Felkod :ESP C0050 06 Hjulsensor höger bak
Felkod :ESP C0050 06 Hjulsensor höger bak
Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-23 klockan 14:53. Anledning: Fixat trasig bildlänk
Hehe.. har haft problem med lysande ABS lampa. Med Antispinnsystemet ur funktion som extrapris läste av med Tech2 idag. Visade på höger bak. Gjorde rent på båda anslutningarna och sprayer med kontaktspray. Dock slocknar inte lampan.
Måste man nollställa på något vis . ?
Felkod : ESP C0050 06 Hjulsensor höger bak
Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-23 klockan 14:50.
Nej den ska slockna när allt är ok.
Följ kabeln ca en dm och kolla så du inte har avbrott där.
Jag har sett några som har skavts av där buntbandet klämmer runt höljet.
Oj. Lite snabb kanske...
Vilken bilmodell gäller det?
Senast redigerat av Roblin den 2017-01-21 klockan 17:50.
Ok
Tänkte bara om en kabel är trasig kan det krypa in fukt genom kardelerna in till kontakten.
Kanske värt att kolla i allafall.
Håller själv på att brottas med en -07 9-3sc som har felkod på båda givare bak, ibland. Mest den högra.
Har inte hunnit kolla så mycket på den än. Berätta gärna vad du kommer fram till.
Ska ta ett kik på den imorgon.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Kan nog bil ett byte av navet bak, samt en bit kablage.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hur gick det med detta ?
Den jag hade problem med har funkat ganska bra tills för en vecka sedan. Då sluta det att funka helt.
Tidigare har det hänt någon gång ibland.
Får felkod C005006. Kontakten in i navet ser ren och fin ut. Kollade kablaget lite snabbt utan att hitta någon direkt skada.
Skarvkontakten ser också bra ut.
Finns det något mer ställe på kablaget som är vanligt att det blir skadat på?
Jag har läst många trådar där man bytt både nav och styrenhet utan förbättring. Det har alltid varit kablaget.
Tacksam för tips.
Gäller som sagt en 2007 9-3SC
Jag har lagt upp bilder i nån tråd om hur jag åtgärdade kablaget. Kan se om jag hittar senare. Finns också bilder på ett engelskspråkigt forum.
Tillägg: här har jag tydligen lagt lite bilder. När jag läst andras texter så brukar brottet alltid vara nånstans inom en halvmeter från navet.
Problem med SID efter nollning NG9-3 -04
Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-23 klockan 14:59. Anledning: Redigerat länk
Värt att nämna i sammanhanget är att hela kablaget på bakaxeln till abs inte är nån svindlande utgift. Har man mycket problem och det är skarvat och klyddat tidigare kan det vara en smart investering.
Ja, jag funderar på att beställa ett nytt kablage bara för att utesluta det. Vad jag har fått fram är det artnr 12804652.
Jo det stämmer, svindlande 396 kr och det finns 9st i lager hos orio.
Perfekt. Jag lägger en beställning.
Återkommer med resultat.
Haha, ja det var ju billigt. Hade jag vetat det hade jag nog också köpt. Kan säga att kablaget var rejält stelt och sprött. Men det kan ha berott på att jag haft anliggande broms ett halvår tidigare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jaha, då kan jag meddela att felet kvarstår efter byte av kablaget.
Mätte även från skarven och framåt innanför genomföringen på golvet höger bak utan att hitta något avbrott.
Nästa steg är väl kanske att byta hjullager. Men då är det genast lite mer pengar det handlar om för att testa. Å andra sidan finns det inte så mycket annat det kan vara utom styrenheten.
Jaja, jag ska klura lite på saken...
Fick även en skum felkod som jag inte hittar. C00502a
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Tack.
Jag ska prova att mäta sensorn och se om man blir något klokare.
För tydlighetens skull gäller detta inte min bil, utan en bekants.
Så det inte blir något missförstånd, då min är till salu under köp o sälj.
Hej.
Du är väl medveten om att givaren är av typen hallgivare. Svårare att mäta än de induktiva. Men om du ohmmäter och jämnför med en fungerande bör du kunna bedöma om den är ok. Jag fick byta en som hade lite överledning till jord. Styrenheten känner av om allt är ok och släcker lampan utan nollställning.
Mvh loca
Vad är det för NG9-3?
På vår sitter det samma hjullager fram som bak (för att det är xwd, på fwd så tror jag det är olika). Och i alla fall framlagren (som är samma bak på xwd) så verkar de max hålla 15000 mil. Har den gått i den storleksordningen och inte bytt hjullager/sensor innan så skulle jag säga att det är läge att byta de ändå, istället för att försöka felsöka givaren i sig.
Visst, det kostar en summa att få det bytt. Men som sagt, någon gång ska de bytas ändå. Du får väl avgöra utifrån miltal vad som känns vettigast. Hjullagren (eftermarknad) finns för omkring 1000:-/styck så det är inte extrema summor i alla fall.
Mvh/
Senast redigerat av Kongo den 2018-03-08 klockan 01:01.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Det är en vanligt 1.8t från 2007. Innan facelift men med nya inredningen.
Tanken är att jämföra mellan höger och vänster bak.