Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ALU59 men 18"+

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056

    ALU59 men 18"+

    Tjena,

    Har idag ALU59 till sommarsulorna, men däcken är nu 6 år gamla, så de måste bytas ut, trots mer än lagligt mönster.

    Jag gillar verkligen ALU59 med dess utseende, men vill passa på att skaffa större fälgar när gummit nu ska bytas runt om. ALU90 är snygga, men kan inte riktigt komma överens med mig själv om det verkligen är rätt. Jag gillar lite fetare, raka ekrar, inte massa mönster. Så kluven runt ALU90 av den anledningen.

    ALU65 är lite för "klena" för min smak. Så verkar rätt kört på originalfronten om jag vill ha 18-19 tum i samma stuk som ALU59.

    5-Spoke Star för tunt
    5-Spoke Split ser bara konstiga ut.
    ALU73 för arbetade ut.
    5-Spoke Claw samma som ovan ALU73.


    Känner någon till ett par "ALU59" men i dimension 18-19"?

    Helst väletablerat märke.

    Tack på förhand

    (9-3 i signaturen)
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    TurboX fälgen ALU77?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    ALU77 och ALU78 är väl väldigt svåra att få tag på bägge två? Ännu svårare är det med ALU78, troligen lättare med ALU77 eftersom alla som har 77 vill ha 78.. ;-)

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag har ärligt talat lite svårt för TurboX-fälgen. Speciellt också då jag är en "Ove" i många av mina vänners ögon, och skulle inte med gott samvete kunna köra runt med TurboX-fälgar på en 1,8t Exakt samma anledning varför jag tvekar till att sätta dit Griffin-front och aeroblås baktill. Sminka en gris-syndromet. Snyggt som fan, men jag vet ju innerst inne att det är en -08 1,8t och inte en 2014 Griffin. Jag har ofta raljerat på lokal ort om hur jag föraktar att biltillverkarna gjorde sina M-Sport, S-line. R-Design, Aero osv tillgängliga även för dieselhinkar på 140 hästar. Slog av udden lite på det exklusiva om vi säger så. Rätt ska vara rätt om vi säger så. Nåja, raljering klar.

    Får nog sätta mig på fälgbutikers sidor och rota igenom.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Lagom är väl oftast bäst. En vanlig aero front kan man nog kosta på sig utan att känna sig som en "wannabe". ALU65 då?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Jag har ärligt talat lite svårt för TurboX-fälgen.
    Jag också. Gillar inte riktigt utformningen. Det är inte min typ av fälg. Däremot gillar jag ALU65 skarpt. Och då ännu mer dom 18" ACE Twist som jag hade på min ng9-3. Dom är som ALU65 fast "luftigare" med tunnare ekrar. Jag är själv ingen pojkspoling längre så 19-20" är inget för mig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ove, behöver du verkligen byta ut dom lagliga däcken om dom förvarats väl?

    BBS hör hemma på Saabar annars om man inte vill åka Hirsch ((=

    Är väl bara ett fåtal pojkspolingar på detta forum
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Suttit och googlat en del nu på ALU65, och måste säga att de växer på mig. Finns en snubbe på Garaget, Mac2thaPac, som har dessa på en väldigt snyggt uppgraderad -08, dessutom Smoke Beige Metallic som det ser ut. Samma kulör jag själv har på bilen.
    Bra för övrigt att jag hitta den bilen, då kan jag se hur bra det faktiskt blir med nya bakluckelisten med text, istället för loggan (har nämligen lite färgsläpp på listen, så behöver byta).
    18" räcker för övrigt har jag bestämt mig för. Sambon tycker redan den är för stötig med Saabs ganska snälla sportchassi och 17". Så tvekar på att 19"+ skulle bemötas väl, speciellt som barn är på ingång inom ett par månader....

    RZ: Du förstår väl att den primära orsaken inte är däckens tillstånd, utan att jag vill ha nya, större fälgar egentligen Men jag är inte född igår när det kommer till kvinnor med noll bilintresse, så måste sälja in idén rätt.

    Jag får väl inte kalla mig pojkspling längre med mina snart 34 år... Men försöker klamra mig fast med både armbågar och hörntänder.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    RZ: Du förstår väl att den primära orsaken inte är däckens tillstånd, utan att jag vill ha nya, större fälgar egentligen Men jag är inte född igår när det kommer till kvinnor med noll bilintresse, så måste sälja in idén rätt.
    Ha. Det där känner jag igen. Frugans Polo är väldigt svajig och gungig i chassit. Små 15" hjul med hög profil gör inte saken bättre. När nu dom däcken börjar gå mot sitt slut så säljer jag in att dom fälgarna sedan ska gå till vinterhjulen som idag har plåtisar. Så det blev en omgång 16" i hjulklapp.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Plåtfälgar har man inte använt på många år här hemma.

    Men 9-3an får nog åka på Alu65 när säsongen kommer. ((=

    Annars blir det 17" BBS eller Hirsch 18".

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-08-01, 00:52
  2. Däck på ALU59 fälgarna
    Av håna i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •