Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Ännu en OG9-5a med dålig värme

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Rätt vanligt att läkande toppackning ger dålig värme, varit med om de på massor med bilar.

  2. #42
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Mr.O: Alltid lika kul att ta del av dina inlägg här på forumet!

    1) Jag har alltid sett det som en sista utväg allteftersom jag uteslutit fel av enklare typ. Jag tycker inte heller det är en jättelogisk förklaring, så jag håller med dig i mångt och mycket. Men förutsatt att värmeöverföringen funkar som den ska, så är det ju ett gissel med luftfickor i värmesystem. Att en eventuell luftficka skulle hamna just i värmeväxlaren är också långsökt. Precis som att avgaser läcker in i kylsystemet, men inte kylarvätska ut i cylindern. Kul att du tror att jag grejar ett topplocksmek "lätt", har aldrig gjort det förr. Drivkraften ligger även i att få dit nya avgaspinnskruvar, sen är det alltid sjyst med nya packningar efter 35K mil. Är mest orolig över kamkedjemomentet och "nollningen" av kamaxlarna, är inte helt hemma på den biten.

    2) Just värmeväxlaren är det första jag skulle tänka mig gå på igen, försöka tvätta den en gång till. Det brukar dock vara svårt att känna om värmeöverföringen funkar som den ska då den blir rätt blöt även på utsidan. Jag har annars inte hört om just igensatta värmeväxlare på 9-5, men soppan till kylarvätska som fanns i den vid köpet var ett "klart" tecken på att något inte stod rätt till. Funderar på att göra ett till byte, nu när det gått ett år, samtidigt tvätta värmeväxlaren, samt återmontera värmekranen (det är inget fel på den, demonterad för att utesluta fel).

    Kul att du läst på, några frågetecken kring vad jag skrivit besvarar jag gärna!

    BTlulle: Intressant kommentar. Vet att vi hade väldiga problem med luft i systemet i lägenheten jag växte upp i, så jag associerade till det när jag tampades med värmen i bilen.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Kee, jag gissar att ditt fel ligger i dålig cirkulation genom värmepaketet.
    Eftersom du redan rengjort slangarna samt sköljt igenom paketet ett flertal gånger och dessutom eliminerat kranen som felkälla så tycker jag att du ska fokusera på den övrig biten i cirkulationen.
    Vattnet strömmar/trycks ut genom anslutningen i toppen samt går tillbaka till pumpen genom metallröret.
    Jag skulle börja med att ta en ca meter slang och ansluta till utloppet på toppen och leda till en hink som du ställer lite högt för att undvika hävert för att kolla om det kommer något vatten från toppen.(någon måste givetvis fylla på i expansionskärlet i samma takt samt plugga anslutningen till returen)
    Om det fungerar så är nästa kontroll returflödet genom röret.
    Testa med tomt system att ansluta vattenslang till röret och spola med fullt flås.
    Alternativt montera en liten vattenpump på slangen till värmepaketet.
    Det finns små vattenpumpar som oftast sitter till bensin/dieselvärmare som är lätta att montera.
    Jag skulle börja med att kolla flöde

    En annan metod är rensa röret till pumpen med något rensband/vajerhölje/dragfjäder
    Senast redigerat av PelleJ den 2018-02-08 klockan 23:24.

  4. #44
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Mr.O: Alltid lika kul att ta del av dina inlägg här på forumet!
    Tackar! Som glad amatör gillar jag att lösa problem. Samt att lära mig mer...
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Kul att du tror att jag grejar ett topplocksmek "lätt", har aldrig gjort det förr. Drivkraften ligger även i att få dit nya avgaspinnskruvar, sen är det alltid sjyst med nya packningar efter 35K mil. Är mest orolig över kamkedjemomentet och "nollningen" av kamaxlarna, är inte helt hemma på den biten.
    Det stärker mig i min uppfattning. Nollningen är lätt för det finns tydligt markeringar överallt där det behövs. Dessutom finns trådar med bilder och WIS. Men det är smart att inte slarva utan ta det lugnt. GRFB-metoden rekommenderas. (Gör Rätt Från Början)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Kee, jag gissar att ditt fel ligger i dålig cirkulation genom värmepaketet.
    Enig. Alternativet luft eller skit i värmepaketet så kapaciteten minskar.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Alternativt montera en liten vattenpump på slangen till värmepaketet.
    Det finns små vattenpumpar som oftast sitter till bensin/dieselvärmare som är lätta att montera.
    Jag skulle börja med att kolla flöde
    Jo. Fast det känns som att bota symptomen istf orsaken. Men annars är det ett sätt att få mer värme, ja.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En annan metod är rensa röret till pumpen med något rensband/vajerhölje/dragfjäder
    Rensa verkar vettigt. Med lite tur kan man kanske känna var det är stopp.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    PelleJ: Vi får se i vilken ände jag börjar när det är dags att få igång vagnen för säsongen sen, jag är tacksam för all respons. Tror inte jag kommer börja slabba med hinkar eller montera cirkulationspumpar, men det är bra att veta åt vilket håll vätskan flödar, såna tips hjälper väldigt mycket. Jag tycker dåligt flöde är en relevant tanke, men jag tänker att det dåliga flödet förmodligen beror på luft i systemet, inte för att det är igensatt. Men jag ska såklart kontrollera det också om jag tömmer systemet igen. Återigen, trevligt med input.

    Än så länge åker jag runt i min andra blåa aero och trivs utmärkt med det. Men även den vagnen kräver en del "underhåll", så planen är att göra i ordning denna "kalla bil" och sedan "växla bilar" inför våren när besiktningstiden på vinteråket går ut. Men tills dess är det bara trevligt med kommentarer och hjälp här i tråden.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Har du bytt tempgivaren för kylvätskan?

    https://www.maptunparts.se/motordela...-5-9-3-ii.html
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  8. #48
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Har du bytt tempgivaren för kylvätskan?

    https://www.maptunparts.se/motordela...-5-9-3-ii.html
    Nej, men den har självklart funnits med bland funderingarna. Jag har resonerat att eftersom instrumentet visar perfekt driftstemperatur och värmen i en normalfungerande bil, kommer redan innan nålen nått sitt slutgiltiga läge, så är det inget fel på motortempen. Mina försök till mätningar med IR-termometer visar att jag inte har något att misstänka när det gäller motortemp även om det varit svårt att få konsekventa mätresultat pga handhavandesvårigheter med instrumentet.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Nej, men den har självklart funnits med bland funderingarna. Jag har resonerat att eftersom instrumentet visar perfekt driftstemperatur och värmen i en normalfungerande bil, kommer redan innan nålen nått sitt slutgiltiga läge, så är det inget fel på motortempen. Mina försök till mätningar med IR-termometer visar att jag inte har något att misstänka när det gäller motortemp även om det varit svårt att få konsekventa mätresultat pga handhavandesvårigheter med instrumentet.
    Kan vara värt att provabyta den, kostar inte många kronor. Hade ett nästan identiskt fel på en 08 där jag trodde värmepaketet var paj men det visade sig vara tempgivaren. Även den bilen kom upp i normal drifttemperatur enligt mätaren men ingen värme i kupén.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Nej, men den har självklart funnits med bland funderingarna. Jag har resonerat att eftersom instrumentet visar perfekt driftstemperatur och värmen i en normalfungerande bil, kommer redan innan nålen nått sitt slutgiltiga läge, så är det inget fel på motortempen. Mina försök till mätningar med IR-termometer visar att jag inte har något att misstänka när det gäller motortemp även om det varit svårt att få konsekventa mätresultat pga handhavandesvårigheter med instrumentet.
    Jag gjorde så med min 9-5:a, tyckte inte jag hade nån bra värme iden trots att instrumentet visade normal temperatur på motorn efter termostatbyte, bytte tempgivaren och efter det så blev det helt annan värme i bilen, helt klart värt pengarna + att den inte är så svår att byta.
    Og 900 91:a såld, 9000 88:a såld, Ng 900 V6 96:a: såld, Ng 900: 94:a 2,3 SKROTAD! Og 9-5 2,3t 04:a

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Om värmeväxlaren är kall trots att rören in är skållheta, är det värmeväxlaren som är trasig då?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #52
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Dålig/ingen cirkulation genom värmeväxlaren pga luft eller smuts i den verkar troligt, ja.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #53
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja luft är en bra isolator och förstör dessutom flödet om det kommer in mycket i ett värmesystem, det kan bildas luftfickor som fungerar som en propp. Jag har arbetat utifrån problemställningen att det kan finnas luft i systemet, likväl som att systemet är så smutsigt att värmeöverföringen från vätska till kylfläns begränsas.

    Jag har ännu inte gjort något åt mitt problem, bilen befinner sig i en snödriva nu, men jag har funderat på om ACC-enheten skulle kunna vara boven och tycker mig kunna dementera den felkällan genom att det verkar som ACCn "försöker" få upp tempen i bilen genom att låta fläkten gå på fullt flås i Auto-läge, den lugnar sig aldrig eftersom den aldrig kommer upp i temp, därför tror jag ACCn är felfri. Men det är bara lite teoretiskt felsökning på distans jag gjort under mina turer i den varma bilen.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Får fortfarande inte full värme i en 9-5 -08.

    Har nu gjort följande:

    Spolat rent systemet och bytt till Dexcool och destillerat vatten.
    Bytt termostat
    Bytt motortempgivare
    Demonterat värmeväxlaren och spolat rent med hett vatten och maskindiskmedel
    Kontrollerat utetempgivaren, den visar rätt.

    Rören in är heta, inloppröret något hetare än returen men vätskan cirkulerar iaf.
    Värmeöverföringen måste också fungera då värmeväxlaren blev het direkt när jag hällde i hett vatten.

    Det kommer pissljummen luft ur alla utblås när jag vrider på full värme. Vrider jag ner på iskallt så kommer det iskallt.
    Har demonterat kåpan på höger sida av mittkonsolen och studerat kugghjulsmekanismen till värmespjället.och allt verkar lira.

    Har kalibrerat enheten flera gånger om, får inga felkoder. Har haft bilen på verkstad och dom har kopplat på diagnostik men får inga felkoder på något. Antar att dom hade fått upp något om innertemperaturgivaren är trasig?

    Blir inte klok på detta. Eftersom bilen har dubbla klimatzoner så borde ju åtminstone en sida blåsa varmt om ett blandspjäll var trasigt t.ex?

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Får fortfarande inte full värme i en 9-5 -08.

    Har nu gjort följande:

    Spolat rent systemet och bytt till Dexcool och destillerat vatten.
    Bytt termostat
    Bytt motortempgivare
    Demonterat värmeväxlaren och spolat rent med hett vatten och maskindiskmedel
    Kontrollerat utetempgivaren, den visar rätt.

    Rören in är heta, inloppröret något hetare än returen men vätskan cirkulerar iaf.
    Värmeöverföringen måste också fungera då värmeväxlaren blev het direkt när jag hällde i hett vatten.

    Det kommer pissljummen luft ur alla utblås när jag vrider på full värme. Vrider jag ner på iskallt så kommer det iskallt.
    Har demonterat kåpan på höger sida av mittkonsolen och studerat kugghjulsmekanismen till värmespjället.och allt verkar lira.

    Har kalibrerat enheten flera gånger om, får inga felkoder. Har haft bilen på verkstad och dom har kopplat på diagnostik men får inga felkoder på något. Antar att dom hade fått upp något om innertemperaturgivaren är trasig?

    Blir inte klok på detta. Eftersom bilen har dubbla klimatzoner så borde ju åtminstone en sida blåsa varmt om ett blandspjäll var trasigt t.ex?
    Är det dålig cirkulation så brukar det ofta bli varmare om man kör på högre varvtal, testa en lägre växel bara som test.

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Vad säger temperatursensorerna? Går att läsa med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Är det dålig cirkulation så brukar det ofta bli varmare om man kör på högre varvtal, testa en lägre växel bara som test.
    Verkar vara cirkulationen som är dålig. När man belastar motorn hårdare blir luften klart varmare.
    Ska testa byta värmeväxlaren.

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Verkar vara cirkulationen som är dålig. När man belastar motorn hårdare blir luften klart varmare.
    Ska testa byta värmeväxlaren.
    Mest troligt värmeväxlaren, i övrigt så är rören samt slangarna från vattenpumpen rätt så grova så det ska mycket till innan det blir stopp i dessa.
    Vattenpumparna har varit i metall på alla som jag sett till 9-5 så dessa borde hålla.
    Kranen till värmepaketet måste givetvis fungera som den ska.

  19. #59
    Hej.
    Har du backspolat värmeväxlaren? Hade en Volvo med kass värme. Backspolade värmeväxlaren. En massa gjutsand kom ut. Blev en varm vinterbil efter det.

    Mvh loca

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Har du backspolat värmeväxlaren? Hade en Volvo med kass värme. Backspolade värmeväxlaren. En massa gjutsand kom ut. Blev en varm vinterbil efter det.

    Mvh loca
    Jag har tagit ut värmeväxlaren och spolat igenom från båda hållen med hetvatten och även blåst med tryckluft.
    Det kom ut lite konstiga grejer när jag spolade rent kylsystemet så jag misstänker att den kan ha fått i sig kylartätning en gång i tiden vilket förmodligen förstört värmeväxlaren.

Liknande ämnen

  1. Dålig värme i en 9-5
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •