Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: 9-3OG etanolkonvertering #sparadkrona?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64

    9-3OG etanolkonvertering #sparadkrona?

    Jag har en 9-3 från 2001 och har funderat på att få den att gå på etanol dels för att kanske få lite lägre (löpande) drivmedelskostnad och av miljömässiga skäl.
    Dessutom hade det varit kul att få en tanka etanol i en gammal 9-3:a
    Vad är era erfarenheter av att etanolkonvertera en og9-3? Hur skiljer förbrukning? Kostnad per mil osv.? Vilken leverantör har ni valt?
    Jag har läst mig till att bränslefilter behöver bytas efter några tankar och att man får korta ner oljebytesintervaller (vilken redan ligger på rätt nivå).
    Har sökt men inte funnit svar på mina frågor med sökfunktionen.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Lönsamheten är nog borta nu sedan senaste höjningen tyvärr, i princip i alla fall.

    Ska du konvertera är det väl för effektens skull i så fall.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och skall man spara pengar skall man varken ha bilar, datorer eller mobiler som hobby

    E85 ger annars mycket trevlig karaktär på motorgången och så finns ju miljöaspekten men den beror ju på var och hur etanolen framställs, det luktar i alla fall mindre illa när man tankar

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min cab med etanolkonvertering kan jag köra mycket lugn landsvägskörning på 0,9 med E85. Även om jag vid samma körning når 0,6 på BF95 så är det ändå lite besparing. Men, minsta lilla man utnyttjar effekten så rinner det mer eller mindre rakt igenom.
    E85 är ju bäst vid jämn hastighet. Då E85 innehåller mindre energi än BF95 så krävs det mycket mer för att öka hastigeten, men vid jämnt varvtal och belastning så vinner E85 på grund av att man kan köra aggresivare tändning.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Min cab med etanolkonvertering kan jag köra mycket lugn landsvägskörning på 0,9 med E85. Även om jag vid samma körning når 0,6 på BF95 så är det ändå lite besparing. Men, minsta lilla man utnyttjar effekten så rinner det mer eller mindre rakt igenom.
    E85 är ju bäst vid jämn hastighet. Då E85 innehåller mindre energi än BF95 så krävs det mycket mer för att öka hastigeten, men vid jämnt varvtal och belastning så vinner E85 på grund av att man kan köra aggresivare tändning.
    Instämmer.
    Jag brukar tänka på E85 som "farthållarbränsle", det vill säga det är det bästa bränslet om du kan klicka i farthållaren och sedan ligga i konstant hastighet.
    Min 9-3 med B234 kan jag få ner till 0.8 på etanol vid konstant landsväg, men det drar iväg fort när det blir blandad körning eller om man börjar använda effekten.

    I mitt fall så tror jag det kostnadsmässigt i slutänden är ganska likvärdigt oavsett om jag kör E85 eller bensin. Vid blandad körning tror jag skillnaden är nere på enstaka ören per mil, och det varierar säkert från mil till mil vilket bränsle som vinner.
    Med tanke på vad konverteringen kostade så är det pengar jag aldrig kommer att tjäna igen, men det var aldrig tanken från början heller.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är därför man hackar själv

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är därför man hackar själv
    Mjukvaran borträknad så ligger det nog 100k i hårdvaran i bilen, så i mitt fall är kostnaden för mjukvaran marginell så jag kan lika gärna låta proffsen göra det.
    Men ja, är man bara ute efter att etanolkonvertera går det givetvis att komma väsentligt billigare undan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vet inte hur många gånger jag har lagt ut detta extremt enkla räkneexempel på forumet, men nu är det väl dags igen:

    Priser från min lokala bensinmack just nu:
    RON95: 14,12 kr/l
    RON98: 14,72 kr/l
    E85: 11,77 kr/l

    Kostnad per mil, blandad körning:
    RON95: 14,12 * 0,9 = 12,708 kr/mil
    RON98: 14,72 *0,9 = 13,248 kr/mil
    E85: 11,77 * 1,2 = 14,124 kr/mil

    Så just nu är det verkligen inte ekonomiskt att köra E85, men det brukar vara lite bättre med priserna på sommaren, då E85 brukar vara billigare och bensinen dyrare. Räkna dock inte med att du någonsin kan få tillbaka pengarna du lägger på en konvertering. Det kommer aldrig ske.

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Om man kan få ner förbrukningen nu med "E75" till under 1,2 till 1,1 så blir det 12,947 kr/mil.
    Så jag kör vidare på spriten...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Mjukvaran borträknad så ligger det nog 100k i hårdvaran i bilen, så i mitt fall är kostnaden för mjukvaran marginell så jag kan lika gärna låta proffsen göra det.
    Men ja, är man bara ute efter att etanolkonvertera går det givetvis att komma väsentligt billigare undan.
    Jösses! 100k. Får man vara så ofin och fråga vad det är för hårdvara du bytt för denna kostnad? Är det bara delar eller ingår monteringskostnad?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Att etanolkonvertera för ekonomins skull är ungefär som att byta fönster i huset för att sänka uppvärmningskostnaden, har man tur så kan få tillbaka ungefär halva investerade kostnaden under dess livstid. Resten får skrivas på komfortökningen resp roligare bil.
    För mig finns det i huvudsak två anledningar (plus en bonusanledning) till att konvertera:
    * Starkare och roligare bil
    * Miljösamvetet mår bättre
    (* Bonus - man får mer motion då man behöver tanka oftare)
    /Johan

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jösses! 100k. Får man vara så ofin och fråga vad det är för hårdvara du bytt för denna kostnad? Är det bara delar eller ingår monteringskostnad?
    Fabriksny komplett B235 motor, spridare, downpipe, sportkatt, helsystem avgas, tuffare motorkuddar, större bromsar, stålomspunna slangar överallt, bättre belägg, koppling, tryckplatta, lättat svänghjul, allt i chassieväg, alla bussningar som finns, subframestag, ARB...
    Det är inte mycket som är orört på bilen, och ibland måste man testa sig fram för att hitta vad som funkar bäst så vissa grejer har bytts flera gånger. Är dessutom smått fanatisk när det gäller att ha rätt grejer så köper ogärna billigt skit.
    Skruvar helst själv så i princip allt är hårdvarukostnad, men visst har det blivit några tusen i arbete också.

    Det drar väldigt snabbt iväg i pengar. Har inte vågat räkna så 100k var bara en lätt gissning vad jag har fakturor på, börjar man räkna in allt småplock man köpt i förbrukningsmaterial och alla slangar och sånt man bytt blir det säkert ännu mer, men det vill jag helst inte göra.

    Inser nu själv att jag kanske inte direkt är rätt person att uttala mig i frågor om ekonomi och bilkörning, men jag kostar inte på min bil för att jag tror att det är ekonomiskt försvarbart på något vis, jag gör det för att jag älskar bilen och det är min hobby.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen ner i trimträsket

    och 100k är då utan att ha skjutit nåt...
    Fast vissa vet ju hur man skruvar med den som inte besitter all kunskap kan räkna med mer.

    Brisses enkla räkneexempel gäller bara bränsle men minst 20öre/mil tillkommer för tätare intervall på oljebyte+filter vilket är mycket viktigt.
    Själv slår jag även i en flaska SI-Alcohol ungefär en gång om året men det är förmodligen mest för samvetet/placebots skull och då tillkommer dess kostnad också.
    Och jag struntar i att räkna och kör de bilar jag kan uteslutande på E85 ändå bara för att det går. Vi måste ju hålla förbrukningen uppe så att inte E85 försvinner helt från mackarna

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    men jag kostar inte på min bil för att jag tror att det är ekonomiskt försvarbart på något vis, jag gör det för att jag älskar bilen och det är min hobby.
    Men det är väl just det en hobby går ut på? En hobby är aldrig ekonomiskt försvarbar - oavsett om vi pratar modelljärnvägar, foto, suparesor till Agia Napa, ridning eller biltrimning. Bara man kan bekosta sig och sina familjemedlemmar ett drägligt liv är det väl helt rätt att lägga pengarna som blir över på någon roligt som får en att må bra?

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen ner i trimträsket

    och 100k är då utan att ha skjutit nåt...
    Fast vissa vet ju hur man skruvar med den som inte besitter all kunskap kan räkna med mer.
    Läste fel först och tyckte det stod " 100k är då utan ha skjutit NÅN" :-) Började direkt fundera om personrån och narkotikaaffärer är kutym för att finansiera trimdelar...

    Annars är väl jag också inne på Jellybears linje. Dvs jag har inga vinstkrav på min gamla Saab även om jag kör en budgetvariant.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nejnej, de som finansierar sitt "bilintresse" med dylikt tenderar att köpa dyrast möjliga nya bilar.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Min cab med etanolkonvertering kan jag köra mycket lugn landsvägskörning på 0,9 med E85. Även om jag vid samma körning når 0,6 på BF95 så är det ändå lite besparing..
    Din bil drar alltså 50% mer bränsle när den körs på E85 jämfört med Bensin?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Din bil drar alltså 50% mer bränsle när den körs på E85 jämfört med Bensin?
    Svårt att säga med så få värdesiffror. Känns för mig som att Bollman avrundat bensinsiffran neråt lite väl generöst.

    0,9 är 50% mer än 0,6 men,
    0,90 är bara 30% mer än 0,69

    Jag vill se fler värdesiffror, annars blir det lite väl mycket "mellan tummen och pekfingret" över det hela.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-01-21 klockan 13:23.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag brukar iofs använda Fcon-värdet i openSID och avståndet med den inbyggda mätaren, så man får väl ta värdena för vad de är.

    Om jag tittar på tankningar istället så har jag följande värden:
    Tank 1: 0,96
    Tank 2: 1,02
    Tank 3: 1,00
    Tank 4: 0,86
    Tank 5: 0,99
    Tank 6: 1,03
    Tank 7: 0,98
    Tank 8: 1,02
    Tank 9: 0,99
    Detta då 9 efter varandra följande tankningar från 2014 när jag körde uteslutande E85.

    Tittar vi på 2016 så tankade jag bara 6 gånger totalt, endast BF95
    Tank 1: 0,86
    Tank 2: 0,71
    Tank 3: 0,74
    Tank 4: 0,68
    Tank 5: 0,79
    Tank 6: 0,71

    Jag brukar tanka när lampan börjar lysa eller strax där innan. Volymen per gång på dessa tankningar är mellan 50 och 60 liter.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Så, 0,98 på E85, 0,75 på BF95. Så, ca 31% mer, vilket väl borde vara rätt rimligt.

    Alla mina mätningar är ju på sommaren, med E85 i tanken. Priset är ju lägre på sommaren också, så skillnaden mot bensin är mycket större än vad den är nu. I nuläget är ju skillnaden bara 20% (bensin 20% dyrare) men då brukar ju det vara E77 i pumparna och då drar ju också bilarna mindre vilket inte syns här.
    På sommaren så brukar prisskillnaden vara närmare 40%, alltså BF95 40% dyrare än E85 och då lönar det sig klart att köra Etanol.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  2. Etanolkonvertering+besiktning??
    Av TeXaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •