Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Att tänka på vid köp av navigator från skroten NG9-3 -08

  1. #1

    Att tänka på vid köp av navigator från skroten NG9-3 -08

    -Jag undrar vad man bör tänka på innan man plockar ur en stereo navi från skroten.

    Går det att testa den genom att koppla en 9v batteri på +- kontakten?

    Hur känsliga är dessa för miljön de utsätts för i kylan? Förstår att det är en chansning men vilka odds kollar vi på?

    Hur skiljer sig kontakterna bak på Navi skärm och vanlig stereo, behövs adapter?

    Behöver man dra ytterligare kablar för navin eller finns allt redan draget och klart? (tänkte att hajfenan sitter ju där)

    Med VIN nummer och tech2, är det möjligt och gifta och skilja enkelt?

    Kan jag ta från en 2009 och montera den i en 2008?

    Sist men inte minst, finns det någon i stockholm som skulle ha möjligheten att skilja och gifta in för en liten rimlig slant?

    Bilen är en Saab 9-3 2008

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Köper man grejor från skroten brukar man få funktionsgaranti, fråga om det.
    Nej 9V duger inget till, ta istället med / eller låna på skroten ett vanligt bilbatteri på 12V

    Kylan borde de klara så länge det inte regnat in i apparaterna

    Vet ej hur det är på NG9-3 men kolla att hajfenan är rätt (på OG9-5 finns allt från attrapper till GPS/telefon och GPS är väldigt dyr)
    Skilj (eller ta bort som det heter i NG9-3) den med Tech2 innan den demonteras ur donatorbilen och lägg till med Tech2 i den egen senare.

    Och posta gärna i rätt forumgren, jag flyttar denna till Ljud & El
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Tack för snabbt svar.

    Okej ska testa med 12v batteri och se om de går igång.

    Jag har inte tillgång till en tech2, tänkte köpa från Kina men det verkar för komplicerat att ens försöka sig på det för min del, och då det är självplock så vet jag inte om man kommer ens få ström i bilen pga alla klippta kablar och bortplockade säkringar mm. med ett batteri för att kunna använda tech2. (Eller räcker det med att bara koppla in tech2 i en död bil?)

    Gällande GPS så är det inte så jätteviktigt att få den funktionen att fungera, utan bara man har en skärmen fungerande för syns skull.


    Ska posta rätt i fortsättningen

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Vissa skrotar har Tech2 för att just kunna skilja delar som annars är osäljbara, fråga dem
    Men är det självplock är det nog inte troligt och det låter inte som det ens är värt att försöka sig på.

    Vad skall du med navigator till utan GPS? Det förstod jag inte riktigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Tycker du ska sätta dig och läsa den här tråden.
    Där är det en som har eftermonterat navigator.
    Så du vet vad du ger dig in på, han skriver allt som behövs etc.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=Adam93

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Mycket bra tips!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vad skall du med navigator till utan GPS? Det förstod jag inte riktigt.
    Inte jag heller. Jag har navigatorn fungerande i min 9-3 2005 men använder den aldrig. Gamla kartor och mycket sämre funktion än Waze.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vad skall du med navigator till utan GPS? Det förstod jag inte riktigt.
    Navin kommer ha gamla kartor så den kommer ändå inte fungera till fullo, där är telefonen till bättre nytta. Skärmen fungerar ju också som stereo med skärm, själva skärmen ger bilen en helt annan känsla i sig vare sig fungerande navi eller ej.

    Men är det en större process så hoppar man över det hela, men finns möjligheten att "uppgradera" den nuvarande tråkiga stereon så varför inte

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Tycker du ska sätta dig och läsa den här tråden.
    Där är det en som har eftermonterat navigator.
    Så du vet vad du ger dig in på, han skriver allt som behövs etc.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=Adam93
    Tack för tipset, ska kolla igenom tråden

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    För att få navigatorenheten att fungera behövs egentligen bara lite hjälp av Tech2. Det är en annan anslutning för antennen och sen var det något med antennförstärkaren har jag för mig som behöver stiftas om i kontakten. Efter detta är det bara att köra. För att få navigatorn att fungera krävs en del mer.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Varför inte sätta in en bra eftermarknadsenhet med fungerande navi och andra finesser som man har nytta av

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av wikander Visa inlägg
    För att få navigatorenheten att fungera behövs egentligen bara lite hjälp av Tech2. Det är en annan anslutning för antennen och sen var det något med antennförstärkaren har jag för mig som behöver stiftas om i kontakten. Efter detta är det bara att köra. För att få navigatorn att fungera krävs en del mer.
    Det här med antenn anslutningar tänkte jag dra av donatorbilen och klippa och löda, även alla GPS antenner ifall man får någon gång lite tid över och även installera de, men som du säger så krävs det en del och helt ärligt så börjar man fundera på om det är värt de, det är för mycket och tänka på

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Varför inte sätta in en bra eftermarknadsenhet med fungerande navi och andra finesser som man har nytta av
    Tanken har slagit mig och sökt i timmar, men varje gång jag blir övertygad så påminns jag om att även eftermarknad inte är problemfritt.

    SWC, kontakter, monteringsram låter ganska enkelt men för en okunnig som mig så är det ganska rörigt att få det hela och gå ihop, kanske kollar och söker på fel plats, så rekommendationer till eventuella "färdiga paket" skulle inte vara helt fel.
    Senast redigerat av Alexxelax den 2017-01-21 klockan 17:13.

  13. #13
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Alexxelax Visa inlägg
    Tanken har slagit mig och sökt i timmar, men varje gång jag blir övertygad så påminns jag om att även eftermarknad inte är problemfritt.

    SWC, kontakter, monteringsram låter ganska enkelt men för en okunnig som mig så är det ganska rörigt att få det hela och gå ihop, kanske kollar och söker på fel plats, så rekommendationer till eventuella "färdiga paket" skulle inte vara helt fel.
    Vänd dig till nån av de som både säljer apparater och utför installation så är det upp till dem att lösa alltihopa. För proffs är det enkelt så det ska inte kosta dig speciellt mycket extra för att köpa komplett installerat. Och då fungerar det.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och en antennkabel tvivlar på att du klarar av att löda så låt bli.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Vänd dig till nån av de som både säljer apparater och utför installation så är det upp till dem att lösa alltihopa. För proffs är det enkelt så det ska inte kosta dig speciellt mycket extra för att köpa komplett installerat. Och då fungerar det.
    Får nog bli så, trodde det bara var in och ut egentligen och inte alls så komplicerat

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och en antennkabel tvivlar på att du klarar av att löda så låt bli.
    Syftade på kablarna till kontakten som går in i själva navin, det skulle ju vara olika har jag för mig. Antenn kabeln var tanken att man ska ha i ett stycke och dra om den. Lika bra och slita ner hela inredningen på skrotbilen för att se vad som finns under så man har en bild av hur saker och ting ska sitta och dras.

    Men jag tror nog jag lägger det hela på is alt. lämnar in den.

    Tack för all tips och hjälp allihopa

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Köpa B234 på skroten, vad tänka på?
    Av Trailer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-20, 03:41
  2. Tändkassett från skroten?
    Av etanolboppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 03:49
  3. tändlås från skroten 9-3og
    Av slogis i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 18:43
  4. noname turbo från skroten.
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 20:20
  5. Rädda en fin 900 T16-84 från skroten
    Av MX-5 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •