Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

Ämne: Guide, modifiera AUX og9-5 my06-> och ng9-3 my07->

  1. #41
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Spännande projekt, har kunskaper om hårdvarumodifikationer men tyvärr begränsade om mjukvara och sniffning av protokoll så kan nog tyvärr inte hjälpa till även om man skulle vilja. Jag hittade däremot i manualen att XM-modulerna verkar vara stöldskyddade och inte går att flytta mellan bilar, hoppas det går att komma runt på något sätt.
    Detta gäller även cd-växlare i äldre 9-5 och 9-3. Det var dock en baggis att gå runt när vi hittat meddelandena på bussen, man skickar bara svaret "jadå, jag stämmer med chassinumret" tillbaka till huvudenheten. Förmodligen gäller samma sak även XM-boxen!

    3 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #42
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Vet inte om jag skräpar ner i denna tråden nu, men en liten teaser kan ju alltid vara kul?

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Jaja klart du får skräpa ner, hur får vi tag på en sån då?
    Och vad är det

    Detta projekt som mognat?

    Jag ställer mig i kön!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #44
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Lite korsat med denna idé: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1437532

    Alltså en teoretisk metod för att få in bra aux-ljud i nyare 9-5 och 9-3
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #45
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Jo, jag läste om den också.
    Undrar dock vad som hände med hans fina modul.

    Skulle sitta som en smäck med något som funkar på 9-5 -06 upp utan navigator med med/utan inbyggd CD växlare om det gick att koppla in den "osynligt" som en alternativ ljudkälla.
    Använder Zimm's mod av huvudenheten för att passa med modernare mobiler och med högre ljudnivå men det vore trevligt att slippa kabeln om ljudet är minst lika bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #46
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag använder en av de modulerna fast modifierad för 1-wire can (gmlan) vilket dessa enheter använder.

    Att få tag på en är rätt svårt, jag är ganska urkass på att producera något och sälja ^^ jag har lött ihop ett gäng moduler för de äldre apparaterna, men de sitter antingen i mina bilar, bekantas bilar eller ligger i en hög i min elektronikhörna utan mjukvara inlagt.

    Det sitter en i min 9-3 aero som suttit inkopplad ganska länge, fungerar riktigt bra faktiskt, jag använder den varje dag

    Har inte bestämt mig om jag skall rita om korten för GMlan och skicka efter nya mönsterkort.

    En liten quirk med saabar med gm stereos är även att knapparna på ratten, pil upp och pil ner, de används för att bläddra mellan sparade radiokanaler, så trycker man på pil upp så hoppar den över till nästa sparade radiokanal, vilket då inte alltid är en XM-kanal. Är det inte en XM-kanal så hoppar den ut från XM-funktionen.

    Så vill man byta låt på telefonen så är det "seek" knapparna på stereon som gäller, dessa ger kommando till xm-modulen utan att påverka stereon själv.

    I alla fall just nu... Jag har testat att försöka blockera den från att gå ut ur XM-interfacet genom att helt sonika skicka status från XM att den fortfarande är aktiv, men då fryser jag stereon istället från att fungera alls ^^

    Så byta låt på ratten är inte en helt självklar funktion på dessa bilar.

    De andra GM-bilarna som använder dessa stereos t.e.x chevolet impala har även seek-knapparna på ratten. Men det verkar alltså som att saab inte tyckte att de behövdes.

    Kablaget för XM-interface är inte fördraget på svensksålda bilar, i alla fall inga jag kollat på, så för att koppla in denna så behöver man stoppa i lite fler stift i stereons kontakt. Men sen är det bara att stoppa undan modulen i instrumentpanelen så är det en helt dold installation.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Så jäkla snyggt, ser ut som en väldigt fin lösning. Synd på rattkontrollen men att byta på stereon är ju bättre än inget och att få låtinfo och allt så snyggt integrerat är ju super bara det.

    I din film, är favorit 1 en XM-kanal och favorit 2 en FM-kanal? lite svårt att förstå hur du menar att den hoppar ut annars när man använder rattknapparna. Hur beter sig sen kanalerna på XM-interfacet? är det låtar du "emulerar" som kanaler?

    Jag är iallafall väldigt intresserad av både kort och mjukvara, färdigt som ofärdigt, kanske kan man hjälpa till med något med. Även ett gammalt kort som kräver modifiering eller ett blankt kort jag kan löda dit komponenter på själv är intressant. Vet du om en svensk stereo behöver programmeras om med typ Tech 2 för att kunna byta till XM eller känner den av det automatiskt om man ansluter en?
    Senast redigerat av KevinD den 2017-06-14 klockan 08:06.

  8. #48
    Med en lista på ingående delar i projektet så kan vi säkert sammanställa det, rita kopplingsschema och cadda kort som kan sitta i en enkel plastlåda! Nemas problemas ;-)

  9. #49
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Så jäkla snyggt, ser ut som en väldigt fin lösning. Synd på rattkontrollen men att byta på stereon är ju bättre än inget och att få låtinfo och allt så snyggt integrerat är ju super bara det.

    I din film, är favorit 1 en XM-kanal och favorit 2 en FM-kanal? lite svårt att förstå hur du menar att den hoppar ut annars när man använder rattknapparna. Hur beter sig sen kanalerna på XM-interfacet? är det låtar du "emulerar" som kanaler?

    Jag är iallafall väldigt intresserad av både kort och mjukvara, färdigt som ofärdigt, kanske kan man hjälpa till med något med. Även ett gammalt kort som kräver modifiering eller ett blankt kort jag kan löda dit komponenter på själv är intressant. Vet du om en svensk stereo behöver programmeras om med typ Tech 2 för att kunna byta till XM eller känner den av det automatiskt om man ansluter en?
    Ja precis på minne 1 så sparade jag xm1. och på minne 2 finns det en FM eller AM-kanal. så när man trycker på ratten hoppar den över till det. även om man inte har nuvarande kanal sparad så hoppar den in bland sparade när man trycker på knapparna.

    Man skulle kunna fula till det genom att spara tre XM-kanaler, aktivera XM genom att gå in på den mittersta, och sen när man trycker på ratten så hoppar den upp, men sen kan jag skicka ut kommandot som om jag vore sid för att hoppa tillbaka. Inte direkt en elegant lösning dock. skulle antagligen vara buggigt och jobbigt att använda.

    för att få detta att fungera behövs dels en uppsättning med "jag finns" meddelanden skickas, dessa skickas kontinuerligt, typ en gång i sekunden. dessa innehåller status hurvida XM är aktiv eller om den är tillgänglig men inaktiv.

    Utöver det så skickar stereon ut kommando till XM när den tycker det är dags att starta, är det en sparad kanal man trycker på så säger den även till XM vilken kanal den vill ha.

    XM interfacet förväntas då svara med att den nu är aktiv och vilken kanal som nu är aktiv, behöver inte lyda det som stereon säger heller, kan hoppa till vilken kanal man vill, kan också hoppa mellan kanaler utan att stereon bett om det ^^

    man förväntar sig även att XM-interfacet skall skicka ut text för kanalinfo, sånginfo, artistinfo och kategoriinfo. Dessa är inte kopplade till vilken kanal man står på, utan man förväntas uppdatera detta när man byter kanal. Så där kan jag skicka vad jag vill, 16 tecken har jag på varje typ. Möjligt att det kan gå att få in tecken, har inte listat ut helt hur man skall göra det än dock, har lyckats skriva runt minnet så väldigt lattjo grejer händer dock ^^

    så jag tänker mig att det fungerar så att man byter till XM, sen kommer den att aktivera och stanna på en kanal, kanske tar "xm0" då denna kan sparas på något minne, vilket kanske är trevligt?

    Seek-knapparna gör inget lokalt på stereon, utan den förväntar sig att XM skall byta kanal och svara då den bytt med vilken kanal den nu står på och med ny kanalinfo osv.

    Seek är därför klockrent att använda för att byta låt. Så som jag känner nu så känns det bäst att bara använda seek på stereon, så får man sträcka sig helt enkelt.

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Med en lista på ingående delar i projektet så kan vi säkert sammanställa det, rita kopplingsschema och cadda kort som kan sitta i en enkel plastlåda! Nemas problemas ;-)
    Detta har jag gjort en gång som länkades tidigare finns lite info här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1376765

    Att modifiera denna för gmlan istället för can är inte några större problem. just nu när jag testar så räcker det att modda befintligt kort

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 462
    Medlem#
    6988
    Hum, tog bort motståndet och "byglade" de andra 2.
    Nu händer inget alls när jag trycker på AUX..

    EDIT:
    Puh! Bara en icke korrekt isatt flatkabel.
    Nu är det betydligt bättre nivå på AUX.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SirMacke den 2018-03-06 klockan 21:19.

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Väcker tråden lite Gjorde denna modden idag på min 9-3a my 08 med cd-växlaren. Dvs tog bort ett och byglade de andra 2 motstånden.

    Gjorde ett litet test för att se hur stor skillnad de blev. Använde min Huawei honor 8 med en tongenerator och en iphone 6s med en dB-mätare.
    Min honor 8 var på max volym och 10 "klick" ljudvolym från ratten. Iponen placerad på växelspaken.

    Fick fram följande:
    Frekvens Före Efter Skillnad
    35Hz 73 dB 76 dB +3
    80Hz 70 dB 74 dB +4
    285Hz 52 dB 63 dB +9
    1735Hz 39 dB 53 dB +14
    2410Hz 42 dB 53 dB +9
    9075Hz 42 dB 60 dB +18
    11600Hz 43 dB 59 dB +16

    Frekvenserna har jag valt "hyfsat slumpmässighet" och försökt täcka hela spannet. Skulle nog vilja ha en vid ca 120-150Hz och några över 11600Hz också. Men vafasen, man ser ju trenden att de blir med ljud!
    Men glöm inte av att de dessa dB tal med en nypa salt, är en Telefon vi har mätt dom med.

    2 användare gillar detta inlägg



    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Tack för en bra guide!
    Fixade problem 2 idag, blev lite avskräckt när jag monterade ner allt och såg hur galet små resistorerna var. Men det var bara att kavla upp ärmarna när man kommit så långt.
    Gick bra iaf även om inte lödningen ser skitsnygg ut.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Hum, tyvärr så blev operationen inte helt lyckad. Volymen är lägre på högra högtalarna.
    Så... vilken resistor har höger kanal så får jag löda om den?
    QF9YB7O.jpg
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  14. #54
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Är ganska säker på att vänster är den övre i bild, (närmast fronten).

    och höger är den nedre.

  15. #55
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    964
    Medlem#
    427
    Fixade denna mod idag ihop med sonen på två av våra tre bilar med denna typ av stereo. Jag kan säga att jag hade aldrig fixat det själv. Det är så otroligt smått, så jag ser inte! Det verkar dock som att sonen lyckades, för nu låter det betydligt bättre än innan. Åtminstone det lilla vi testade! :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  16. #56
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Vill tacka för infon. Drog idag ut aux på baksidan, tog bort motståndet vid aux-ingången och de på moderkortet bryggades. Jisses vad bra det blev!


    /D

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nu kommer jag och drar upp en gammal tråd här men tänkte göra modden imorgon efter jobbet.
    Såg att i alla fall någon här i tråden klagade på det eviga problemet med att inte kunna ha AUX och fälla ut mugghållaren.

    Jag tänkte därmed tipsa om en fantastik liten kabel jag hittade på Kjell o Co. Det är en AUX-sladd som är vinklad i ena änden och själva kabeln är platt. Detta gör att den fungerar perfekt att (iaf på 9-3 MY09) sätta på i AUX-uttaget rakt åt höger och sedan smita in kabeln in mellan stereon och instrumentpanelen. Inte fullt lika diskret som ett extra AUX baktill men väldigt diskret och och mugghållaren fungerar som det var tänkt, men ett alternativ till dem som inte vill löda på ett extra uttag.

    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...m-svart-p95235

    IMG_20190227_195727 1.jpgIMG_20190227_195742.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Per-Henrik 9000 CDE -93 2,3t
    Bortbyggd TCS • "Steg 1"

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Snyggt och men mattsvart plastidip färg så försvinner den helt.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej
    Ngn som har bilder på vart man löder in sig så man kan dra en ut aux på baksidan.
    Ska försöka att koppla in en bluetoothmotagare i sambons 09:a. Vill ha bort sladdarna.
    Vill även att den funkar med radions av och på, inte som nu när man har den i cigg uttaget.

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Jag vet inte exakt hur det ser ut på kretskortet, men det jag skulle börja kolla är vid själva auxkontakten på fronten. Bör gå att hacka in en kabel/extra kontakt på dessa lödpunkter.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-26 klockan 12:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

Liknande ämnen

  1. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03
  2. Handsfree 9-3 SC MY07
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:17
  3. Nightpanel i 9-5 MY07
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •