Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: Guide, modifiera AUX og9-5 my06-> och ng9-3 my07->

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    vi kollar på fronten:


    och så kollar vi närmare på markerade området:


    Dessa två kondensatorer är kopplade mot jord. Beroende på impedansen hos mobiltelefonens utgång så klipper dessa av höga frekvenser.

    Plocka bort de.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Super, det där klarar jag av att löda bort.
    Slipper ju dessutom att riva allt igen.

    /M

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  3. #23

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Grymt jobb ni gör.Vart skickar man stereon för att få allt detta åtgärdat .just det där med aux ljudet är väldigt störande

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Sådär, provat men fortfarande låter det riktigt dåligt.
    En liten placebo effekt så liiite bättre kanske.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  6. #26
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag har en annan variant för aux som iofs inbegriper lite lödning, det ger en bra ljudvolym på både saabaux(og9-3 og9-5) och på og9-5 -07 med aux i stereon. Inte handsfree samtal men spotify eller annan musikkälla på luren som sitter i hållare på instrumentpanelen

    http://www.logitech.com/sv-se/produc...-audio-adapter (den går på 5V - jag har dessa i fler bilar)

    en USBkabel som tål lite ström (jag har bränt en :-) )
    https://www.amazon.com/gp/product/B0...?ie=UTF8&psc=1

    instruction för hur man kopplar ihop usb och den avklippta strömadaptern
    http://www.instructables.com/id/How-...ff-a-USB-port/


    En riktigt bra cigg-usb adapter som sitter kvar och ger massa ström
    https://www.kjell.com/se/sortiment/d...r-3-9-a-p95576

    om man inte vill löda kanske den här fungerar http://www.addonics.com/products/aausbutf.php

    eller den här BT adapter med usb strömmatning
    https://www.netonnet.se/art/ljudbild...1/218757.9104/
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Jag har också upplevt att ljudet in på auxen är väldigt svagt på ex honor 8 eller S5. Tänkte nämna det att om man köper en sådan bluetooth AUX så funkar de riktigt bra.
    Jag har testat men en som heter Link-485 och nån för 20kr båda från ebay som har gjort ljudet betydligt mycket högre och fylligare. Har Bose ljudet i min 93a.

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Kul att ni alla delar med er av era lösningar

    Finns många sätt att lösa detta.

    Jag personligen tycker nästan att utmaningen att få det att fungera med en mobiltelefon är tjusningen mera än resultatet ^^

    Fler framsteg. Jag Tänkte lite på detta, då jag mätte med oscilloskopet i stereon så kom jag ihåg att signalen min telefon spottade ut var 370mV. Slog mig att det är ganska lågt, blir inte så mycket effekt på det om man kopplar in hörlurar.



    Tyckte inte att det kunde stämma, så jag gjorde en liten adapter från 3,5mm hane till 3,5mm hona, på så sätt kunde jag titta på signalen ut från telefonen med hörlurar inkopplat eller med utgången flytande (vilket är väldigt likt då den är inkopplad till stereon)

    Jag fick då 610 mV när hörlurarna var inkopplade när jag anslöt till telefonen. Så något i telefonen mäter impedansen på det man kopplar in i den och ställer volymen på utgången efter det.

    Tog bort hörlurarna och lödde istället dit två stycken 1kohm-motstånd. Nu har jag 630mV på ljudutgången från telefonen.


    Detta är inte en jättestor ökning i amplitud, men det är ju ett steg i rätt riktning. det borde även ge upphov till mindre störningar på ljudsignalen. Jag noterade att signalen ser mycket renare ut med motstånden monterade Verkar lovande

    Har tyvärr inte hunnit löda dit motstånden i stereon, men när jag gjort det så återkommer jag med uppdatering

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Då jag nu har en 9-5 från 2009 i stället för 2002 börjar denna mod bli mer aktuellt då min Galaxy S5 inte lirar med originalstereon. Jag måste leka kabel-in-ut-dansen varje gång jag vill spela något och det går mig på nerverna.

    I alla fall kompletterar jag infon här lite med en länk till Saabcentral där man också moddar aux-ingången. Sparar för min och andras framtida referens: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=186929

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #30
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Sådär, modden genomförd!

    Fantastisk guide, Simon! Några små detaljer bara vad gäller sär- och hopplockningen av stereon, men det listar man enkelt ut själv.

    Min vana trogen har jag dokumenterat hela processen i filmformat, nu ska jag klippa ihop allt.

    Och som vi trodde är det samma procedur på cd-växlarförsedda huvudenheter också! Bara lite trängre att få ut allting.

    Och till slut. WOW! Det funkar! Och så mycket högre ljudvolym, trodde aldrig det kunde bli så bra

    2 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    294
    Medlem#
    5090
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Frågan nu är om det skiljer mycket till huvudenheter som har cd-växlare inbyggt. Borde inte vara någon skillnad, men det vet man inte förrän det är isärtaget!
    För er med cd-växlare finns en lösning här --->

    http://forum.saabturboclub.com/showt...runder-200-pix


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Notera att det är skillnad på CD-växlare i huvudenheten och extern CD-växlare i kombination med Denso navigator!
    Jag använde mig av Zimm's eminenta guide på min med integrerad växlare. Riktigt nöjd med både volym och ljudkvalitet.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Kul att det kommer till användning

    Finns som alltid många sätt att flå en katt

    Jag känner fortfarande att AUX inte riktigt fyller alla behov jag har på bilens ljudsystem. På og9-3 och på min og9-5 my02 så har jag ett egensnickrat bluetoothinterface. Så man kan koppla telefonen till bilen via bluetooth, lyssna på musik via det. byta låt på ratten/stereon och få upp låtinformation i sid. Det saknar jag oerhört då jag förflyttar mig till ng9-3:an.

    Tycker det är dags att få fram en liknande lösning för dessa apparater

    Jonathan har även pekat på en möjlig lösning

    Så jag införskaffade lite smått och gott.


    Sitter nu inkopplat och lirar på bänken

    Så nu skall man bara lista ut hur man klappar denna stereo medhårs för att den skall vara med och leka

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Vad för roligt har du hittat på nu ?

  15. #35
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Håller på att logga lite på "i-bussen" som stereon och SID använder. Den är egentligen en "GMLAN" buss, Typ en canbuss fast på en kabel.

    Så jag har byggt ett eget litet interface för denna bussen. det den gör är att bara lyssna och sen dumpa allt på bussen till en dator via en serieport.



    Man tager vad man haver. ett av mina kort för bluetooth interface på de äldre bilarna. utan bluetoothdelen, och sen tillverka en egen reciever för att processorn skulle kunna lyssna från bussen bestående av en transistor och två resistorer.

    Sen skrev lite kod så man kan få en jättefin rullande text med sånt här:


    Det jag hitintills listat ut är hur rattknapparna skickas från SID Så man skulle nu kunna göra ett bluetoothinterface som stoppar in ljudet på AUX, och som ger telefonen kommando för att byta låt.

    Men tycker inte riktigt att det räcker. får se vart detta leder

    Jonathan tipsade mig om att kolla på dessa stereos satelitradiointerface.

    Dessa GM stereos har nämligen ett interface där XM-radio kopplas in, det är då en separat enhet som pratar med stereon via GMLAN och sen har stereon en balancerad ljudingång som aktiveras när XM radion är aktiv.

    Har köpt ett XMradio interface från ebay, då dessa aldrig fanns i någon svensksåld bil så är de lite svåra att få tag på till vettiga priser här på hemmaplan

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Precis som Simon säger, vi har lite idéer om hur man ka få till en blåtandsmodul för nyare 9-5 och 9-3. Även Bluesaab-gänget har intresserat sig för denna teknik, och de gör samma jobb som Simon just nu

    Som det ser ut nu är projektet väldigt tidigt in, om ni har något att bidra med får ni gärna titta i vårt google-dokument där vi samlar den info vi hittar: https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  17. #37
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu kan jag komplettera denna guide med en detaljerad video för hur man tar ur stereon, tar isär, och löder. Håll till godo!

    Jag har döpt modden till Simon's mod efter upptäckaren



    Simon, kanske något att lägga till i första inlägget?

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Etnoy den 2017-05-03 klockan 20:00. Anledning: stafvel
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Håller på att logga lite på "i-bussen" som stereon och SID använder. Den är egentligen en "GMLAN" buss, Typ en canbuss fast på en kabel.

    Så jag har byggt ett eget litet interface för denna bussen. det den gör är att bara lyssna och sen dumpa allt på bussen till en dator via en serieport.

    http://i.imgur.com/Vgw2N5J.jpg?1

    Man tager vad man haver. ett av mina kort för bluetooth interface på de äldre bilarna. utan bluetoothdelen, och sen tillverka en egen reciever för att processorn skulle kunna lyssna från bussen bestående av en transistor och två resistorer.

    Sen skrev lite kod så man kan få en jättefin rullande text med sånt här:
    http://i.imgur.com/HqYVaWw.png?1

    Det jag hitintills listat ut är hur rattknapparna skickas från SID Så man skulle nu kunna göra ett bluetoothinterface som stoppar in ljudet på AUX, och som ger telefonen kommando för att byta låt.

    Men tycker inte riktigt att det räcker. får se vart detta leder

    Jonathan tipsade mig om att kolla på dessa stereos satelitradiointerface.

    Dessa GM stereos har nämligen ett interface där XM-radio kopplas in, det är då en separat enhet som pratar med stereon via GMLAN och sen har stereon en balancerad ljudingång som aktiveras när XM radion är aktiv.

    Har köpt ett XMradio interface från ebay, då dessa aldrig fanns i någon svensksåld bil så är de lite svåra att få tag på till vettiga priser här på hemmaplan
    Men på de nyare modellerna är det väl inte SID-displayen som gäller utan stereons egna display man vill ha informationen i eller var hamnar informationen från XM-modulen? nån aning om stereons display är exponerad utanför själva stereon? visar den stationsnamn och annat från XM-radiokanalerna?

    Jag har stereon med CD-växlare och på den får man upp låtinformation från MP3-filerna på stereons display (vet inte om enkelspelaren har MP3-funktion dock), nån som sett nått projekt i andra sammanhang där man emulerat en CD-skiva och kollat på om det är en väg in för egen text på stereons display?

  19. #39
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Nu kan jag komplettera denna guide med en detaljerad guide för hur man tar ur stereon, tar isär, och löder. Håll till godo!

    Jag har döpt modden till Simon's mod efter upptäckaren

    [*video=youtube;Lj_SWHKpPb8]https://www.youtube.com/watch?v=Lj_SWHKpPb8[/video]

    Simon, kanske något att lägga till i första inlägget?
    Fint Jonathan jag slänger upp den där uppe också

    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Men på de nyare modellerna är det väl inte SID-displayen som gäller utan stereons egna display man vill ha informationen i eller var hamnar informationen från XM-modulen? nån aning om stereons display är exponerad utanför själva stereon? visar den stationsnamn och annat från XM-radiokanalerna?

    Jag har stereon med CD-växlare och på den får man upp låtinformation från MP3-filerna på stereons display (vet inte om enkelspelaren har MP3-funktion dock), nån som sett nått projekt i andra sammanhang där man emulerat en CD-skiva och kollat på om det är en väg in för egen text på stereons display?
    Med XM-modulen så får man information om station och sådant direkt i stereons Display

    Så samma sak vill vi då kapa för att skriva in våran egen text. Det finns alltså sätt att få in Text till stereon via GMlan när stereon är satt i XM-läget

    Måste bara lista ut hur denna kommunikation fungerar

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Spännande projekt, har kunskaper om hårdvarumodifikationer men tyvärr begränsade om mjukvara och sniffning av protokoll så kan nog tyvärr inte hjälpa till även om man skulle vilja. Jag hittade däremot i manualen att XM-modulerna verkar vara stöldskyddade och inte går att flytta mellan bilar, hoppas det går att komma runt på något sätt.
    The XM receiver in the vehicle may have previously been in another vehicle.
    For security purposes, XM receivers cannot be swapped between vehicles. If
    this message is received after having your vehicle serviced, check with your Saab
    dealer.

Liknande ämnen

  1. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03
  2. Handsfree 9-3 SC MY07
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:17
  3. Nightpanel i 9-5 MY07
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •