Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kris-hjälp, höga avgasvärden...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58

    Kris-hjälp, höga avgasvärden...

    Har sista ombesiktningsdatum på måndag och min saab 9000i -89 kommer aldrig gå igenom en fullständig besiktning igen så det är därför avgörande för bilens överlevnad att jag får avgasvärdene fixade innan måndag...
    Bilen har alltså för höga värden rakt av. Även lambda ligger lite över gränsen. Bilen går lite oroligt på tomgång. Läcker ytterst lite avgaser vid skarven mellan grenrör och första biten av avgassystemet plus att det finns inget luftfilter överhuvudtaget, luftmängdsmätaren är så att säga första komponent vid "luft in".
    Såg också att bilen haft problem med höga värden vid tidigare besiktningar. Kan nån bekräfta att det är katten som är pajj eller borde jag montera dit ny luftburk med tillbehör samt byta packningar där avgaserna läcker? Eller är det något annat som strular?

    Mycket tacksam för svar.
    (går inte saaben igenom besiktningen så måste jag åka audi
    och det vore ju inte så kul)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kan vara många felkällor
    Avgasläckage före lambdasond är ett klassiskt fel som brukar ge fel avgasvärden.

    LMM är ett annat vanligt fel och eftersom du inte har luftfilter ökar chansen att sabba LMM

    BTR kan också spöka till det och ge knasiga värden.

    Katten brukar behöva vara rejält varm för att funka.

    Orolig tomgång kan bero på tjuvluft. Kolla slangarna mellan LMM och motor

    Det enklaste du kan göra är att tanka en skvätt E85, besikta och hoppas på det bästa 30-40% inblandning av E85 borde den klara utan större problem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Tack för svar. Under dagen har jag monterat luftburk samt tätat avgassystemet. Även lambdan är bytt, bytte också LMM. Kanske ska testa byta BTR också då. Den sitter på fuelrailen va? Och så dra åt slangklämmorna mellan insug och LMM. Detta plus E85 borde väl förhoppningsvis ordna saken. Hur mycket E85 kan man köra på utan att det ska märkas någon betydande skillnad?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Kanske ska tillägga att det är på tomgång som värdena är för höga.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av ToomBStoonE
    Kanske ska tillägga att det är på tomgång som värdena är för höga.
    Kasta i 40% och se till att bilen är varmkörd innan du åker in i hallen...

    Annars kan du be de åka ut och gasa ur den ett varv.... Varit med om det vid besikning av BMW.... hörde lång väg hur killen spöa ur bilen och när han väl kom tillbaka var värdena bättre.

    Men E85 brukar lösa mycket problem...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Var inne på besiktningen idag och kollade värdena. De var fortfarande för höga, trots ca 40% E85... Katalysatorn trasig da? Besiktningsgubben undrade också om jag bytt olja på senaste tiden, kunde läcka ut vevhuskomp och ge höga HC värden sa han. Om jag byter katalysator samt olja då MÅSTE ju värdena bli bra... Eller?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av ToomBStoonE
    Var inne på besiktningen idag och kollade värdena. De var fortfarande för höga, trots ca 40% E85... Katalysatorn trasig da? Besiktningsgubben undrade också om jag bytt olja på senaste tiden, kunde läcka ut vevhuskomp och ge höga HC värden sa han. Om jag byter katalysator samt olja då MÅSTE ju värdena bli bra... Eller?
    Inte säkert... Beror ju på ifall katalysatorn är trasig eller inte.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Jo, det är klart, men vad mer kan det, eller brukar det vara? Tycker den borde gå nu för jag har märkt tydligt att bilen går bättre sen jag tätat och bytt ut grejjerna jag redan nämnt, trodde nästan säkert att värdena skulle vara bättre men icke. Är det nån idé att byta BTR också eller?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    kan du lägga ut specen på de värden du fick avseende lambda, HC och CO?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Mm, här är första värdena. Lamda-värdet har blivit okej efter det jag gjort. CO 1,2(0,5) CO2500 0,5(0,3) HC 177 (100) LAMBDA 1,04(0,97-1,03)

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Säger bara BYT KAT!!! Min bror hade samma problem fast med en og900 T8 Aero -89. Sen byte han katen och inga avgasvärden. Dom var på noll.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Tänkte bara säga att jag fick igenom saaben genom besiktningen idag. Verkar som det var katten som var kass. Men efter att jag bytt allt det andra så går också bilen mycket bättre. Tack så mycket för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. För höga avgasvärden, HJÄLP!
    Av Bimsy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 15:29
  2. Höga avgasvärden????
    Av 939 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 17:01
  3. Alla avgasvärden för höga-hjälp!
    Av Janneman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 22:43
  4. Tok Höga avgasvärden
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •