?

    MVH Johan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Problem med kupefläkt NG900

    halloj!

    det kan vara fläktmotståndet men det är mycket lättare att besvara frågan om du anger årsmodell och om bilen är utrustad med automatisk klimatanläggning ACC anger du det kanske vi kan hjälpa dig att komma med tips om var du skall leta efter fläktmotståndet kanske till och med en bild som gör att du hittar detta och då lovar jag att även leta rätt på skiljetecken så att inlägget blir lättare att läsa och förstå och så kan jag också hjälpa dig att fixa en tydligare trådrubrik
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Problem med kupefläkt NG900

    Halloj

    ska förklara mig, Det gäller en saab 900 årsmodell 1998,
    Det är automatisk klimatanläggning.

    Felet är att kupe fläkten går antingen på max fart eller så är den död,
    det går alltså inte att reglera hastigheten på fläkten.

    Mina frågor är
    kan det vara fläktmotståndet?
    Vart sitter fläktmotståndet?
    Svårt att byta det?

    MVH

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Problem med kupefläkt NG900

    Citat Ursprungligen postat av labanejohan
    Halloj

    ska förklara mig, Det gäller en saab 900 årsmodell 1998,
    Det är automatisk klimatanläggning.

    Felet är att kupe fläkten går antingen på max fart eller så är den död,
    det går alltså inte att reglera hastigheten på fläkten.

    Mina frågor är
    kan det vara fläktmotståndet?
    Vart sitter fläktmotståndet?
    Svårt att byta det?

    MVH
    Bilen har inget motstånd utan ett fläktslutsteg.
    Inte omöjligt att det är trasigt! Vet dock inte vart det sitter på ng900.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Problem med kupefläkt NG900

    Hur fasen hittar du alla bra tips och länkar LM? Helt otroligt!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Problem med kupefläkt NG900

    Tackar för tipsen. Använde tråden när ng900,ans fläkt tvärdog förra veckan. Beställde en regulator från bildelsbasen (300:-) som jag mekade in igår och det funkade fint så nu går fläkten igen.

    MEN regulatorn/motståndet på min bil såg inte ut så. Det var mycket mindre, såg mer ut som ungefär ett relä, fast hälften så högt och inplastat eller vad vi ska säga med sån hård plastgegga som är i tändkassetten och vissa nätagg. "Benen" på undersidan "reläet" så var kablarna ditsatt och sedan in i det vanliga kontaktstycket. Hålbilden för skruvarna var lika som på det nya men märket på det var inte "Saab" heller som det stod på det nya utan något annat märke. Dessutom var skruvarna kortare på det så jag fick leta upp nya, längre skruvar.

    Metallplattan som den ska fästa mot såg däremot ut som på bilderna. Däremot satt en av stiften i kontakten på en annan plats än på den nya regulatorn.

    Vet inte om det är bytt en gång tidigare till någon eftermarknadsvariant eller om det är min bil som har fått någon speciell regulator. Märkligt.. Tänkte bara dela med mig...

    Men det funkar i alla fall nu. Tack för tråden hörrni!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Istället för att starta en ny tråd lånar jag en gammal.

    Har en 900 -96 där kupefläkten "glappar" eller vad man ska kalla det. Den drar på för fullt och varvar ner för att sen dra på igen och ner igen. Men efter ett tag så slutar den och lägger sig på rätt "nivå" (den som är inställd på panelen). Men den kan dra på igen under färd men det är mest problem vid start.

    Så det går att reglera fläktens hastighet men den dra på för fullt av sig själv alltså.
    Kan detta ha med "fan speed control module" att göra eller är det själva fläkten som är problemet?
    Hoppas ni förstår vad jag försöker säga.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av IamLoven Visa inlägg
    Istället för att starta en ny tråd lånar jag en gammal.

    Har en 900 -96 där kupefläkten "glappar" eller vad man ska kalla det. Den drar på för fullt och varvar ner för att sen dra på igen och ner igen. Men efter ett tag så slutar den och lägger sig på rätt "nivå" (den som är inställd på panelen). Men den kan dra på igen under färd men det är mest problem vid start.

    Så det går att reglera fläktens hastighet men den dra på för fullt av sig själv alltså.
    Kan detta ha med "fan speed control module" att göra eller är det själva fläkten som är problemet?
    Hoppas ni förstår vad jag försöker säga.
    Det lät lite skumt. Kan vara fläkten som är sliten men kan också vara styrningen. Du kan testa att trycka "Auto" och "Off" på ACC-enheten för att köra en felkontroll. Siffran som står i displayen indikerar antalet fel den hittar. Står det annat än "0" där så kan det ju vara värt att leta reda på någon som kan läsa ut felkoderna för att se vad som är knas. (Just fläktregulatorn är en sådan grej som inte ger felkod men du har t ex "internt fel styrdon" vilket skulle innebära att själva ACC-enheten inte funkar som den ska)

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Det lät lite skumt. Kan vara fläkten som är sliten men kan också vara styrningen. Du kan testa att trycka "Auto" och "Off" på ACC-enheten för att köra en felkontroll. Siffran som står i displayen indikerar antalet fel den hittar. Står det annat än "0" där så kan det ju vara värt att leta reda på någon som kan läsa ut felkoderna för att se vad som är knas. (Just fläktregulatorn är en sådan grej som inte ger felkod men du har t ex "internt fel styrdon" vilket skulle innebära att själva ACC-enheten inte funkar som den ska)

    Mvh/
    Tackar Tackar. Då får man ta och gå ut och prova detta.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Det lät lite skumt. Kan vara fläkten som är sliten men kan också vara styrningen. Du kan testa att trycka "Auto" och "Off" på ACC-enheten för att köra en felkontroll. Siffran som står i displayen indikerar antalet fel den hittar. Står det annat än "0" där så kan det ju vara värt att leta reda på någon som kan läsa ut felkoderna för att se vad som är knas. (Just fläktregulatorn är en sådan grej som inte ger felkod men du har t ex "internt fel styrdon" vilket skulle innebära att själva ACC-enheten inte funkar som den ska)

    Mvh/
    Fick upp en 1a. Synd så gick det inte att läsa av med den läsaren jag har. Får inte kontakt med blåtanden.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Googlade runt lite och fick fram

    Code Error code Component Explanation
    1 B1605 ACC Module Internal control module failure

    Men är det själva enheten/panelen alltså panelen man styr fläkten/acc från som är felet då?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har nu fått rätt på felet! Det var "fan speed control module" som var felet.

Liknande ämnen

  1. Problem med Kupéfläkt Saab 9-5.
    Av robban85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 18:46
  2. KUPEFLÄKT SAAB 9000
    Av tomsson2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •