Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2,2tid -03 trasig dieselpump ? ge felkoder ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    9-5 2,2tid -03 trasig dieselpump ? ge felkoder ?

    Hej,som rubriken lyder,om dieselpumpen är trasig bör det inte ge en felkod,har provat med Op-com men den visar en grön bock och det står kontakt med motorstyrdon. inget mer,och motorstyrdonet sitter ju integrerat med pumpen på dessa,men den vägrar starta och verkar inte som det kommer fram någon diesel,finns ju heller ingen förpump på dieslarna,har även hört att dessa pumpar sällan går sönder,kanske lögn vad vet jag hoppas någon som kan ge en hint om vad det kan vara,om det kanske trots allt är pumpen som gett upp ändå,även fast den visar grönt som jag skrev tidigare.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Att det går att få kontakt med motorstyrdonet behöver ju inte alls betyda att själva pumpen är hel. Finns det inga läsvärden du kan kolla på med Op-com?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Nej,tyvärr,som jag skrev så står det bara kontakt med styrdon,efter vad jag hört är det elektroniken i dom som kan gå sönder,men då tycker jag att den borde ge en felkod el meddelande.funderar vart man ska kunna vända sig för råd där det finns kunnigt folk på saab diesel,tyvärr har inte min lokala saab åf någon med den kompetensen,dom vill bara plugga in tech2 och felsöka.

    Mvh Kalle
    Senast redigerat av topline den 2017-01-21 klockan 16:11.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    19
    Medlem#
    9987
    En vanlig orsak att 2.2-dieslarna blir svårstartade, ej startar är luftläckage i bränslesystemet, ger nog inga felkoder. 2.2l-dieseln är mycket känslig, detta av 2 orsaker: 1. GM/OPEL valde med denna motor att ej ha en tryckpump i tanken. I stället har insprutningspumpen två pumpfunktioner; en sugpump som transporterar diesel från tanken till insprutningspumpen, en högtryckspump för insprutningsfunktionen. När motorn går är det alltid undertryck i matarledningen vilket medför att även ett mycket litet läckage (luft in i systemet) kan ge stora startproblem eller att motorn ej går att starta. Att det praktiskt taget jämt är undertryck i matarledningen försvårar läckageletning, inga våta bränslefläckar att leta efter, luft in/ingen diesel ut. Matarledningen har en svag del, filterhuset, som bör kollas för ev. läckage. Filtret sitter framför/innanför hö. bakhjul under bilen. 2. En av de vanligaste orsakerna till luft in i systemet är returledningarna från insprutarna, gummit åldras spricker, ett antal små T-anslutningar i nylon blir med tiden sköra. Ett litet läckage här borde inte få så stora konsekvenser men i komb. med punkt 1. och OPEL:s mycket tveksamma val hur att dra den gemensamma returledningen från insprutarna, inte till insprutningspumpens returledning utan till matarledningens anslutning på insprutningspumpen medför att den luft som ev. läckt in i systemet leds ner till pumpen, upp till insprutarna, ned i returledningen till pumpen, upp till insprutarna, ner i returledningen till pumpen, upp till insprutarna........På en SAAB-verkstad är en av de första åtgärderna vid misstänkt läckage att byta returledningarna från insprutarna, något man lätt gör själv, matr. kostar nån 100:lapp eller så. Men när man ändå är "at it" skulle jag leda om returen, från matarsida, denna ledning pluggas, och sätta en anslutning någonstans på returledningen till tanken (jag har inte gjort detta själv ännu kan ej var precis där). Fördelen borde bli att luft i systemet leds bort till tanken och inte som nu roteras runt mellan pump och insprutare. En Tech2-test är nog i alla fall en rek. åtgärd, om motorstyrdonet har gett upp blir det mest troligt en eller flera felkoder. Mekaniskt haveri ger kanske inte felkoder??? Om något av detta har inträffat är det nog ny pump som gäller, kostar c:a 6000:- montering tillkommer, blir en skaplig slant för en 03:a. M.v.h.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Har bytt alla returer,dock inte dragit om returen från spridarna till tankretur,bilen ifråga är en vector som är rostfri och bilen har jag i dagsläget gratis pga att den ingick i en affär med 3 bilar funderar på att beställa en ny pump,får en för ca 4,7k från saab webshop med klubbens rabatt,men det är ju lite pul att byta,men skulle vara värt det om det nu är pumpen
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    19
    Medlem#
    9987
    Då har du redan förberett dig för "worst case"= pumpbyte. Men innan skulle jag iaf kolla att det kommer fram bränsle utan luft till pumpen. På SAAB-verkstäder använder man en vakumpump med speciella anslutningsnipplar för att testa att det är tätt och för att suga fram bränsle till pumpen. Utan denna utrustning kan man använda sig av den tveksamma returslangen som ansluter nere på matarsidan på pumpen. Kan man ansluta en genomskinlig plastslang tätt här och få till ett vakum, bör man kunna dels få fram bränsle till pumpen, dels genom plastslangen se om det är luft i bränslet. Tech2-test bör göras så att man är säker på att pumpen är trasig innan man bytet den.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Spridartätningarna på dessa motorer är rätt vanligt också., lite mer jobb att byta.

    Svårjobbad motor tyvärr...
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.2TID märkliga felkoder MY04
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-03-15, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •