Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Ännu en OG9-5a med dålig värme

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    - Vad göra? Det verkar ju fortsatt vara dåligt flöde i den här biten av motorn. Värmekranen känns som en relativt billig och enkel grej att byta, men det är ganska dumt att byta ut något som man inte hittar något fel hos.

    Vad tror ni? Börjar bli rätt less på att hålla på och felsöka. Tacksam för respons.
    Det er ikke en tanke da, å først koble forbi ("bypasse") varmekranen som en test? Det jeg tenker på er å koble (tur-)slangen til kjølevannet sammen med inngangen til varmeveksleren, og så blende (plugge) av returslangen fra kranen. Da får du jo "fri flyt" av varmtvann (ved normal motortemperatur) til veksleren, og et svar på om kranen må byttes eller ikke.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Original termostat.

    Har du något att koppla in så att du ser vad tempen är i systemet istället för att gissa?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    När det gäller termostaten så ska den monteras med det lilla avluftningshålet upppåt.

    Att problemen skulle bero på kylvätskepumpen tror jag inte, pumpen är ganska rejäl så om det inte låter från pumpen då den går eller att den läcker kylvätska så bör den vara ok. Du har ju dessutom inga problem med att motorn överhetter, så kylvätskeflöde bör du ha.
    https://www.mekanika.se/product_imag...ize/VP-605.jpg

  4. #24
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för alla svar i tråden. Det uppskattas verkligen!

    Norrbagge: Precis den manövern har jag gått och funderat på. Jag har dock inte gjort det än, men det lutar åt en "nästa sak att testa". Jag tyckte just dessa slangar aldrig blev riktigt lika varma som de övriga i motorrummet när jag mätte och kände.

    RZ: Jag har i tidigare poster redovisat ett antal mätresultat gjorda med IR-termometer. Mätvärdena är dock lite "fluktuerande" så jag litar inte på alla tester. Tex verkar den ha svårare att mäta om det är varmt framför objektet som ska mätas på. Tips på enkla mätmetoder emottas tacksamt!

    Original termostat monterades med luftningshålet uppåt. Den gamla såg ut att ha samma mått som den nya, men var inte exakt lika dan i utförandet. Har en bild om det är av intresse.

    SaabJohan: Tack för informationen om pumpen. Jag tänkte att motorn kanske klarade sig från överhettning då det är ganska kallt ute, men jag förstår din poäng. Känns skönt att slippa tänka på den.

    I övrigt kan jag nu avlägga rapport från hemfärden om ca 1h40min. Det blir varmt framtill i kupén efter ett tag, speciellt med inställningen "HI". Men efter en längre stund var det mer bekvämt att låta den gå på 27C då det blev något svalare i kupén, detta med öppen dunjacka på. Jag upskattar tempen till ungefär samma jag får i 9-3an inställd på 23 grader. Bak blåser det fortfarande kallt. ACCn kalibrerad och går i ECON-läge. I dessa temperaturer (runt nollan) är komforten okej, men blir det kallt igen, då får jag ta den andra vagnen. det är ju bara det att det är så jäkla gött att åka Aero.
    Senast redigerat av Kee den 2017-01-22 klockan 23:25.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Hej Kee, hur har det gått? (Kanske inte har kvar bilen ens?
    Jag har problem med att min ACC bara blåser kallt, som bäst kall-ljummet. Jag tror inte jag har värmekranen på torpedväggen, så jag tänkte börja med att köpa en ny termostat och byta den. ACC ger inga felmeddelanden alls vid auto-off kontroll/kalibrering.

    //Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har problem att få varmt, hmm får ändra mig, blir varm helt snabbt osv, men det verkar som om att en luftventil?? öppnar sig när normal motorvägsfart inträder, det blir tvärkallt i bilen, har kört med detta i 2år utan att hitta punkten som ger kall inflödet, som verkar ligga någon stans omkring 60 km/h. Inga felkoder på ACC! motorn renoverad för snart 2 årsedan, ny org. termostat osv. Tips??
    Old enough to have done it, young enough to do it.

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Årsmodell på bilen?

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av tummen Visa inlägg
    Hej Kee, hur har det gått? (Kanske inte har kvar bilen ens?
    Jag har problem med att min ACC bara blåser kallt, som bäst kall-ljummet. Jag tror inte jag har värmekranen på torpedväggen, så jag tänkte börja med att köpa en ny termostat och byta den. ACC ger inga felmeddelanden alls vid auto-off kontroll/kalibrering.

    //Per
    Hej Per och kul att du tog upp denna tråd.

    Jag har nu kört med bilen i ett års tid och har fortfarande inte löst problemet. Jag har, högst amatörmässigt, förklarat det som att motorn trycker in avgaser i kylsystemet, detta bildar luftfickor och sänker värmeväxlarens kapacitet. Om denna förklaring ens är trolig vet jag inte men jag har verkligen testat allt för att utesluta alla enklare fel som kan vara orsaken.

    Men om jag vore dig så kan man börja med alla enkla fel, riv ner panelerna på båda sidor i framsätet och kontrollera okulärt med ficklampa att spjäll rör på sig som de ska och att inga spjällarmar hoppat ur, eller gått av. Jag hade tex ett fullt fungerande system utan felkoder, men upptäckte samtidigt att recirkulationsmotorn inte jobbade som den borde.

    Man kan utesluta värmekranen helt i en felsökningsprocess genom en rak slangskarv och en rejäl (typ M22) skruv i den lösa kylslangsänden. Vakuumet pluggar man med en mindre skruv. Har du den inte så är det en sak mindre att bekymra sig över.

    Det är faktiskt inte alls särskilt svårt att plocka ur värmeväxlaren och rengöra vid sidan om. Kan vara lägligt att ta vid termostatbyte då kylsystemet redan tömts. Här är jag faktiskt lite osäker på om jag själv gjorde ett tillräckligt bra jobb, då jag inte hade bättre medel än att spola mängder av varmvatten igenom den, ganska snart slutade vattnet se smutsigt ut. Bra knep på att rengöra värmeväxlaren när denne är lös vore intressanta. Gissar att diskmaskinen förstör aluminiumet mer än det gör rent invändigt?

    Det finns många andra parametrar att ta hänsyn till, bland annat kylvätskenivån som jag läst inte får vara för hög för cirkulationens skull, men även att ha en ny termostat och en ny vattenpump förenklar ju felsökandet. Vattenpumpen i mitt fall bytts ut pga läckage inte ojämn motortemperatur.

    För så sent som en vecka sen satte jag dit ett nytt kylarlock och jag måste erkänna att det är lite pinsamt att jag inte bytt ut det tidigare. För något jag även haft problem med är att kylsystemet tryckt ut vätska via locket, som ju ska ha en övertrycksventil och kunna släppa ut övertryck när det uppstår, men kylarlocket är känt för att fallera, billigt och lätt att byta ut och som sagt, bara pinsamt att jag inte gjort det tidigare. Nu har bilen slutat trycka ut kylarvätska ur kärlet, dvs jag behöver inte fylla på längre, men värmen skiner med sin frånvaro...

    Den slutliga lösningen var att skaffa en annan kosmiskt blå aero, en där värmen funkar. Dock har jag bilen i frågeställningen kvar och vill gärna lösa problemet, finns det något jag inte redan gjort och som inte innebär att lyfta på toppen, testar jag det gärna, för den bilen är rätt sjysst i övrigt (kompprov ännu inte gjort).

  9. #29
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Om recirkulationsspjället stannar i ett mellanläge blir det en öppning för kalluft utifrån rakt in i kupén (under instumentbrädan). Spjället syns om man demonterar handskfack och plastskiva på passagerarsidan. Krävs lite akrobatik för spjället sitter högst upp på högersidan av mittkonsolen. Har för mig att motorn och armarna som öppnar/stänger kan krångla och det syns inte vid ACC-kalibrering. Motorn går ett visst antal sekunder men ACC'n vet inte spjällets verkliga läge.

    En liten web-kamera, en lampa och en laptop underättar om kroppen inte går att böja på alla de ställen som behövs för att få in huvet under instrumentbrädan.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Om recirkulationsspjället stannar i ett mellanläge blir det en öppning för kalluft utifrån rakt in i kupén (under instumentbrädan). Spjället syns om man demonterar handskfack och plastskiva på passagerarsidan. Krävs lite akrobatik för spjället sitter högst upp på högersidan av mittkonsolen. Har för mig att motorn och armarna som öppnar/stänger kan krångla och det syns inte vid ACC-kalibrering. Motorn går ett visst antal sekunder men ACC'n vet inte spjällets verkliga läge.
    Helt rätt, hade exakt det felet på min 9-5.
    På motorns axel sitter ett litet kugghjul som flyttar armen som stänger/öppnar spjället. I mitt fall hade kugghjulet flyttat sig inåt på axeln vilket gjorde att det inte längre låg över splinesen på axeln, och axeln snurrades således fritt.
    Petade ut kugghjulet några millimeter och la på en klick superlim, och det har funkat sen dess och det är säkerligen 7-8 år sedan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    När jag började grotta i det här, hade jag inte en tanke på recirkulationsspjället, det var en grej jag råkade upptäcka när jag rev ner för att inspektera det övriga i ventilationsanläggningen. I mitt fall var den vita plastarmen avbruten och när jag plockar bort motorn visar sig den sig vara bränd trots att den inte gav en felkod. Jag har därför stängt spjället manuellt, tills jag jagat fatt på en fungerande motor. Konsol och spjällarm har jag redan, så vet någon av en motor som ligger och dammar så...

    Sedan dess kan ju spjället såklart öppnat sig något pga vibrationer och liknande, men det är inte orsaken till problemen, då vi talar om en alldeles för låg temp redan vid utblåsen. Mitt tidigare konstaterande, ungefär samtidigt som när jag "gav upp" på detta problem, var att det är precis som att kapaciteten på värmeelementet inte räcker till. Bak blåser det rent av kalluft, utan tillstymmelse till värme. Om jag genom att lossa på stegmotorerna stänger av värmen fram och leder den endast till de bakre utblåsen får jag en hint av värme i de bakre utblåsen, men så fort en del av varmluften fördelas till de främre utblåsen försvinner den gnutta värme man kunde känna baktill och det blåser kallt igen.

    Än är jag tillräckligt vig för att komma åt att undersöka och byta ut alla delar, men jag har även undersökt värmepaketet med endoskop för att försäkra mig om att ingen klaff var mekaniskt hindrad från att öppna eller stänga.

    Bilens komfort fungerar ungefär ner till nollan, vid lägre temperaturer tar det väldigt lång tid att få upp anständig värme i kupén och vid riktigt låga temperaturer, kanske vid 15-20 minusgrader, går det knappt att komma över nollan i kupén. Fick skrapa rutan på insidan vid några tillfällen förra vintern!

    Ingen blir gladare än jag om det visar sig vara ett enkelt fel, men jag har det senaste året gått i banorna kring topplockspackningsbyte och filosoferat kring huruvida det är något jag skulle klara av. Jag är mest orolig för kamaxelnollningen och alla moment kring kamtransmissionen annars vore det en rolig utmaning att lyfta toppen på en Saab. Även om det inte är orsaken till just det här felet vore det najs att åtgärda de avbrutna grenrörspinnskruvarna bland annat.
    Senast redigerat av Kee den 2017-11-30 klockan 10:27.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    19
    Medlem#
    9987
    Inte troligt att läckage cylinder/kylvatten är orsak till dålig kupevärme, def. topplockspackning brukar ge seriösa problem med motorstörningar, vattenånga i avgaserna, vatten i oljan och storm och avgaser i kylsystemet. Har du två 9-5or kan du kanske "låna ut" AC/värmemanöverenheten från den fungerande (eller var den andra en 9-3:a). Du har ju varit väldigt noggrann med vatten och luftflödesbitarna, lutar kanske åt att det är ett elektronikstyrfel. Fläktmotståndet kan ibland ge konstiga fel om det börjar krångla.

  13. #33
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Intressant reflektion kring topplockspackningen, det är den typen av resonemang jag är ute efter när jag felsöker, dvs frågan hur troligt är det? Jag inser att ett sådant fel även borde ge problem med själva motorn och motorgången och det enda jag kunnat notera är att motorn upplevs som något mer svårstartad än de andra saabar jag kört. Jag inser att jag kanske borde göra ett komptest för att vidare undersöka just den biten, en tanke som jag allra högst amatörmässigt snickrat ihop var att topplocksläckaget är så marginellt att det inte märks på annat vis. Men å andra sidan borde ett begynnande läckage snart tillta och det har det ju inte gjort.

    Det var just nyligen jag köpte den andra 9-5an, så möjligheten att provbyta delar har jag inte haft tidigare, men det är helt klart ett bra sätt att utesluta fel. Jag kommer fortsätta jobba med detta till våren, då den bilen ska göras i ordning, ställas på och besiktas. Mekar utomhus och är frusen av mig, så måste jag ut i kylan för att laga ett fel, lär det bli på den vagn jag numer åker i.

    Men alla tips tar jag till mig och kommer att undersökas nästa gång jag mekar med bilen.

  14. #34
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Du har alltså en 9-5:a som har OK värme och en annan som liknar en frysbox?

    Om du skaffar en digitaltermometer, helst en med dubbla givare, kan du använda vintern till att mäta på den varma bilen och notera hur den bär sig åt vid olika förhållanden.

    Det går att genom listiga temp-mätningar se ungefär hur (varm)vattnet strömmar genom olika slangar och rör. Dessutom går det att ha termometern permanent installerad under vintern och kolla direkt efter start, under uppvärmning och när kupén har nått stabil temperatur. Termoelement-givare går dessutom att montera i motorrummet, tunna kablar som går lätt att få igenom torpedväggen (kabeln är själva givaren med en liten lödning/svetsning längst fram).

    Nackdelen är att en labbtermometer med två kanaler kostar från 6-700:- och uppåt.
    Noggrannheten avgörs av givarmonteringen men det är inte "rocket-science".

    En annan variant är att kika på givar-värdena med Tech2, det är ju dessa temperaturer som ACC'n baserar sin reglering på.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  15. #35
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja det stämmer, jag har två nästintill identiska niofemmor numer. ska knäppa en bild med de båda på vid lämpligt tillfälle, ser lite kul ut på uppfarten. Den kalla bilen står nu avställd över vintern, på grund av just detta problem, den varma brukas som daily driver.

    I mina mätningar förra vintern använde jag mig av en IR-termometer för att försöka kartlägga temperaturen i motorn. Det var svårt att få någon bild över det hela och trots att rören till värmeväxlaren kunde hålla nära nog motortemp, blev jag osäker på vad mina mätningar egentligen sade mig och om de ens var nödvändiga. Sedan dess har jag lite primitivt försökt att avgöra om jag kan utläsa något mönster genom en panelmonterad kupétermometer, mest för att konstatera att styrningen av ACCn verkar funka, dvs när kapaciteten för anläggningen är tillräcklig så uppnås korrekt temperatur i bilen och fläkthastigheten avtar. Problemet uppstår vid väldigt kall väderlek, då fläkten går för fullt hela tiden eftersom kupétempen aldrig uppnås.

    Den varma bilen har openSID och den enda motortempen jag känner till att man kan utläsa där är Teng och den landar på 90 grader efter ett tag. Den kalla har bara original tempmätare, men med nybytt termostat och en motor som kommer snabbt upp i temp.

    Efter den senaste tidens inlägg här i tråden har jag nu börjat fundera över värmeväxlaren igen, med tanke på hur skitigt kylsystemet var innan jag sköljde igenom det typ 2-3 ggr med maskindiskmedel och vatten, skulle det kunna vara så att värmeväxlaren belagts med en värmeisolerande beläggning på insidan, flödet genom den är okej, men värmeväxlingen har begränsats. Hur låter den teorin? Borde inte motorkylaren drabbats då också?

  16. #36
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    En av de mera misstänkta komponenterna i mina ögon är ventilen som kan shunta bort varmvattnet från värmeväxlaren till kupén (som t.ex. när man vill kyla istället). Tror ACC'n styr det via någon vacuum/tryck-ventil.

    Sökningar på "saab 9-5 heater/coolant bypass valve" eller "saab 9-5 värmeventil" ger lite mer info. Har inte WIS tillgängligt just nu men det borde finnas en mer detaljer och beskrivningar av värmesystemet där.

    Vitsen med temperturmätningar är att beteendet på värmeväxlaren och värmeventilen på den varma bilen kan användas för att felsöka "kylskåpet". Att byta topplockspackning eller värmeväxlare "på känn" känns jobbigare - men så är är jag också lite lat, stel och gråhårig.

    IR-termometrar mäter tyvärr också egenskaperna på ytan som strålar så jämförelser mellan t.ex. gummislang och metallrör blir helt fel om man inte vet "emissivitetsfaktorn" på ytorna och knappar in dom i IR-termometern.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  17. #37
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag vet att det är mycket text i denna tråd, men jag har redan "bortrationaliserat" värmeventilen i dessa undersökningar. Så den är ersatt med en rak slangskarv och den tredje slangen är pluggad. Detta bara för att felsöka, tanken har hela tiden varit att återmontera den. Hade tänkt ta det i samband med ytterligare en kylarsköljning, men jag hade hoppats på att ha löst problemet innan. Ventilen visar inga tecken att vara defekt och jag har kollat att slangarna varit rätt kopplade. Får nog anledning att gå till botten med det igen när jag får tid.

    Jag inser att en IR-termometer kan visa felaktiga värden beroende på ytan som avläses, hade stora problem med att få konsekventa värden i vintras och därför använda jag mig av värdena mer som indikatorer än faktiska parametrar. Typ som att jämföra två slangar med varandra. Funderade vidare om jag skulle använda mig av någon annan metod, men hade inget bättre medel till hands då.

    Men visst, jag inser att jag nu har en referensbil att mäta på, en bil att byta delar mot för att utesluta komponenterna. Men jag köpte den alldeles nyligen så jag har haft fullt upp att fixa alla fel på den som första åtgärd. Den kalla bilen får vila denna vinter, så fortsätter felsökandet till våren.

    Anledningen till att jag skjutit på detta är att jag njutit av att åka aero denna sommar och varit helt inställd på topplockspackningen som enda och sista felkälla. Ingen blir gladare än jag om felet är enklare än så. :-)

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Jag vet att det är mycket text i denna tråd, men jag har redan "bortrationaliserat" värmeventilen i dessa undersökningar. Så den är ersatt med en rak slangskarv och den tredje slangen är pluggad. Detta bara för att felsöka, tanken har hela tiden varit att återmontera den. Hade tänkt ta det i samband med ytterligare en kylarsköljning, men jag hade hoppats på att ha löst problemet innan. Ventilen visar inga tecken att vara defekt och jag har kollat att slangarna varit rätt kopplade. Får nog anledning att gå till botten med det igen när jag får tid.

    Jag inser att en IR-termometer kan visa felaktiga värden beroende på ytan som avläses, hade stora problem med att få konsekventa värden i vintras och därför använda jag mig av värdena mer som indikatorer än faktiska parametrar. Typ som att jämföra två slangar med varandra. Funderade vidare om jag skulle använda mig av någon annan metod, men hade inget bättre medel till hands då.

    Men visst, jag inser att jag nu har en referensbil att mäta på, en bil att byta delar mot för att utesluta komponenterna. Men jag köpte den alldeles nyligen så jag har haft fullt upp att fixa alla fel på den som första åtgärd. Den kalla bilen får vila denna vinter, så fortsätter felsökandet till våren.

    Anledningen till att jag skjutit på detta är att jag njutit av att åka aero denna sommar och varit helt inställd på topplockspackningen som enda och sista felkälla. Ingen blir gladare än jag om felet är enklare än så. :-)
    Inte läst igenom hela tråden men det kan vara ngt:

    https://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY


    Annars hade jag chansat på topplockspackningen, lättast att se de är att lukta på avgaserna eller ljus på kolvarna, är nån av dem rena så är det där packningen har gått så gjorde vi på min när topplocket gick

  19. #39
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja skölja värmeväxlaren ska jag göra igen, kan testa att göra det på plats den här gången. Det är ju så lätt att plocka ur den på en 9-5a så jag sköljde min i diskhon och visst kom mycket skit ut, men jag hade inga vassa kemikalier eller höga tryck att labba med.

    Får se om det blir topplyft på denna bil, jag är inte helt hemma på operationen, men jag startar gärna en tråd där jag kan få tips och hjälp, om jag bestämmer mig för att göra det. DU menar att man kan inspektera kolvarna genom tändstifsthålen för att försöka utröna om en är renare än de andra?

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    1) att en kass topplockspackning skulle ge dålig värme som enda symptom tycker jag inte är logiskt. Om det trycks in avgaser i kylsystemet finns det väl ingen logisk förklaring hur en lagom mängd skulle ta sig till värmeväxlaren och stanna där. Sedan då? Nog skulle det fortsätta läcka med betydligt värre problem som följd. Glöm det. f.ö. med tanke på vad du gjort med värmesystemet, är ett byte av topplockspackning något du fixar lätt! Ta det lugnt bara. Men jag tror inte det behövs bytas...

    2) Kolla om värmeväxlaren är kass. Du är ju expert på att lossa den. Gör det. Tillbaka till köket. Koppla in en slang från kökskranen till värmeväxlaren och spola igenom. Omväxlande varm och kallt vatten. Känn så hela ytan på värmeväxlaren påverkas/värms upp. Har du igentäppta kanaler inne i den kan en stor del av kapaciteten gå förlorad. Byta till en fungerande är ju annars en ide. Skroten/finagatan/din andra bil är tre möjligheter. Är kass värmeväxlare ett vanligt fel??

    3) Har nu oxo en 9-5 (Cosmic Blue -02) utan värmekran, men med kass värme som skall felsökas vid tillfälle. Så jag har läst rubbet. Intressant!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Dålig värme i en 9-5
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •