Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem med SRS lampa Saab 9000 1994

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Problem med SRS lampa Saab 9000 1994

    En Saab 9000 1994. SRS lampan lyser. 2a på besiktning.

    Jag får inte kontakt med Tech2an och bilen. Inget system. Varken Trionic, ABS eller Airbag.

    Jag har kontrollerat alla säkringar. Dem är ok. Har mätt upp +30, +15 och jord till airbag styrenheten. Det är ok.

    Jag har Saabs verkstadshandbok för MY1994. 3:2 Elsystem, systemscheman, funktion och felsökning.
    Men jag hittar inget på hur det ska se ut för diagnoskontakten. Men jag har i alla fall lyckats mäta upp +12v och jord på de två stiften i mitten:



    Har även provat att strömsätta Tech2an externt via cigarettuttaget. Ingen framgång.

    Någon som har ett förslag på hur jag ska gå vidare?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Du ska inte strömsätta via cigg-uttaget samtidigt som du strömsätter via diagnosuttaget (kom jag fram till efter ha mätt kablaget), säkring 23 (eller var det 25?) kan gå då.

    Den svarta kontakten är för Trionic, den gröna för alla andra system. Du har väl den 10-poliga Tech2-adaptern för dessa, adaptrarna har ett inkodat motstånd (pin 14 till pin 19) för vilken adapter som är inkopplad till Tech2:an,och skiljer mellan OBD-kontakt (680 ohm) och Saabs 10-poliga (1,8kohm), vet dock inte om det kontrolleras?

    Om du har rätt adapter, kontrollera att mittstiften (9 & 10) är rättvända, jag har sett en adapter där dessa två hylskontakter hade tungorna var vända 90 grader, med resultat att den inte gick att trycka in (innan man böjt om kontakttungorna - verkade fungera efter detta).

    Annars, första gången med en riktig adapter missade jag att jag trycka in kontakten ordentligt, den ska snäppa in ordentligt.

    ABS är inte alltid online, diagnosinterfacet kopplas ur när man kommer upp till 20 km/h och man måste starta om bilen för att återfå kontakten - inget fel, systemet är designat så, men det verkar finnas andra fall när man misslyckas att få kontakt med det också.

    EDU och ACC:n, får du kontakt med dem?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Du ska inte strömsätta via cigg-uttaget samtidigt som du strömsätter via diagnosuttaget (kom jag fram till efter ha mätt kablaget), säkring 23 (eller var det 25?) kan gå då.

    Den svarta kontakten är för Trionic, den gröna för alla andra system. Du har väl den 10-poliga Tech2-adaptern för dessa, adaptrarna har ett inkodat motstånd (pin 14 till pin 19) för vilken adapter som är inkopplad till Tech2:an,och skiljer mellan OBD-kontakt (680 ohm) och Saabs 10-poliga (1,8kohm), vet dock inte om det kontrolleras?

    Om du har rätt adapter, kontrollera att mittstiften (9 & 10) är rättvända, jag har sett en adapter där dessa två hylskontakter hade tungorna var vända 90 grader, med resultat att den inte gick att trycka in (innan man böjt om kontakttungorna - verkade fungera efter detta).

    Annars, första gången med en riktig adapter missade jag att jag trycka in kontakten ordentligt, den ska snäppa in ordentligt.

    ABS är inte alltid online, diagnosinterfacet kopplas ur när man kommer upp till 20 km/h och man måste starta om bilen för att återfå kontakten - inget fel, systemet är designat så, men det verkar finnas andra fall när man misslyckas att få kontakt med det också.

    EDU och ACC:n, får du kontakt med dem?
    Adaptern är rätt. Finns väl inte så många att välja på som passar?
    Det knäpper till ordentligt när jag tycekr in den.

    Ingen kontakt med dem.
    Jag får ingen kontakt med bilen alls. Saab själva har provat och får inte kontakt. Mekonomen har också provat och får inte kontakt.
    Sista utvägen blir en gammal Volvo 850 lösning. Koppla om SRS lampan på oljetryckslampan.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Sista utvägen blir en gammal Volvo 850 lösning. Koppla om SRS lampan på oljetryckslampan.
    Går bilprovningen på den?
    SRS slocknar väl (om inte minnet sviker) en tid efter att tändningen slagits på medans oljetryckslampan slocknar efter start.
    Bilprovarna brukar ju bara vrida om nyckeln för att tända ljuset, läsa av trippmätaren och kolla att alla lampor som skall tändas lyser utan att starta motorn.
    När de kör ett varv kollar de ju att t.ex. inte CE lyser

    Eller?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Går bilprovningen på den?
    SRS slocknar väl (om inte minnet sviker) en tid efter att tändningen slagits på medans oljetryckslampan slocknar efter start.
    Bilprovarna brukar ju bara vrida om nyckeln för att tända ljuset, läsa av trippmätaren och kolla att alla lampor som skall tändas lyser utan att starta motorn.
    När de kör ett varv kollar de ju att t.ex. inte CE lyser

    Eller?
    Det är möjligt. Får kolla med min kontakt på bilprovningen vad han säger. Men kan inte skrota en 9000 1994 som gått ca 16 000 mil bara för det inte går att få släck på SRS lampan.
    Får vi inte kontakt med systemen och kan få ut en felkod och laga felet och sen släcka lampan. Då vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare utöver att koppla SRSlampan på oljetryckslampan.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kan ju inte vara jättesvårt att felsöka bilen.

    Diagnosen behöver väl som sagt jord, spänning och en signalkabel från resp system.
    Har du inte kontakt med något system kan man misstänka problem med spänning eller jord alt att hela kablaget är skadat.
    Har du kontrollerat att spänning/jord även klarar lite belastning (provlampa) ?
    Borde vara fullt möjligt att prova signalkabeln mellan styrenhet och diagnosuttag. SRS boxen sitter ju lite knöligt till men det finns ju andra som är enklare.
    Finns det några kontaktstycken "på vägen" ut till diagnosuttaget ?


    Blir det någon skillnad med motorn igång ?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Om du kopplar in Tech2-kabeln till den gröna kontakten och mäter, vad får du då? Så här ser kopplingen ut (ska se ut?):
    Kod:
    26-pol                         Äldre 10-pol
    2+8+9+Sh                       10* (Gnd)
    5                               4 (System select: ABS)
    6                               8 (System select: SRS)
    7        1.78kohm -> 26p:2
    10+25                           1 (Trionic / K-line)
    17+18                           9 (+30)
    22                              6 (System select: Hö memseat)
    23                              5 (System select: Vä mem seat)
    24                              3 (System select: ACC)
    26                              2 (System select: EDU)
    Om du använder multimetern och tittar på spänning eller ett högt ohm-område bör du se något på stiften 10 (10p:1, dataledningen, samma på båda kontakterna), 26 (10p:2, EDU), 24 (10p:3, ACC), 5 (10p:4, ABS) och 6 (10p:8, SRS). Ev får du prova med båda polariteterna för ohmmätning.

    På den svarta kontakten så finns bara 10p:1 och kanske, minns inte riktigt, 10p:2 som system select (möjligt att denna bara fanns för LH-systemet till -93).

    Om du inte saknar matningsspänning gissar jag att det finns en enhet (eller trasigt kontaktdon i stolskablaget, det är fördraget för elstol) som blockerar dataledningen (10p:1), denna är bara parallelkopplad i en crimp i ledningsnätet från alla enheter. Finns det något kontaktdon på vägen från crimpen så är det vid hoppkopplingen av kabelstammar, men jag är osäker på hur det var på en -94, jag tror att det är samma kabelstam för kontaktdonet och crimpen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Kan ju inte vara jättesvårt att felsöka bilen.

    Diagnosen behöver väl som sagt jord, spänning och en signalkabel från resp system.
    Har du inte kontakt med något system kan man misstänka problem med spänning eller jord alt att hela kablaget är skadat.
    Har du kontrollerat att spänning/jord även klarar lite belastning (provlampa) ?
    Borde vara fullt möjligt att prova signalkabeln mellan styrenhet och diagnosuttag. SRS boxen sitter ju lite knöligt till men det finns ju andra som är enklare.
    Finns det några kontaktstycken "på vägen" ut till diagnosuttaget ?


    Blir det någon skillnad med motorn igång ?

    Jag har inte kontrollerat om de klarar lite belastning. Det är det garanterat. Det finns med i verkstadshandboken vilken kabel och PIN det är.
    Det som inte finns med, som jag inte kan hitta är vilka stift på diagnosuttaget som ska vara spänning på, och jord.
    Jag mätte dem i mitten bara och fick fram jord och spänning på dem. Sen om det ska vara där eller inte, det vet jag inte.

    Ingen skillnad med motorn igång.


    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du kopplar in Tech2-kabeln till den gröna kontakten och mäter, vad får du då? Så här ser kopplingen ut (ska se ut?):
    Kod:
    26-pol                         Äldre 10-pol
    2+8+9+Sh                       10* (Gnd)
    5                               4 (System select: ABS)
    6                               8 (System select: SRS)
    7        1.78kohm -> 26p:2
    10+25                           1 (Trionic / K-line)
    17+18                           9 (+30)
    22                              6 (System select: Hö memseat)
    23                              5 (System select: Vä mem seat)
    24                              3 (System select: ACC)
    26                              2 (System select: EDU)
    Om du använder multimetern och tittar på spänning eller ett högt ohm-område bör du se något på stiften 10 (10p:1, dataledningen, samma på båda kontakterna), 26 (10p:2, EDU), 24 (10p:3, ACC), 5 (10p:4, ABS) och 6 (10p:8, SRS). Ev får du prova med båda polariteterna för ohmmätning.

    På den svarta kontakten så finns bara 10p:1 och kanske, minns inte riktigt, 10p:2 som system select (möjligt att denna bara fanns för LH-systemet till -93).

    Om du inte saknar matningsspänning gissar jag att det finns en enhet (eller trasigt kontaktdon i stolskablaget, det är fördraget för elstol) som blockerar dataledningen (10p:1), denna är bara parallelkopplad i en crimp i ledningsnätet från alla enheter. Finns det något kontaktdon på vägen från crimpen så är det vid hoppkopplingen av kabelstammar, men jag är osäker på hur det var på en -94, jag tror att det är samma kabelstam för kontaktdonet och crimpen.

    Ska jag alltså mäta på Tech2 kabeln?

    PIN du bifogad är det för diagnosuttaget?

    Tack för infon.

    Har du koll på hur det ser ut med Airbagstyrdonet till 9000 1994? Måste man köpa ett helt nytt eller kan man ta en begagnat och programmera om?
    Jag skulle börjat med att byta den enheten i och med det är i de systemet vi har fel. Dock kryllar det ju inte av 1994or på skroten längre.
    En ny enhet från Orio var dock inte extremt dyr. 653kr + moms.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Har du använt OBD1 adaptern förut i en annan bil så du vet den är OK?

    Den första jag fick var trasig, något stift som inte var kopplat som det skulle.

    Nu funkar ju visserligen inte någon annan diagnostik heller på just denna bilen verkar det som men ändå.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Ska jag alltså mäta på Tech2 kabeln?

    PIN du bifogad är det för diagnosuttaget?
    Jag tror det är lättast att mäta på pinnarna på den 26-poliga HD-Dsuben, det var där jag tänkte du skulle mäta (se bara till att inte kortsluta saker, så sätt dem ena pinnen permanent på jord och placera instrumentet där du enkelt kan avläsa det utan att behöva hålla i det - båda händerna friia för m). Men du kan mäta direkt på diagnoskontakten också (10p:-angivelserna).

    Enheten för -94 har bara en konfiguration och går att återanvända så länge den inte löst ut. Men, du kan inte felsöka de delar som har laddningar på ett ofarligt sätt utan att låta Tech2:an prata med styrboxen för att göra testen. Och sannolikheten för att du har du ett fel utanför boxen som satt felkoden är om man tittar statistiskt långt över 50%, har själv aldrig sett en trasig SRS-box.

    Det finns kort sagt nästan inget bra alternativ till att få igång diagnosbussen. Det enda reservalternativet är att hitta en bil med fungerande diagnosbuss (92-94 bör fungera) och helt SRS-system, och köra burken där för att läsa ut felkoderna och nolla burken - se bara till att ta det långsamt så energireserverna hinner tömmas. (Om man kör den löst eller i en bil med SRS-fel så kommer den naturligtvis tycka att det är fel på sensorerna och sätta felkoder.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Uppdatering.


    Jag lånade en kamrats 9000 1994 som jag vet fungerar som referens.
    Kopplade in Tech2an. Inget hände. Så fick koppla in strömmen via cigarett uttaget där med.
    Då fick jag kontakt med den bilen. Så sökte av den när jag ändå var igång. Inget.

    Så bytte till den andra bilen, "problembilen".
    I med Tech2an. Inget. Kopplade upp strömmen via cigarett uttaget och sen försökte läsa av felkoder via Airbag.
    Då gick det. Helt plötsligt bara sådär. Märkligt?

    Mycket märkligt.

    Dessa felkoder kom i alla fall upp.



    77590 är säkerligen för vi råkade ha tändning på med kontaktstycket till Airbagenheten urkopplad.

    Men i alla fall. Jag raderade felkoderna och SRS lampan har ännu inte tänds.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Såg boxen ren och fin ut? Ordentligt läckande värmepaket skickar ner glykol på styrenheten så det kanske kan vara värt och kolla runt omkring så det verkar vara torrt.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Såg boxen ren och fin ut? Ordentligt läckande värmepaket skickar ner glykol på styrenheten så det kanske kan vara värt och kolla runt omkring så det verkar vara torrt.
    Japp det är rent o fint.
    Och det är torrt där. Får hoppas det funkar nu framöver bara.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag lånade en kamrats 9000 1994 som jag vet fungerar som referens.
    Kopplade in Tech2an. Inget hände. Så fick koppla in strömmen via cigarett uttaget där med.
    Det där är märkligt. Om du bara stoppar in testkontakten och mäter på cigg-kabeln utan att stoppa in den i bilen så ska jord och +12V bakmatas, så om du tar och mäter där, vad får du då? Säkring 23 hel?

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Så bytte till den andra bilen, "problembilen".
    I med Tech2an. Inget. Kopplade upp strömmen via cigarett uttaget och sen försökte läsa av felkoder via Airbag.
    Då gick det. Helt plötsligt bara sådär. Märkligt?
    ...
    77590 är säkerligen för vi råkade ha tändning på med kontaktstycket till Airbagenheten urkopplad.

    Men i alla fall. Jag raderade felkoderna och SRS lampan har ännu inte tänds.
    Det är antagligen ett diagnoskontaktrelaterat problem, men eftersom du fick det på båda bilarna är ju Tech2-kablaget klart misstänkt. Den tjocka kabeln är känd för att inte vara så tålig, och adapterproblem har funnits (har du kontrollerat att kontakttungorna i adaptern för pin 9 (batteri) & 10 (jord) är rättvända, för det existerar sådana där de är vända 90 grader med kontakteringsproblem som följd)?

    Men bra att du fått upp kommunikationen, då är det mesta rätt, gäller bara att förstå vad som ställde till det.

    Att Mekonomen inte fick kontakt med diagnosbussen låter inte förvånande (de har normalt inte Tech2, tvivlar på att deras system stödjer denna kontroller), men man kan fundera på varför Saabverkstan inte fick det - det är dock inte helt ovanligt med manövreringsproblem på äldre bilar, finns mer än en verkstad som missat att det finns två diagnoskontakter till -94 (och är det en färsk kille, kanske mer än så).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där är märkligt. Om du bara stoppar in testkontakten och mäter på cigg-kabeln utan att stoppa in den i bilen så ska jord och +12V bakmatas, så om du tar och mäter där, vad får du då? Säkring 23 hel?


    Det är antagligen ett diagnoskontaktrelaterat problem, men eftersom du fick det på båda bilarna är ju Tech2-kablaget klart misstänkt. Den tjocka kabeln är känd för att inte vara så tålig, och adapterproblem har funnits (har du kontrollerat att kontakttungorna i adaptern för pin 9 (batteri) & 10 (jord) är rättvända, för det existerar sådana där de är vända 90 grader med kontakteringsproblem som följd)?

    Men bra att du fått upp kommunikationen, då är det mesta rätt, gäller bara att förstå vad som ställde till det.

    Att Mekonomen inte fick kontakt med diagnosbussen låter inte förvånande (de har normalt inte Tech2, tvivlar på att deras system stödjer denna kontroller), men man kan fundera på varför Saabverkstan inte fick det - det är dock inte helt ovanligt med manövreringsproblem på äldre bilar, finns mer än en verkstad som missat att det finns två diagnoskontakter till -94 (och är det en färsk kille, kanske mer än så).

    Har tyvärr inte mätt det. Kontrollerade även inte om säkring 23 var hel.

    Har haft lite problem med Tech2 kabelaget när jag haft den vanliga OBD2 kontakten. Man har fått trycka i den ordentligt för det ska funka. Men har varit noggrant med det nu med denna kontakten.
    Kvalitén på dessa Kina delar märks att det är lite si och så med det.
    Men om varken jag tidigare, Saab eller mekonomen fått kontakt så verkar det märkligt om det är fel på grejorna? Och som du säger, speciellt om Saab inte fick kontakt.

    Såhär ser kontakten ut:



    Finns denna att köpa ny på ebay/aliexpress?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Har haft lite problem med Tech2 kabelaget när jag haft den vanliga OBD2 kontakten. Man har fått trycka i den ordentligt för det ska funka. Men har varit noggrant med det nu med denna kontakten.
    Kvalitén på dessa Kina delar märks att det är lite si och så med det.
    Men om varken jag tidigare, Saab eller mekonomen fått kontakt så verkar det märkligt om det är fel på grejorna? Och som du säger, speciellt om Saab inte fick kontakt.

    Såhär ser kontakten ut:
    Adapterkontakten ser rätt tillverkad ut, och den heter GM 3000101 (verkar inte finnas att köpa separat på Aliexpress - men troligen kan de leta fram en om man frågar rätt försäljare). Men kabeln är nog mer sannolik kandidat - har du mätt igenom den enligt min lista ovan?

    Men, om du tar och skaffar en 26-polig HD-Dsub och kopplar mot en Saabkontakt enligt listan ovan (9 ledningar) så kan du köra direkt från Tech2:an och slippa problemet. Jag har gjort en sådan kabel, tog två bottenkontakter från vänstra strömbrytarraden (långa ganska lättåtkomliga kablar där) från en skrotad 9000:s kabelstam och stiftade om, eller från några ISO-adapterkablage.

    När det gäller Mekonomen så skulle jag inte säga att det är det minsta märkligt att de inte fick kontakt, de har sannolikt inte rätt grejor.

    När det gäller Saabverkstäder så har det hänt många gånger förr att de inte förstått hur de ska göra, och eftersom du fått kontakt på samma sätt på båda bilarna skulle jag tro att felet sitter i ditt Tech2-diagnoskablage (speciellt misstänkt är den runda kontakten eftersom DC-pluggen gjorde skillnad - har sett sådan kontaktbleck som definitivt sett tveksamma ut, dock fungerat - kontrollera med förstoringsglas). Hade Saab-verkstaden gjort rätt (utgående från fungerande originalkablage) hade de troligen fått kontakt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Adapterkontakten ser rätt tillverkad ut, och den heter GM 3000101 (verkar inte finnas att köpa separat på Aliexpress - men troligen kan de leta fram en om man frågar rätt försäljare). Men kabeln är nog mer sannolik kandidat - har du mätt igenom den enligt min lista ovan?

    Men, om du tar och skaffar en 26-polig HD-Dsub och kopplar mot en Saabkontakt enligt listan ovan (9 ledningar) så kan du köra direkt från Tech2:an och slippa problemet. Jag har gjort en sådan kabel, tog två bottenkontakter från vänstra strömbrytarraden (långa ganska lättåtkomliga kablar där) från en skrotad 9000:s kabelstam och stiftade om, eller från några ISO-adapterkablage.

    När det gäller Mekonomen så skulle jag inte säga att det är det minsta märkligt att de inte fick kontakt, de har sannolikt inte rätt grejor.

    När det gäller Saabverkstäder så har det hänt många gånger förr att de inte förstått hur de ska göra, och eftersom du fått kontakt på samma sätt på båda bilarna skulle jag tro att felet sitter i ditt Tech2-diagnoskablage (speciellt misstänkt är den runda kontakten eftersom DC-pluggen gjorde skillnad - har sett sådan kontaktbleck som definitivt sett tveksamma ut, dock fungerat - kontrollera med förstoringsglas). Hade Saab-verkstaden gjort rätt (utgående från fungerande originalkablage) hade de troligen fått kontakt.
    Jo det stod det på den.

    Har du bild på din kabel?

    Aja nu löste de sig i alla fall vilket var bra. Men det är denna alltså som jag kanske framöver behöver skaffa en ny?

    https://www.aliexpress.com/item/2013...e-2a647f2ec275

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Ingen bild tillgänglig just nu, men den är måttligt spännande. Listan jag skrev är tillverkningsspecen för den...

    Det är kabeln som tenderar att gå sönder, men mät Innan du skaffar ny!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Stift 2 från vänster, översta raden på bilden, är verkligen det stiftet monterat i samma riktning som övriga? Jämför med stift 1 på samma rad t ex.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ingen bild tillgänglig just nu, men den är måttligt spännande. Listan jag skrev är tillverkningsspecen för den...

    Det är kabeln som tenderar att gå sönder, men mät Innan du skaffar ny!
    Tack. Ska kontrollera det.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Stift 2 från vänster, översta raden på bilden, är verkligen det stiftet monterat i samma riktning som övriga? Jämför med stift 1 på samma rad t ex.
    En bättre bild.



    Jag tycker mer stift 4, nedre raden har ett problem. Ena "tungan" ser ut att saknas.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 NG 1994 AC Problem
    Av nowember i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 22:42
  2. Saab 9000 1994 bromsok bak
    Av Symptom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 18:49
  3. 9000 2.3T 1994, problem att få värme
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 17:52
  4. Saab 900S -1994 automat problem
    Av jooko i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •