Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Förhållande mellan Igna och mReq vid justering av mjukvara

  1. #1
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Förhållande mellan Igna och mReq vid justering av mjukvara

    Har en fundering men begränsad kunskap om hur T7 fungerar I detalj. Under hösten 2015 så höll jag på med att prova lite olika mjukvaruversioner i min 9-5:a (se signatur) i E85 mappen av min mjukvara. Ändringarna var inga stora grejor utan mest justering av luftmassa (mreq) mm ( i mellanregistret 2800-4600 rpm) som gjordes av Fredrik på Maptun och jag testade sedan resultatet med att filma opensid samt köra med Maptuns ”flight-recorder”. Det jag kunde se och har spaltmeter med data/diagram är att ju mer begärd luftmassa mreq så sjunker tändingen igna. Jag har jämfört alla versioner 4 st i detta fall och utgår jag från första versionen innan vi gjorde justeringar i mellanregistret så var igna högre i det område som sedemera fick ökad mreq och lägre igna. Vad jag förstod på Fredrik så är det T7 som fungerar så att tändning sjunker med ökad luftmassa (ngn matris funktion el interpolering), eller så var det jag som missförstod.

    Så min fråga är varför behåller man inte igna/tändning oförändrad när man justerar upp mreq en aning ( i detta fallet så blev det en total höjning av 80-100 enheter mReq )?

    Sedan april 2016 är bilen mappad av Fredrik i rotortesten så inga fler justeringar görs utan bilen är orörd efter detta och ska så förbli.


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Igna är tändvinkeln.
    När luftmassan ökar måste tändningen senareläggas för att förbränningen ska gå till på ett kontrollerat sätt och maxtrycket i cylindern inte blir för högt.
    Även varvtal har betydelse eftersom kolven har olika hastighet beroende på varvtalet.

    Såhär ser det ut på E85 i min og9-3:



    Och såhär påverkar det cylindertrycket:


  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Är det inte lika enkelt som att den följer tändning och luftmassa mappen som här typ..Får den 1050 mg/c vid 5440 rpm så skall den ge 18.8 grader tändning.Höjer man till 1300 mg/c vid samma rpm så skall den ge 14.1 ?

    http://forumbilder.se/G7500/tandning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Tack för input. Rent krasst så skulle man tvinga att hålla kvar en högre tändning i kombination med högre luftmassa så blir resultatet

    Preeignition? Knack? och T7 måste reglera ned dvs man kommer inte få mer effekt ur motorn?


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Är det inte bättre att ligga på ett viss max gräns när det gäller tändning precis innan den börja knacka ??Blir det varmare så lär det sänkas men det är väldigt lite så det är knappt märkbart .

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Är det inte lika enkelt som att den följer tändning och luftmassa mappen som här typ..Får den 1050 mg/c vid 5440 rpm så skall den ge 18.8 grader tändning.Höjer man till 1300 mg/c vid samma rpm så skall den ge 14.1 ?

    BILD
    Rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Tack för input. Rent krasst så skulle man tvinga att hålla kvar en högre tändning i kombination med högre luftmassa så blir resultatet

    Preeignition? Knack? och T7 måste reglera ned dvs man kommer inte få mer effekt ur motorn?
    Ja, det är en del av förklaringen, men det är fler faktorer som ligger bakom:
    Den optimala tändpunkten som ger mest vridmoment är inte alltid på gränsen där knackningar uppstår.
    Man strävar efter att hitta en viss punkt i varje driftsfall (varvtal/luftmassaflöde) som kallas MBT (maximum brake torque) genom att köra motorn på en fast belastning i bromsbänk och avancera tändpunkten stegvis tills vridmomentet slutar öka. Då har man nått MBT och därifrån finns det ingen anledning att avancera tändningen ytterligare då man bara kommer öka cylindertrycket och motorslitaget utan att det ger något mer vridmoment. Ofta når man dock aldrig MBT för motorn kan börja knacka före MBT uppnås och då får man lägga tändpunkten på gränsen precis innan knackningarna uppstår. Biltillverkarna har även utrustning så att de kan mäta cylindertrycket och de vet hur stort cylindertryck motorn är konstruerad för, och om det maximala cylindertrycket uppnås innan vare sig MBT eller knackningar uppstår så kan de lägga tändpunkten där. Sedan har vi en rad andra faktorer som bestämmer som avgasutsläpp (tänpunkt har stor inverkan på NOx), avgastemperatur och katalysatorns funktion.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Är det inte bättre att ligga på ett viss max gräns när det gäller tändning precis innan den börja knacka ??Blir det varmare så lär det sänkas men det är väldigt lite så det är knappt märkbart .
    Det är ungefär så man gör. Matrisen jag visar ovanför i tråden är det så kallade normalläget och motorn ska normalt inte knacka när den ligger i den punkten. Sedan finns det algoritmer för att justera tändningen framåt och bakåt baserat på t.ex. temperatur på insugsluft, kylvatten, momentbegränsningar, knackningar och så vidare. Knackningar ska egentligen inte uppstå om motorn fungerar normalt, men det är mycket som kan leda till knackningar som motorstyrsystemet måste kunna hantera, t.ex. om man tankar bränsle av dålig kvalitet. En sån grej skulle kunna leda till haveri om det inte fanns någon knackreglering.

Liknande ämnen

  1. Igna och Ioff i Opensid
    Av B235R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 23:07
  2. Hur dyr bil i förhållande till lönen?
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 20:02
  3. pwm förhållande?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:39
  4. Komp. förhållande på b202 turbo -85
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •