Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen startar inte efter att bilbatteriet hade laddats ur helt NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72

    Bilen startar inte efter att bilbatteriet hade laddats ur helt NG9-3

    Hej en Saab 9-3 års 2007 som fick ett helt urladdat batteri , nytt batteri monterades med trots detta så klagar bilen på att nyckel ej accepterad kontakta verkstaden,

    Nyckeln går inte att vrida om alls

    Igår så kopplades tech2 och får följande fel Transponder Approved Blocking

    under någon annan meny i tech2 så får jag fram

    Key Block Reason.
    Transponder Approved Blocking
    ISM K-Line Alive OK
    SCL Unlocked and Secured Blocking
    CIM Decision Blocking

    Har provat med att "Add keys" med tech2 och allt flyter på och jag kan se att CIM har 2 nycklar inlagda men under själva processen med att add keys så i sista steget när tech2 säger "remove" key så händer det inget


    några tips vad att göra ??

    Mvh Kostas

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Siden du har en Tech 2 disponibel, er det da sjekket for mulige feilkoder? Det første jeg tenker på når spenningen har gått "helt i bunn" er at strømmen i noen komponenter/enheter da går opp og således KAN ha forårsaket sikringsbrudd.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Dum fråga kanske men har du provat att koppla bort batteriet, vänta 10 minuter och koppla dit det igen och se om det blir någon skillnad?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej alla

    Problemet löst ,,,

    Noterade att rattlåset inte var aktiverat och började rota med det, så jag började misstänka att SCL hade pajat har ju haft felkod SCL Unlocked and Secured Blocking,

    så fort man förde in nyckeln i tändningslåset (ISM tror jag den heter) så klickade aldrig rattlåset. så jag böt SCL från en annan bil .

    Och i samband med detta så noterade jag att fjäder funktionen i tändningslåset (ISM) inte fungerade , den var helt nedtryckt och inget hände när man stoppade in och ur nyckeln ,
    plockade isär ISM och något (en liten plastbit) hade fastnat i den som stoppade den från att fjädra ut , så fort jag monterade ihop den igen så började fjäder funktionen att fungera igen , och bilen kunde startas,

    Något underligt att man inte får någon klarade felkod på detta ( då jag lyckades vrida tändningslåset till ON läge med hjälp av tech2 och bilen gjorde systemkontroll så återkom med med resultatet OK , trots att det inte var OK

    så kolla att tändningslåset fjädrar när man stoppar in nyckeln är ett bra tips ,,,

    mvh Kostas

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra att bilen är körbar igen

    Men hade felet egentligen något med "efter att bilbatteriet hade laddats ur helt" att gör"
    Saker borde ju inte gå sönder bara för batteriet blir urladdad?
    Vad säger NG9-3 expertisen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej , Jag tror inte det , bara att det råkade hända samtidigt tror jag , men jag är ingen expert ,,,

    ( det var ju något skit som hade fastnat i tändningslåset)

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    - Men hade felet egentligen något med "efter att bilbatteriet hade laddats ur helt" att gör"
    Saker borde ju inte gå sönder bara för batteriet blir urladdad?
    Det kanskje var omvendt: Batteriet ble utladet fordi nøkkelen ikke gikk til definert "OFF-posisjon" og at spenning (og da strømforbruk) således ikke var brudt slik den/det egentlig skulle?

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    9-3 Aero SS 2005 som gått knappt 11000 mil

    Ingen av de två nycklarna känns nu igen av bilen efter ett försök att åtgärda felmeddelandet Rattlåsfel.

    Jag hade från början felkod:
    CIM B1440 71 ISM, Internal Fault (enligt Tech2), WIS säger: Ogiltligt nyckelläge, felmeddelande visas på displayen (ja sporadiskt med väldig varierande intervall), Rattlåset fungerar inte (
    det hade jag inte råkat ut för ännu), Motorn startar inte (det hade jag inte heller råkat ut för ännu).

    SID meddelade: Rattlåsfel,
    stanna på säker plats, kontakta verkstad. Ibland flera gånger på väg till jobbet (ca 27 km), ibland inte en gång på flera månader. Meddelandet följdes alltid av Systemkontroll, kontroll ok.

    Efter att ha
    läst om flera som fått bort felmeddelandet Rattlåsfel genom att göra rent kontakterna inuti ISM så demonterade jag ISM och gjorde rent berörda kontakter med T-röd på tops.

    Det sl
    utade med långnäsa. Efter återmontering av ISM (tändlåset) hade jag:

    B3115 00 Remote Control 2, Wrong Code
    B3935 00 Malfunctioning Transponder Detected
    B3055 00 No Transponder Detected at Key


    Jag hade inte kopplat ur batteriet vid demonteringen av ISM
    då WIS inte anbefaller det. Provade ändå att koppla ifrån batteriet. Det var ju inte så smart för bilen gick därefter inte att låsa upp med fjärrkontrollerna och nycklarna kändes inte igen när dom stoppades i ISM så det gick inte att få stopp på larmet efter öppning med mekanisk nyckel.

    Genom att rycka säkring nr 3 i elcentralen bredvid batteriet så slipper man höra signalhornen vid fortsatt arbete.

    Tänkte att det kanske kunde hjälpa att addera nycklarna på nytt med Tech2 men det gjorde det inte.

    Tech2:


    Add Keys:
    Checking Preconditions OK
    Checking Security Access OK (via TIS2000 på gammal Win XP PC)
    Adding Keys
    Clear All DTC’s


    **** Key Programming Failed ****


    It was NOT possible to ’Add’ the key to this CIM.


    Press <ENTER> to see CIM and Key status


    CIM status:
    2 keys Successfully Programmed
    CIM Frequency is 433 MHz

    Ignition Key Status:
    Key added to other vehicle detected

    Under proceduren att programmera nycklar så vrider man respektive nyckel till On, något som i övrigt är blockerat när nyckel inte känns igen. Kommunikation mellan CIM och ISM verkar därmed fungera felfritt. Det mesta i CIM verkar fungera. Har kört ”Ping” på både P- och I-buss mot CIM utan problem samt den kommunicerar ju uppenbarligen med ISM genom att tillåta nyckvridning vid programmering samt alltid detektera när nyckel sätts i.

    SID säger: Nyckel ej accepterad. Kontakta verkstad.


    Min slutsats är nu att det är den delen av ISM som kommunicerar med nycklarna som är trasig. Transpondern i nycklarna är om jag förstått rätt helt passiv. Det är osannolikt att båda nycklarnas transpondrar ska gå sönder samtidigt.

    Något hände när jag tog ur eller delade på ISM. Kan inte påminna mig någon ren klantighet men det kan såklart aldrig uteslutas. Jag har förbättringslödit kontakten i ISM mot kabeldonet samt donet som avkänningsspolen ansluter till. De lödningarna såg inte dåliga ut vid inspektion i mikroskåp men tenn är lurigt så jag lade på lite nytt tenn med flussmedel för att se om det blev någon förbättring. DC-resistansen i spolen som omsluter nyckeln när den stoppas i ISM är ca 25 ohm. En stor del av komponenterna på kortet är täckta av lack som gör att det inte går att identifiera de flesta komponenterna.

    ISM är restnoterad och saknar känd leveranstid enligt Maptun. Vad tror ni? Är det ISM som är mest misstänkt? Huvudmisstänkt brukar ju oftast vara CIM men jag har lite svårt att tro det här. Tänker jag fel? Jag har inte full koll på vad samtliga 7 trådar mellan ISM och CIM gör och har inte mätt där. Nere vid ISM ser don och kablar fina ut samt sitter väl skyddade.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-06-27 klockan 15:38. Anledning: stavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    En ny ISM monterades. Felkoderna raderades med Tech2. Därefter fungerar allt inklusive båda nycklarna och deras fjärrkontroller.

    Tyvärr är det omöjligt att reparera annat än triviala kontaktfel i ISM. Drygt halva primärsidan av kretskortet är täckt av skyddslack. Syftet är uppenbarligen att omöjliggöra identifiering av komponenter, ingen text finns kvar. Där finns en 44 pinnars TQFP som troligen är en MCU. Spolen som kommunicerar med nyckeln går via några motstånd (bl a 2 MELF) och kondingar till en 14-pinnars krets. Den kretsen sköter kommunikationen med nyckeln. Det hade varit intressant att förstå hur detta fungerar men utan schema, komponentlista och programkod så är det omöljigt. Med bara schema så hade man kunnat lista ut delar av funktionen.

    Tänk vad man kan krångla till saker.

    Låset är dock billigt med ca 1100 kr inkl frakt så jag har egentligen inget att klaga på mer än att livslängden var dålig. Bara kontaktdelen till tändningslåset i og9-3 och 9-5 kostar drygt 1400 kr + frakt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Min ISM dog också när jag öppnade och rengjorde den... Inte samma symptom, men just att den tappade nycklarna, gick inte gifta in nya. Och allt botades med en annan ISM.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Intressant, jag tror att du hade exakt samma fel i din ISM som jag hade. Felkoderna på Transponder fanns inte innan jag öppnade ISM. De koderna betyder att ISM inte kan kommunicera med nycklarna. Därför läser ISM/CIM fel kod från nycklarna. Då går det heller inte att koda in nycklar. Det saknas troligen checksumma på den kommunikationen för i mitt fall trodde CIM att nycklarna hörde till en annan bil. Ganska solklart fall av dålig kommunikation mellan ISM och nycklar.

    Jag var lite orolig för att det inte skulle ha varit bara ISM som felade utan även CIM men så var det som tur är inte.

    Den ursprungliga felkoden: "B1440 71 ISM, Internal Fault" är tydlig. Får man den så ska man byta ISM. Gör man det utan att fippla runt som jag beskrev ovan så behöver man nog inte ens ansluta Tech2 för att häva blockeringar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487

    ISM finns nu i lager

    Jag fick mail från Maptun Parts idag:

    Tändningslås Saab 9-3 II 03-11

    Vi har nu produkten Tändningslås Saab 9-3 II 03-11 i lager.

    Länk till produkten:
    https://www.maptunparts.se/transmiss...-ii-03-11.html

    Med vänliga hälsningar
    Maptun Parts

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Bilen startar inte efter chippning! OG9-3
    Av beatmeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •