Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fjäderben går "snett" upp till lagren - Trasigt fjäderbenslager/stödlager?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Fjäderben går "snett" upp till lagren - Trasigt fjäderbenslager/stödlager?

    Hej,

    Har en 9-5a, kombi (07a) där jag har bytt det mesta i chassit. Bl.a så böt jag fjädrar, stötdämpare, stödlager samt fjäderbenslager i somras. Har dock de senaste månaderna fått ett ljud som låtit mer och mer, ljudet smäller/gluckar/knäpper vid varje liten ojämnhet i vägen, dvs mest hela tiden.

    Har kommit fram till att det är ifrån topplagringen i fjäderbenet. Jag kan se att muttern som kommer upp genom stödlagret/upp vid motorhuven inte är helt centrerad, den är snett inåt på båda sidorna. Dock så är själva gängorna fortfarande på rätt plats. Detta gör att muttern slår i kanten i lagret mest hela tiden. Det jag kan konstatera är att det inte var så här till en början när jag precis hade bytt...

    Tyvärr var jag dumsnål och köpte inte original stödlager/fjäderbenslager när jag väl bytte ut dessa.. Köpte eftermarknadssatsen som NeoBrothers erbjuder.

    Till min fråga, vad är det som förmodligen har orsakat detta? Tänkte få lite information innan jag river hela fjäderbenet igen... Är det förmodligen något som är trasigt där i eller finns det något som kan ha vridit sig eller så nu i efterhand som går att justera? Minns inte exakt hur det såg ut när jag nu satte dit allt. Har även fjäderbensstag monterat om det nu kan ha haft någon påverkan.

    Några tips? Vad borde jag utgå ifrån?


    /Eken
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Bild?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Glömde fota när jag väl kikade, hittade denna bilden på internet men det ser ungefär ut såhär:

    DSC05056_zpsqgxtdckz.jpg

    Ska se om jag kan få en bild på min bil under helgen, har inte tillgång till några verktyg där jag är nu...


    /Eken
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ser ut som en fjäder gått av.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Hm, har kollat det och vad jag kunde se så var båda fjädrarna hela, såg inte ut att ha gått av någonstans. Får nog bli att plocka ner fjäderbenet helt och inspektera...

    Kan det möjligtvis vara stödlagret som har gått sönder och att det därför är snett(?) Tycker ju dock inte att några av grejerna borde ha gått sönder redan.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Bättre att ta ner så slipper man gissa, för ner skall det ju.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hm, stödlagret på 9-5 innehåller en gummibussning som tydligen här är utsatt för en stor kraft radiellt, jag skulle också gissa att fjädern är av. Hur skulle annars sidokraften kunna uppstå. På bilden du hittat saknas de tre skruvarna som håller stödlagret, de har du väl på plats? Både og9-3 och ng9-3 saknar gummibussning i stödlagren så där kan inte detta problem uppstå men däremot poppar ju fjädrarna som popcorn på ng9-3. Någon som vet vad gummibussningen har för funktion? Dämpa vägljud eller? På brorsans V70 hade stötdämparen tryckts upp genom gummit i stödlagret och tog i huvens insida.

    Som sagt, bäst att demontera för gissa funkar inte så ofta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Okej, får hoppas att det inte är fjädrarna som är av (är ju samma på båda sidorna)... Är maptuns sänkfjädrar + bilstein b8 så de borde väl inte vara av sån dålig kvalitét. Funderar på om det kan vara så att jag drog åt toppmuttern på fjäderbenet för hårt eller löst och att det därför pajat? Har inget "specialverktyg" som vissa verkar använda för att dra åt den så jag körde med mutterpicka. Anar att kvalitén på stödlagret inte var den bästa.

    Yes, de skruvarna sitter på plats, de sitter ju en svart kåpa ovanför hålet så därför de inte går att fota med skruvarna+kåpan på :-)

    Får bli att plocka ner och undersöka, bara trist att behöva plocka ner och låta bilen stå uppallad på garageuppfarten innan jag får hem de nya reservdelarna (om något är trasigt). Alltid skönt att ha allting på plats innan det är dags att börja hehe.

    Stort tack RZ & TCarlsson för hjälp & tips!

    PS: Om någon vet vad ett sånt verktyg man kan använda för att köra igenom en ex. insex genom hylsan/spärrskaft för att kunna dra åt samtidigt som man håller emot vill jag gärna veta var jag hittar ett sådant!
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kör med mutterpickan, det har jag gjort många ggr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har brukat använda en vanlig hylsa (21mm tändstiftshylsa, med yttre sexkant i ovankant där en skiftnyckel använts som mothåll.) som jag satt på stötdämparmuttern & fått igenom en insexen genom hålet.
    Typ:
    https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3345
    https://www.autoexperten.se/verktyg/...lsa-3-8-21-mm/

    Till mindre dimensioner 17mm & 19mm funkar dessa hylsor.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000016967/

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för tipset Fredrik! Får försöka inskaffa sådana hylsor, annars blir det mutterpickan igen som RZ

    Har nu tagit ner och monterat isär båda främre fjäderbenen och vad som går att konstatera är:

    * Fjädrarna är inte av
    * Stödlagrets "gummibussning" har spruckit
    * Som ett resultat av detta har fett ifrån fjäderbenslagret pressats ut då det har skett någon form av snedbelastning.

    Nu är frågan varför detta har uppkommit, jag vill ju inte köpa nya stödlager och axiallager bara för att de ska gå sönder igen.

    Antingen så är kvalitén urusel på de eftermarknadslager som NeoBrothers skickade ut. Alternativt så är något annat fel, frågan är vad det skulle kunna vara?

    Bara för att utesluta saker funderar jag på om stötdämparens kolvstång ska vara centrerad när fjädern är på? (Utan stödlagren osv). Stötdämparens skål är ju inte helt plan utan lutar, ska det vara så? (Bifogar lite bilder sen). Detta är när fjädern är satt i rätt & stabilt i skålen.

    Jag monterade aldrig plattan som ska ligga i botten av stötdämparens skål (rostskydd(?)) kan det vara därför? Tänker på artnr: 4689378.

    Sen har jag en fråga angående axiallagret när jag nu skall beställa nytt, kollade på Speedparts och där säljer de enbart: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...am/189701.html.

    Har någon koll på kvalitén på detta/passar det verkligen? Originallagret är väl svartvitt med räfflor upptill och nertill?

    Nu blev det väldigt mycket frågor på en och samma gång...

    Här är lite bilder, säg gärna om något ser skumt ut:

    Bifogad fil 6003Bifogad fil 6004Bifogad fil 6005Bifogad fil 6006Bifogad fil 6007

    - - - Uppdaterad - - -

    Fler bilder:

    IMG_20170115_105948.jpgIMG_20170115_105955.jpgIMG_20170115_110044.jpgIMG_20170115_110111.jpgIMG_20170115_111751.jpg
    Saab 9-5 Aero SC -07.

Liknande ämnen

  1. OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"
    Av benis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 02:08
  2. Fjäderben og9-3, behöver man "brickan" på tallriken?
    Av Noname i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 14:22
  3. "Trasigt" SAAb-emblem på motorhuv
    Av JohanD i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 00:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •