Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Justera vindrutetorkare NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87

    Justera vindrutetorkare NG9-3

    Hej!

    Vilka justeringsmöjligheter finns för att kunna justera torkarbladens funktion?
    Just nu torkas bara övre delen av vindrutan. Har försökt att vrida och bända i torkararmen men tycker inte att det blir bättre. Jag skulle vilja öka anläggningskraften mot rutan.

    Jag kör med Biltemas "Aerodynamic" blad. Har aldrig haft problem med dom tidigare (helt nya).
    Saab 9-3 SS 1.8T

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är fjädern i armen som bestämmer trycket på rutan. Spelar ingen roll hur du böjer armen i sig. Det ska även poängteras att bilar med flatblade original har högre tryck mot rutan. En del bilar som man konverterar kan alltså bli lite märkliga för det märks att det hade varit bättre med mer tryck som sagt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det är fjädern i armen som bestämmer trycket på rutan. Spelar ingen roll hur du böjer armen i sig. Det ska även poängteras att bilar med flatblade original har högre tryck mot rutan. En del bilar som man konverterar kan alltså bli lite märkliga för det märks att det hade varit bättre med mer tryck som sagt.
    Vad jag kan se är inte denna fjädern justerbar utan det är byte av fjäder som gäller isf?
    Jag köpte vanliga blad igår och dom fungerar utan problem.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jo det är så det är, det finns vissa bilar där det inte fungerar med flatblade om det suttit konventionella original. I vissa fall kan man ju köpa torkararmar till samma modell som har flatblade original. Om det kom på en senare årsmodell tex.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Om inte fjädern i armen är helslut (känn om det skiljer i fjäderstyrka mellan de två sidorna) är det torkarbladen man ska kika på.

    Torkarbladet har själv en fjädrande funktion så att det tryck som kommer från torkararmen fördelas över hela torkarbladet, dessutom ska torkarbladet vara tillräckligt böjligt för att komma åt överallt.

    Om torkarbladet inte "täcker" överallt är det oftast torkarbladets fel. Man ska (vintertid) kolla att det inte sitter is någonstans som hämmar fjädringen eller böjligheten, men ofta är det dålig kvalité på bladen som gör att de tappar sin följsamhet vid lägre temperaturer.

    Jag köpte själv ett par biltemablad som funkade prima på sommarhalvåret, men när det frös på blev de superstela och missade att torka delar av rutan.

Liknande ämnen

  1. Vindrutetorkare 9-3 ss 04
    Av gamlingen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:12
  2. Vindrutetorkare
    Av Danne54 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 12:39
  3. Vindrutetorkare intervall går inte att justera, 9-5 Aero -00
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 17:35
  4. Justera vindrutetorkare?
    Av fullodum i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •