Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: HCB-300 och mikrofon i og 9-3 Aero Cab fung. Ej!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Solna
    Inlägg
    21

    HCB-300 och mikrofon i og 9-3 Aero Cab fung. Ej!

    Har ställt frågan i en annan tråd, men verkar inte vara så många som kikar i den tråden, och jag skulle verkligen behöva lite hjälp, så hoppas på lite bättre respons i.o.m ny tråd!

    Har en HCB-30 i min bil idag, som inte fungerar speciellt bra alls, jag hör mycket väl vad den som sitter på andra sidan luren säger, men dom hör inte mej minsta lilla...

    Såg att det fanns lite folk som körde just HCB-30 här på forumet, och jag kommer nu byta in min HCB-30 mot den nyare versionen HCB-300 istället, och undrar om samma problem kommer uppstå även med den modellen?

    Har läst på pappret som följer med VDA-kabeln, och där står det att man kan prova pinna om micen som sitter i taket, från pin 2 till pin 1?
    Micen i en cab har dock inga stift, så just exemplet med att stifta om den verkar vara lite mera av ett bekymmer.

    Sen står det även att man kan flytta pin 18 till pin 14 i VDA kabeln, men detta gjorde dock ingen nytta heller

    Är det någon som har ett bra svar på hur man kan få HCB-30/300 att fungera med og 9-3 Aero Cab?
    Är det kanske rent av så att mic'en i caben är totalt värdelös, och att det inte är något fel på kabeldragningen, utan det är helt enkelt mic byte som gäller?

    Vore mycket tacksam för ett svar, då jag tänkte knalla ner och hämta ut min HCB-300 i eftermiddag.

    // claymore

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    En ny mic låter som en billigare och enklare lösning...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Om du vill använda originalmicen så ska du stifta om mic-en. Du måste öppna upp micen så finns det 2 stift i den, men det lättaste är att dra den medföljande micen i höger A-stolpe och sedan lägga den innanför plastkanten på rutan. Plastkåpan på A-stolpen är bara att rycka av, den sitter med klips. Lossa handskfack och dra upp kabeln den vägen, sen sätter du micen vid backspegeln, så funkar det klockrent. Bra mycket bättre ljud i den medföljande mic:en, jag vet eftersom jag använt mig av båda varianterna.

    Tar ca 15-20 min att dra mic:en om du har lite flinka fingrar, du måste ju endå plocka bort panelen på centerkonsolen när du ska montera hf:satsen, och det blir bra mycket lättare om du även tar bort handskfacket, vips behöver du bara plocka bort plastkåpan på a-stolpen så är du med i leken
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Solna
    Inlägg
    21
    Jag provade att ta loss mic'en från A-Stolen, och sen pilla ur det svarta innanmätet från de gråa "skalet"...
    men inte 17 såg då jag några stift i mic'en inte.
    måste man sen även pilla ur själva micen från den svarta hållaren också? för det försöktes lite granna, men avslutade direkt när det började knaka.
    Tyckte även det såg ut som att stiften var fastlödda...

    Men man ska alltså göra ett nytt försök, och pilla ur hela micen från svarta platsen, och där sitter det alltså några stift man kan flytta på?

    Det är alltså inte som jag trodde, att dom sitter fastlödda?

    Vore så nice å få lite klarhet i allt detta, så man kan avnjuta sommaren med händerna på ratten utan att behöva pilla på telefonen

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Säger bara, ANVÄND SE-micen som medföljer. Den är löjligt mycket bättre och den tid du lägger på att hålla på med originalmic:en kan du ta att dra sladden till SE-micen snyggt och fint. Då kan dessutom främre passageraren prata i luren om du sätter den vid backspegeln
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Kopplar på ämnet eftersom jag inte har fått tummen ur och installerat mitt HCB-300 än. Tänkte samordna det med uppgradering av stereon.

    Om man nu skall dra SE-micens kabel på en 9-3a CC, var drar man den enklast då och hur? Minsta möjliga insats som inte riskerar att sluta i ett hängande innertak och spruckna plastkåpor önskas. Placerar man den på samma plats som Saabmicen eller? SE-micen pluggas in i handsfreeboxen, men låter man VDA-kabelns mickontakt bara hänga då eller måste man tejpa den eller något?

    Det här var större projekt än de 5-10 minuter som utlovades av tidsoptimistiska forumbesökare!
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Måste ju vara samma sak på en CC som cabbe förutom att panelen i a-stolpen är klädd med filt. Kolla hos en saab-verkstad så kan de visa dig i WISen hur den sitter fast.

    mic-kontakten från vda-kablaget låter du bara hänga, eller tejpa fast den för att den inte ska ligga och rassla.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Solna
    Inlägg
    21
    Tackar strålande mycket för all input.
    Har nu bestämmt mej för att helt lägga ner micstiftning å allt va de heter.
    Blir att dra mic'en från SE via a-stolpen uppe vid rutan för att sedan placeras fint runtikring backspegeln.
    Måste ju bli bättre, precis som du säger, att även passageraren har möjlighet att koppla in sin telefon då också, och även han/hon göra sin röst hörd

    Tackar... projektet drar nog igång lagom till helgen.


  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Jag drömde om en saab, en mick och omstiftning inatt... huja....
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

Liknande ämnen

  1. Inbyggd mikrofon 9-5
    Av KoktGrus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 01:50
  2. saab 900 -88 klockan fung ej
    Av jonaslarsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 10:40
  3. Använda installerad mikrofon med fel kontaktstorlek
    Av Megaman_k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 21:43
  4. Mikrofon Bluetoothtelefon 9-3SS -07
    Av sacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •