Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Värmeväxlare för oljan som passar kortmotor?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096

    Värmeväxlare för oljan som passar kortmotor?

    Hej!

    Jag vill inte ha någon sketen oljekyl utan vill ha en såndär fin värmeväxlare som sätts mellan oljefiltret och blocket, med två vattenkopplingar.

    Vet någon på rak arm vilka fungerar eller måste man prova sig fram? Jag har fått tips på Volvo 940 Turbo som har sådan, passar den på filtret eller måste man svarva adapterring mellan?

    Någon som kan bidra med tips?
    Signatur...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Varför inte en riktig Laminova?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Varför inte en riktig Laminova?

    Mvh

    KK
    Dyrt...vill inte köpa något custom förran jag vet att billiga inte fungerar. Laminova innebär också extraslangar hit och dit.
    Signatur...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Dyrt...vill inte köpa något custom förran jag vet att billiga inte fungerar. Laminova innebär också extraslangar hit och dit.
    Misstänkte nästan det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Nu har jag skakat fram en värmeväxlare från Volvo 740 Turbo och en från Alfa 156...vi får se vilken som passar bäst!
    Signatur...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Fan, mojängen från Volvo har visat sig bara vara oljefiltersförflyttare och alfa VVx verkar ha fel storlek på gängan.

    Någon som vet vad SAAB har för gängstorlek och gängstigning på sina oljefilter??
    Signatur...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    220

    Värme

    Hej!

    En såndär värmeväxlare kan vara rätt svår att få att funka bra. balansgången är rätt tajt, går oljan för varmt så värmer man på vattnet vilket gör att oljan går ännu varmare osv,osv. Lika illa om den går för kallt.

    Varför inte ett oljekyl med termostat?

    Annars sitter det en rätt fin värmeväxlare (oljekyl) på 9-3 ss. Lite jobb med att göra en adapterplatta för oljeanslutningarna, men med mycket större kapacitet än en sån som sitter vid filtret.

    Om den måste sitta vid filtret så Gamla Golf 2 16v GTI hade sådana, har för mig att dom har samma gänga på filtret.

    Phalanx.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    116
    Jag hade nån slags värmeväxlare på min Peugeot 405 mi16 också. Satt mellan block och filter och hade två anslutningar för vatten om jag inte minns fel. Kanske värt att kolla upp...
    Audi A4 -00
    Opel Manta A -74

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757
    Hej !

    MoPar Performance har i alla fall haft sådana värmeväxlare som sitter mellan block o motor.

    Gängan på filtret är 3/4 UNF har jag bestämt för mig. I vart fall samma som på Volvo B20/B21 osv... o MoPar V8 förstås...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 627
    B30A TG har sådana också...

    Borde det inte funka med en automatkylare? Allså en vattenkylare med ingångar för automatlådeolja, fast köra motoröl där istället. Kräver säkert termostat dock.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Vilka växellådor passar min 2.3t -95? (200hk kortmotor)
    Av Jocke_CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 10:44
  2. Kortmotor -vilka delar passar ihop?
    Av Jonas k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 15:36
  3. F40 låda från nya Z19dt passar till kortmotor?
    Av thias i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:40
  4. Lång eller kortmotor? Vilka 2.3 toppar passar? 9000 2.0T -90
    Av Johan.lithen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •