Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Ännu en OG9-5a med dålig värme

  1. #61
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Verkar vara cirkulationen som är dålig. När man belastar motorn hårdare blir luften klart varmare.
    Ska testa byta värmeväxlaren.
    Det här var ju intressant, för exakt det här fenomenet kan jag ana på min VARMA bil, dvs att om man vrider ur den får man en varmluftsbris i kupén någon sekund senare. Den bilen ska också få sig en genomsköljning av kylsystemet till våren, har inte velat pilla på något som fungerar nu över vintern.

    Det är dock inget jag känt av på "problembilen" i fråga. Den verkar dock ha taskig EVAP efter lite diskussion i en annan tråd och iom att det inte finns full effekt i motorn, kanske detta belastningssymptom aldrig uppstår?

    Jag läser dina uppdateringar med STORT intresse Idlewild. Det låter som vi har exakt samma fel och uteslutit alla vanliga felkällor. det vore onekligen intressant med ett "kastbyte" av värmeväxlare och jag som behöver massa andra delar också, kanske skulle man köpa en donatorbil?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Det här var ju intressant, för exakt det här fenomenet kan jag ana på min VARMA bil, dvs att om man vrider ur den får man en varmluftsbris i kupén någon sekund senare. Den bilen ska också få sig en genomsköljning av kylsystemet till våren, har inte velat pilla på något som fungerar nu över vintern.

    Det är dock inget jag känt av på "problembilen" i fråga. Den verkar dock ha taskig EVAP efter lite diskussion i en annan tråd och iom att det inte finns full effekt i motorn, kanske detta belastningssymptom aldrig uppstår?

    Jag läser dina uppdateringar med STORT intresse Idlewild. Det låter som vi har exakt samma fel och uteslutit alla vanliga felkällor. det vore onekligen intressant med ett "kastbyte" av värmeväxlare och jag som behöver massa andra delar också, kanske skulle man köpa en donatorbil?
    Jag har beställt en ny värmeväxlare från Skruvat som jag ska montera i morgon. Kostade en tredjedel av originalpriset, 519kr istället för drygt 1500. https://www.skruvat.se/Varmevaxlare-...me-P61227.aspx

    Återkommer med resultat men skulle det fortfarande inte lira efter detta så har jag helt slut på idéer. Vattenpumpen?

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Jag har beställt en ny värmeväxlare från Skruvat som jag ska montera i morgon. Kostade en tredjedel av originalpriset, 519kr istället för drygt 1500. https://www.skruvat.se/Varmevaxlare-...me-P61227.aspx

    Återkommer med resultat men skulle det fortfarande inte lira efter detta så har jag helt slut på idéer. Vattenpumpen?
    Det kan vara pumphjulet i vattenpumpen som är nött.
    Jag bytte pump på min 9-5:a och där kunde man se att pumpbladen var något nötta men det berodde nog på att lagret var så dåligt att det tog i chassit.
    Min tanke är att normal kylning av motorn genom kylaren kräver mest volym av pumpen medans värmepaketet kräver tryck.

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Ny värmeväxlare löste problemet. Nu är det överjävligt bra värme i bilen. -15 ute och det var skönt att åka i t-shirt.

    4 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Vad bra! Bara 519 spänn, nästan värt att bara byta direkt!
    Istället för att spola ett par gånger utan att få full värme...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Dålig värme i en 9-5
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •