Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vänster bakljus el problem OG9-5 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75

    Vänster bakljus el problem OG9-5 SC

    Tjena!
    Har en 03:as Saab 9-5 2.0T KOMBI
    Problemet jag fått är att vänster parkeringsljus fram och bak + bakljus i bakluckan är döda. Har hittat säkringen nr3 som är bränd och bränns direkt man byter den och vrider på tändningen. Tog idag ner rampen med skyltbelysningen och hittade inget fel på kablar eller kontakter så hängde dit den tillfälligt och provade byta säkring och den höll nu i 5 sekunder istället för en halv sekund och man hann se att alla lampor funkade på vänster sida. Har kollat kablar i luckans genomföring men inget fel där heller...

    Så är det någon som har någon aning om vars det kan spöka?

    Mvh

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Jeg tar utgangspunkt i at du er HELT sikker på at problemet ikke er i kabelgjennomføringen, og da er kortslutning i lampeholder(e) èn mulighet, en annen at det kan være noe med tilhenger- (drag-)tilkoblingen i tilfelle at du har dette - og at kanskje noe er ettermontert på kursen for sikring #3.

    Har du et multimeter for hånd og kan bruke dette, så kan vi kanskje foreslå noen målinger for å se hva som spøker?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Koppla ur alla förbrukare systematiskt tills säkringen inte går, koppla sedan tillbaka.

    Jag skulle börja med att koppla ur strålkastarna fram om det är halogen för att utesluta att det är en parkeringsljuslampa om du har piratstrålkastare där - jag vet att DEPO-strålkastare till 9000 är kortslutningsbenägna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Ohoj!
    Idag hittade jag felet Kopplade isär kontakten till dragets kontakt, stoppade i ny säkring och vips funkade allt igen

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen83 Visa inlägg
    Ohoj!
    Idag hittade jag felet Kopplade isär kontakten till dragets kontakt, stoppade i ny säkring och vips funkade allt igen
    Vanligt fel, många som glömmer å kolla där
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Blinkande Bakljus (Vänster) på Saab 9-3 SC 2007
    Av Qwertan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-28, 23:42
  2. [LÖST] Bakljus vänster bak och dimljus vänster fram får ingen 12V? 9000 -93
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •