Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Guide, modifiera AUX og9-5 my06-> och ng9-3 my07->

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Guide, modifiera AUX og9-5 my06-> och ng9-3 my07->

    Som de som ägt en og9-5 my2006 och framåt eller en ng9-3 my2007 och framåt kanske har märkt så fungerar dess AUX-ingång riktigt dåligt med många mobiltelefoner. Dels så slutar telefonen mata ut ljud mot AUX så fort den pluggas in. Detta felet kommer jag framöver kalla "Problem nr1".

    Om man skulle lyckas få den att spela musik till bilen så är ljudet så lågt att man får sprängda trumhinnor när man sedan byter ljudingång till radio. Detta kallar jag nedan för "Problem nr2"

    Detta är stereon i fråga:


    Problem nr1, nördinfo (skippa vidare om du bara vill komma till lösningen):
    Problemet med att mobiltelefonen stänger av ljudutgången sker för att man har valt ett litet speciellt sätt att detektera att något är inkopplat. Man har monterat en resistor mellan den vänstra ljudkanalen och 3,3V. När man sedan ansluter sin musikspelare så drar dess ljudutgång ner denna pinne till jord och stereon tillåter en att byta till AUX. Detta gör att stereon matar ut 3,3V till den anslutna enheten, detta gillar inte alls många telefoner och slutar helt sonika att mata ut ljud till stereon.

    Problem nr2, nördinfo:
    Stereon verkar ha designas i en era av öronsprängande mp3-spelare, den har ett filter som sänker insignalen ungefär 5 gånger, antagligen för att kunna vara tolerant mot väldigt höga insignaler. Detta är dock inget man med de flesta moderna mobiltelefoner behöver oroa sig för, då dess utsignal är väldigt låg.

    Videolösning från trionic seven!

    Tack för denna video Jonathan!

    Vill man istället följa instruktioner i text så kan man fortsätta läsa här under.

    Lösning problem nr1

    Steg1:
    Demontera stereon från bilen, jag täcker inte detta i denna guide. Finns massor av info att hitta på nätet.

    Steg2:
    Demontera fronten från stereon, på varje sida så sitter det extra fästen på ng9-3, dessa skruvas bort med 2 philips-skruvar styck, därefter sitter det två svarta philips-skruvar på varje sida av fronten som även de måste demonteras.

    För att sedan få av fronten så använd en liten skruvmejsel och lyft de tre små spärrarna på ovansidan och på undersidan av fronten, samtidigt som fronten Dras framåt. Med lite lirkande så skall fronten komma loss utan större besvär.

    Steg3:
    Nu har du framför dig en front som ser ut såhär på insidan:


    Om vi kollar lite närmare på den nedre vänstra biten på detta kort(på baksidan där AUX-kontakten sitter) så ser vi detta:

    Jag har här ringat in en resistor, denna skall lödas bort. Dess två kontaktpaddar skall inte ha kontakt med varandra.

    Med denna simpla modd så kommer din telefon aldrig längre sluta spela ljudet mot stereon, Stereon kommer även i framtiden alltid att tro att det sitter en AUX-kabel ansluten.

    Nu kan man antingen välja att stanna här, montera ihop stereon igen och leva med att höja volymen på stereon när man skall lyssna på AUX. Om man känner sig duktig med lödkolven så kan man läsa vidare

    Lösning problem nr2:
    Denna rekommenderar jag endast att utföras av de som känner sig bekväma med att löda små ytmonterade komponenter, i närhet till många andra känsliga ytmonterade komponenter.

    Steg1:
    Mer demontering krävs, först kan den vänstra sidoplåten demonteras (inte den som ser ut som en kylfläkt utan den på andra sidan. Denna sitter med ett gäng philips-skruv.

    Då denna sidan är demonterad kan toppen demonteras, denna sitter åter igen med några philips-skruv, sedan skall den skjutas åt vänster för att demonteras.

    Nu skall sedan cd-läsaren plockas bort, på baksidan sitter den med två skruvar, kollar man innuti chassit så ser man vart de två stödbenen ansluter till bakre plåten.

    Sedan sitter det två skruvar till framifrån som håller cd-läsaren.

    När cd-läsaren är lös så kan den försiktigt föras åt sidan. Mellan cd-läsaren och moderkortet går det en flatkabel. denna ansluter med en kontakt som har ett litet brunt lås. den bruna delen skall lyftas upp från moderkortet några mm, sedan kan kabeln enkelt lyftas ur kontakten.

    Steg2:
    Då har du nu framför dig detta:

    Jag valde att även demontera plåten på fronten, men det är inte ett krav beroende på hur duktig man är på att löda i trånga utrymmen.

    Då skall vi titta lite närmare på det inringade området:


    Dessa två inringade Resistorer ger upphov till att signalen minskar kraftigt. Löd bort dessa och ersätt med 0-ohms resistorer alternativt små bitar kabel.

    Sedan kan stereon monteras ihop igen i omvänd ordning. Nu har du en stereo som alltid fungerar med AUX, och vars ljudnivå med en nästan 5 gånger högre amplitud än innan. Att tänka på dock är att ljud uppfattas inte linjärt, så man upplever inte en 5 gånger högre ljudnivå. Nivån via AUX är fortfarande lite lägre än radions med min mobiltelefon, men den är bra mycket närmare än vad den var innan.

    Lycka till i lödandet


  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    Bra Simon. Galenskaparna har gjort det igen :P

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Underbart! Ska fixa detta på fruns 9-5 2006
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Frågan nu är om det skiljer mycket till huvudenheter som har cd-växlare inbyggt. Borde inte vara någon skillnad, men det vet man inte förrän det är isärtaget!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Är inte alla dessa cd-växlare? har ioförsig inte provat att stoppa i cd-skivor i den ^^

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nope, den du har på bilden i första posten har "EJECT" och "LOAD" knappar vid sidan av CD-sloten, det har bara den med 6-skivors växlare.
    Den utan växlare har en klocka om jag inte minns fel på en av dem istället. (LOAD tror jag)

    Och supertack för detta tips, det suger ju med volymen från mobilen.
    Är det noterat vilka mobilmodeller som har problem 1?
    Har ej upplevt det själv och jag kör med några Sony Z varianter som funkar problemfritt och startar musikspelaren automatiskt när kabeln stoppas i

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-15 klockan 02:06. Anledning: Exempelbild
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tack, då är jag med, första bilden tog jag från nätet, då jag inte lyckades knäppa en på fronten av min egen. men när du säger det så har jag klockan där och inte "LOAD"

    så då tar min bara en skiva då har inte provat att ge den en skiva ens dock, äger inga cd-skivor med musik på.

    Min CAT S60 funkade inte, tjejens google nexus 6P funkade inte, Ett gäng samsung har jag testat ingen fungerade. Utöver detta har jag inte provat, så jag har inte testat en enda telefon som fungerade innan modifikationerna.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har en lös enhet med växlare som jag kan öppna och kika och se om det är samma design på som du visat ovan vilket det bör vara.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hermans nya Z5 vill inte spela i en sån där stereo, så där behöver du modden.
    Förresten en alldeles utmärkt och bra guide!
    Nu bytte jag stereon istället, men ifall att

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    HeRmAN

    Om jag skulle gissa så är det säkert likadant förutom att cd-läsaren är annorlunda och att fronten är bytt. Sen Kör de säkert annan mjukvara. Skulle vara intressant att veta

    bollman

    Jag är lite inne på jag också att byta stereon, är besviken på ljudkvalitén. Sen tycker jag även enheten är lite ful och inte riktigt passar in i övriga interiören med sin VFD-display.

    Men skall jag köra en annan stereo så måste den integreras bra med övriga bilen. Bilens realtidsklocka måste fortfarande ställas från stereon om jag inte är ute och cyklar. samt är fungerande rattknappar ett krav

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har en Parrost Asteroid med Parrot Unika. Funkar skitbra med rattknappar, känner även hastighet, när man lägger i backen osv. Unika är ju en GM-LAN-låda som översätter alla meddelanden på I-bussen till Parrot. Tyvärr så kan man inte ställa klockan, det är ett stort problem. Jag brukar dock göra som så att jag byter till originalstereon vid behov, det går ju rätt fort ändå och det är inte så ofta man behöver ställa klockan.
    Jag har ju en eSID2 också, men det kändes mer komplicerat att fixa ett extra uttag och fippla för att få klocksignalen på I-bussen.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Underbart! Tack så mycket. Skulle du kunna Markera ut var på moderkortet man skulle kunna löda på kablar för bakre AUX-ingång (Right,Left,Ground, parallellt med främre ingången)? Det hade hjälpt mycket för oss som vill dra AUX-kabeln mer dolt eller montera Bluetooth A2DP-streaming helt dolt med t.ex. Ampire BTR100.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    bollman
    Det låter ju som en trevlig lösning, men att behöva ställa klockan genom att slänga dit orginalstereon låter inte så lockande, det var en del pill med att få loss luftintaget. Man kanske skulle göra någon egen lösning där istället.

    Har inte börjat rota något i can-bussen på denna bilen. Men det mest frustrerande med bilen är nog att man inte kan starta dieselvärmaren med fjärrkontrollen eller liknande, man måste gå ut i kylan för att starta den. eller så måste man veta när man vill att bilen skall vara varm så man kan ställa timern. Så funderar på att göra en enhet med en GSM-modul, så att man kan SMS:a till bilen när jag vill att den skall värma. Då lär det bli att först dokumentera lite canbusgrejer

    Citat Ursprungligen postat av JB9 Visa inlägg
    Underbart! Tack så mycket. Skulle du kunna Markera ut var på moderkortet man skulle kunna löda på kablar för bakre AUX-ingång (Right,Left,Ground, parallellt med främre ingången)? Det hade hjälpt mycket för oss som vill dra AUX-kabeln mer dolt eller montera Bluetooth A2DP-streaming helt dolt med t.ex. Ampire BTR100.
    Här är moderkortet:


    Om vi kollar lite närmare på det rödmarkerade området:


    Så finns det lite testpaddar som lämpar sig att löda mot
    Gul pil är AUX-jord.
    Röd pil är höger ljudkanal.
    Blå pil är vänster ljudkanal.

    Skall du löda in något sådant internt i stereon så skulle jag nog rekomendera att du bryter kopplingen till det externa uttaget. så att du inte eldar upp något genom att koppla två utgångar till varandra om någon skulle koppla in något.

    Detta skulle jag göra på följande vis:

    om vi kollar på fronten:


    Och så kollar vi närmare på det rödmarkerade området:


    Dessa två komponenter med "0" på som pilarna pekar på är 0-Ohms motstånd, plockar du bort dessa så bryter du kopplingen till AUX-uttaget.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Plocka ventilationsuttaget är väl snorlätt? Bara kolla exakt var man skall stoppa in mejseln och bända, det är tre uttag, sen drar man. Borta på 30 sek när man vet hur man gör

  15. #15
    Har du tre mejslar i spänn samtidigt?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Plocka ventilationsuttaget är väl snorlätt? Bara kolla exakt var man skall stoppa in mejseln och bända, det är tre uttag, sen drar man. Borta på 30 sek när man vet hur man gör

  16. #16
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Min hade då sex spärrar och inte tre, tre i ovankant och tre i underkant.

    Jag höll på bra mycket längre än 30 sekunder. men det var första gången jag gjort det, möjligt att det skulle gå fortare nästa gång.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nej, en mejsel och en plastbit med vass kant. In med plastbiten i överkant så det hamnar i spänn, sen in med mejseln i första spärren nertill. Bänd i överkant samtidigt som man lyfter spärren i nederkant så hoppar allt ut lite. Sen går man vidare till nästa.

  18. #18
    Jag har gjort det några gånger.. 30 sekunder är efter lite träning. Bollman har nog gjort en tävling där hemma vid något tillfälle. Bäst av tre.. vem plockar det snabbast? ;-)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg

    Steg1:
    Mer demontering krävs, först kan den vänstra sidoplåten demonteras (inte den som ser ut som en kylfläkt utan den på andra sidan. Denna sitter med ett gäng philips-skruv.

    Då denna sidan är demonterad kan toppen demonteras, denna sitter åter igen med några philips-skruv, sedan skall den skjutas åt vänster för att demonteras.
    Har nu gjort mod 1 och 2, tog ungefär ett tv4 gladiatorerna.
    Det ljudet blev högre och väljer man aux så stannar den kvar där oberoende av om man har något inkopplat.

    Köpte några 0ohms motstånd hos http://www.electrokit.com/. Är man ovan allt löda köp 10, jag slarvade bort ett...
    Jag tyckte det var enklare att plocka av toppen först innan sido panelen till vänster.

    Däremot löste det inte det otroligt dåliga ljudet jag har på aux. Ljudet är distat, saknar nästan helt sång om man lyssnar på musik, basen hörs lite iaf.
    Hade precis samma innan, men nu hör man det iaf ;-)

    Någon som har haft liknande fel, och hur löstes det?

    Tack för guiden!

    /MVH Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  20. #20
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Håller med om att ljudet är uruselt på AUX, har du mobiltelefonen inkopplad till laddning samtidigt? testat att dra ur det från laddning i så fall?

    Det finns även ett ställe där det sitter kondensatorer på ljudkanalerna till jord, detta borde riskera att plocka bort höga frekvenser, jag funderade på att plocka bort dessa på min men gjorde aldrig det.

    Vill du testa? kan i så fall peka ut de åt dig

Liknande ämnen

  1. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03
  2. Handsfree 9-3 SC MY07
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:17
  3. Nightpanel i 9-5 MY07
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •