Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta växellänkage eller bara bussningar? Saab 9-5 -07

Byta växellänkage eller bara bussningar? Saab 9-5 -07

Har en saab aero 9-5 -07 som har börjat krångla mer och mer när man ska lägga i växlar.

Det är när man står stilla och ska växla som det kan gå trögt och ibland rentav omöjligt att få in växlarna, ibland när man lägger i bqcken så hör man att den kuggar fel eller vad man säger (sticker i en pinne i ett kugghjul som snurrar).

Samtliga växlar går trögt. Får växla fram och tillbaka mellan alla växlar för att få i backen när jag ska ta ut nyckeln, eller så stänger jag av bilen (då är de inga problem att växla) . Det blir lättare när bilen är varm.

Jag har bytt Växellådsolja till redline MTL 70W80 men problemet kvarstår...

Funderar på att byta länkage, eller räcker det med att byta plastbussningarna i länkaget till bussningar i metall?

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Välkommen till STCS

Har du tittat om länkaget/bussningarna glappar?
    Ett nytt länkage har plastbussningar men valet är väl lite en prisfråga.

Men det kan även va lådan som är sliten, hur långt har den gått?
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS

Har du tittat om länkaget/bussningarna glappar?
    Ett nytt länkage har plastbussningar men valet är väl lite en prisfråga.

Men det kan även va lådan som är sliten, hur långt har den gått?
    Haft in den på verkstad för en kontroll, av vad som är fel. Dem säger att jag måste byta växellänkaget för att ta bort möjligheten att de är det som är fel och för att kunna gå vidare. Men dem säger att det mest troligt är det.

Om det är själva länkaget eller bussningarna som är fel har jag ingen aning om, men vad jag läser mig till så verkar ju de oftast vara bussningarna som strular i länkaget?

Men man kanske skulle byta hela länkaget ändå?

Bilen har rullat 21 000mil

Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Jag skulle rekommendera att byta till bussningarna som finns att köpa i lagerbrons. Det blir bättre än att sätta dit nya plastbussningar igen.

Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Jag skulle rekommendera att byta till bussningarna som finns att köpa i lagerbrons. Det blir bättre än att sätta dit nya plastbussningar igen.
    Ja,så mkt har jag förstått, men finns det risk att det är något annat fel med länkaget än bussningarna?

Eller bör jag köpa bissningar först å prova med dem, och om de inte blir bättrw köper jag länkaget och sätter dit metall bussningarna?

Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Inget fel på lamellen?
    Typ att den kärvar på lamellaxeln?
    Hinner inte med allt.....

Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Inget fel på lamellen?
    Typ att den kärvar på lamellaxeln?
    Förmodligen, sliten tryckplatta alternative lamellen kärvar på axeln.
    Anledning till att det skrapar när han lägger i backen är för att transmissionsaxeln fortfarande roterar rakt in i växellådan. (kopplar inte ur 100% )

Och går perfekt när bilen stängs av = ingen rotation.

Lägger in en följd fråga. Hugger /klunkar bilen till när du lägger i 1:an direkt efter du har startat bilen?
    Senast redigerat av toorp den 2017-01-16 klockan 19:38.

Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Förmodligen, sliten tryckplatta alternative lamellen kärvar på axeln.
    Anledning till att det skrapar när han lägger i backen är för att transmissionsaxeln fortfarande roterar rakt in i växellådan. (kopplar inte ur 100% )

Och går perfekt när bilen stängs av = ingen rotation.

Lägger in en följd fråga. Hugger /klunkar bilen till när du lägger i 1:an direkt efter du har startat bilen?

När jag hade in den på verkstaden så sa han att den frikopplade bra och det var inget problem med kopplingen vad han kunde se eller känna.

Det skrapar kanske 1 gång av 100 när man försöker lägga i backen, oftast går det bara tungt, det är när det går tungt och man trots det försöker vålda i backen som det skrapar...

- - - Uppdaterad - - -

Lägger in en fråga till som inte verkstadskillen kunde svara på...

När bilen har gått ett tag så blir ju problemen mindre, hur kommer detta sig?
    Det går även lätt att växla när bilen har fått stå i motorvärmare i ett antal timmar (ca 7timmar).

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    är det bara när bilen är igång så skulle jag kunna sätta mitt högra ben på att felet ligger i kopplingen. Rost på splinesen kan bete sig hur som helst, endera dan kan det släppa och nästa kan det släppa åt ena hålet och nästa det andra. Det felet beror på är att lamellen släpar i på endera sida, då slutar inte axlarna att rotera eller rättare sagt blir aldrig obelastade. Inte ovanligt fel alls. Skulle det vara länkageproblem så skulle det ju vara svårt att mer eller mindre hitta växlarna, att lägena har "försvunnit" och att det känns annorlunda i spaken mot tidigare. Grötigare liksom. Ett friskt länkage har ju distinkta lägen och växlarna ligger där de ska utan att man behöver överdriva rörelsen åt endera håll.

1 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Byta bussningar växellänkage, OG9-5 från chassinr 43501883 >-04
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2019-10-06, 02:03
  2. Renovering/nya bussningar växellänkage?
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 00:35
  3. Byta bara ett vevlager eller bara en kolv, går det?
    Av nasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 20:51
  4. Byta bakruta - ny baklucka eller bara rutan?
    Av JorisS i forum Utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 19:33
  5. köpa beg. trimstyrbox,bara att byta eller?
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 09:36

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •