Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Ska köpa ny bil. Är 9-3 TTiD en bra bil eller en problembil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Ska köpa ny bil. Är 9-3 TTiD en bra bil eller en problembil?

    Hej!
    Jag är alldeles nyreggad här och detta är mitt allra första inlägg..

    Min Ford har havererat och jag letar efter en "ny" bil. Ögonen har fastnat på Saab 9-3 TTiD från årsmodell 2010 (helst en 2011 eller 2012). Är detta en bra bil eller har den en massa problem som kostar massvis med pengar i slutändan? Saab verkar ha problem med (alt. har haft problem med) motorerna. Vilka modeller har drabbats av problem och vilka modeller är bättre?

    Har läst på nätet och en del artiklar i media avråder från köp av 9-3. 9-5 är näst intill uteslutet, liksom "bara" TiD pga den årliga skatten.

    Tacksam för ärliga svar av hur ni upplever era Saab.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vad gäller problem med motorer, så är SAAB långt ifrån ensamma med det. Ford har ju också haft sin beskärda del av den kakan. Så även Audi, VW, Toyota, MB, BMW, m.fl. Bara att välja en tillverkare så kommer du finna.

    Hur som... TTiD är en trevlig motor, med härlig karraktär i.o.m. dess dubbla turboaggregat. Det är väl en motor som är förhållandevis stabil. Den har kamrem, vilken såklart behöver bytas med jämna mellanrum. SAAB har använt Eberspächer D5WS som tillsatsvärmare. Dessa har ett problem med styrdon, det blir kallödningar med tiden av alla värmecykler, vilket gör att de slutar fungera. Detta är dock inget unikt för SAAB, samma med Volvo, Mercedes, Opel, Ford, m.fl. som har dessa värmare. Men det kostar att byta & värmaren behövs när det blir kallare än ca +10grader. Den övre tryckslangen spricker ibland, byts lämpligen till en i silikon. EGR kan sota igen precis som DPF. Men det är inte det heller något unikt för SAAB. DPF försedda bilar gillar inte för mycket kortkörningar. TTiD skall ha 0W-40 motorolja med GM-LL-B-025 eller Dexos2 spec.

    Jag har två TTiD & har hitintills inte haft några driftstörningar mer än ett D5WS styrdon som gett upp. I övrigt normala slitagedetaljer & årlig service.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nu kör jag bara 8km till och från jobbet, ibland lite "längre".. Inga modeller som har kamkedja?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Har läst på nätet och en del artiklar i media avråder från köp av 9-3. 9-5 är näst intill uteslutet, liksom "bara" TiD pga den årliga skatten.

    Tacksam för ärliga svar av hur ni upplever era Saab.
    När du tittar på skatten, kom ihåg att nyare bilar, framför allt dieslar, ofta har reducerad skatt, miljörabatt, som är begränsad till de första 5 åren. Sedan har dieslar betydligt större risk för dyra reparationer. Sammantaget, om man inte kör långa sträckor blir en äldre diesel normalt inte den sparbössa det verkar vid första anblicken. Om du bara kör 1000 mil om året så skulle jag peka på bensinare med hela handen.

    När det gäller problem så är Saabs stora problem att det inte finns någon PR-avdelning som kontrar rykten om fel. Detta inkluderar i stort även de omskrivna oil-sludge-problemet med B2x5 i 9-5:an: Den har i grunden bara detta större problem. Det är numera välkänt hur man ska undvika detta (åtgärda motorfelsindikering omedelbart, kontrollera vevhusventilation noga vid varje service, rätt sorts olja och original oljefilter, kamkedjebyte och WD40-metoden vid problem om de upptäcks tidigt), och andra problem lyser i stort sett med sin frånvaro. Om man sköter om detta problem så tillhör B2x5 en av de stabilaste motorerna på marknaden, övriga fel i sammanhanget är billiga och normalt lätta att åtgärda.

    Rent allmänt så är man som Saabägare ofta bortskämd med låga oförutsedda kostnader. Detta under förutsttning att man vänder sig till en verkstad som vet vad de pysslar med, vi har sett många exempel på verkstäder som gett dödsdomar eller "fixat" problemen så man bara ställer till mer problem (gäller visserligen de flesta bilar, men Saab har några speciallösningar där piratdelar totalt kan sänka bilen - tändkassetten är ett lysande exempel).

    Men naturligtvis så kräver driftsäkerhet att man servar bilen på rätt sätt, att snåla på servicen (godtycklig bil) är ett garanterat sätt att få framtida problem.

    Kostnaden för arbete och slitagedelar minskar inte för att bilen börjar bli äldre eller mindre värd. En bil med eftersatt service kan lätt ha 20000:- i uppdämda servicekostnader (oavsett märke, i den prisklass som Saabarna var nya), och verkliga problem fixas inte med en dubiös stämpel i serviceboken.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Det var denna artikel jag hittade igår..

    http://www.dn.se/ekonomi/saab-tiger-...liga-motorfel/

    -Saab 9-5 och 9-3 ligger betydligt högre i skador än medelbilen, 67 procent högre, säger Lars Carlsson, bilteknisk chef hos Folksam som uppger att bolaget för samtal med Saab för att få bilföretaget att ta ansvar för skadorna.
    Nen Långmilarens svar är lösningwn på dessa problem? Eller har Saab fått bättre motorer med nya 9-3?
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-01-08 klockan 08:49.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Artikeln handlar om B2x5 i og9-3 och og9-3. Med uppdaterad vevhusventilation och rätt service (något som långt ifrån alla bilar får) är motorn stabilare än de flesta konkurrenterna. När systemet fungerar korrekt håller resten av motorn bra, finns inga egentliga mekaniska svagheter utöver att kolvarna har dåliga marginaler, de kan ge sig som följdfel av felaktig förbränning, huvudsakligen på trimmade bilar eller i viss mån Aeron.

    Notera att många konkurrenter (t.ex. VAG, Totyota) har haft likadana problem men de har haft bättre PR-avdelningar. Grundproblemet har med lågfriktionsmotorer i kombination med vevhusventilation (accentuerade av turbomatning då det komplicerar systemet) att göra, och ett antal konkurrenter har gått på samma problem.

    ng9-3 motorn är andra bättre skickade att redogöra för.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Tack för svaret! Vilka årtal är viktiga för 9-3 när det gäller förbättringarna?

    EDIT; När jag tittar på en 9-3, från vilket modellår gäller dessa förbättringar? Vilka modellår omfattar ng9-3?

    EDIT 2; Vid vilka intervaller ska man byta vad hos en ng9-3?
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-01-08 klockan 10:25.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Instämmer med Långmilare, artikeln handlar om de beryktade oil sludge-problemen på årsmodeller 98-03 av og9-5 och og9-3.

    Om din typ resa är 8km, är det verkligen en diesel du vill ha? Motorn hinner ju knappt bli varm vilket delvis förtar fördelarna med diesel och därmed kanske inte motiverar det högre inköpspriset.

    ng9-3 fick interiör favelift 2007 och exteriör facelift 2008.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-01-08 klockan 10:25.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Typ som jellybear säger.
    Är verkligen en diesel du ska ha då?

    Hög skatt och förbrukningen kommer inte bli så jätte låg pga den mer eller mindre aldrig blir varm, speciellt inte på vintern.

    Jag har en 1,8t Biopower.
    1150 i skatt och då jag pendlar ligger jag på 0,8. jag hade verkligen behövt en diesel egentligen. då jag kör 13 mil per dag..

    Men men.
    Min tar ändå ca 1 mils körning innan den blir helt uppe i temperatur. tänk då en stackars diesel..


    Hade inte första året av NG9-3 problem med elen?
    Fast alla de bilarna bör ju nu vara åtgärdade kan man ju tycka?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Instämmer med Långmilare, artikeln handlar om de beryktade oil sludge-problemen på årsmodeller 98-03 av og9-5 och og9-3.

    Om din typ resa är 8km, är det verkligen en diesel du vill ha? Motorn hinner ju knappt bli varm vilket delvis förtar fördelarna med diesel och därmed kanske inte motiverar det högre inköpspriset.

    ng9-3 fick interiör favelift 2007 och exteriör facelift 2008.
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Typ som jellybear säger.
    Är verkligen en diesel du ska ha då?

    Hög skatt och förbrukningen kommer inte bli så jätte låg pga den mer eller mindre aldrig blir varm, speciellt inte på vintern.

    Jag har en 1,8t Biopower.
    1150 i skatt och då jag pendlar ligger jag på 0,8. jag hade verkligen behövt en diesel egentligen. då jag kör 13 mil per dag..

    Men men.
    Min tar ändå ca 1 mils körning innan den blir helt uppe i temperatur. tänk då en stackars diesel..


    Hade inte första året av NG9-3 problem med elen?
    Fast alla de bilarna bör ju nu vara åtgärdade kan man ju tycka?
    Håller med fullständigt, med den körcykeln skulle jag aldrig köpa på en diesel Inte nog med att den aldrig kommer bli varm, och därmed snabbare kommer späda ut motoroljan med oförbrända bränslerester, den kommer även snabbare sätta igen partikelfilter etc. Jag har kört andra 2-liters dieslar där dessa tagit 3 mil på sig att nå normal arbetstemperatur, i maj, och ttid bör inte vara annorlunda.
    /Johan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Håller med fullständigt, med den körcykeln skulle jag aldrig köpa på en diesel Inte nog med att den aldrig kommer bli varm, och därmed snabbare kommer späda ut motoroljan med oförbrända bränslerester, den kommer även snabbare sätta igen partikelfilter etc. Jag har kört andra 2-liters dieslar där dessa tagit 3 mil på sig att nå normal arbetstemperatur, i maj, och ttid bör inte vara annorlunda.
    /Johan
    Nä, jag får nog hoppa idén med diesel, även om det skulle vara kul att testa. Har aldrig kört dieselbil. Någon gång i månaden kör jag 8 mil enkel väg samt 4 mil enkel väg, men det är som sagt endast någon gång i månaden.

    Ok, håller bensinmotorer och biopower bättre eller sämre kvalitet än diesel? Måste jag tänka på lika många saker och jag köper något annat än diesel?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Måste jag tänka på lika många saker och jag köper något annat än diesel?
    Detta som vi radar upp ovan är inget unikt för SAAB. Det samma gäller för alla moderna dieselmotorer.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Jo, men när jag inte ska köpa diesel utan bensinmotor?

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    De turboladdade motorerna har kamkedja, så inga regelbundna byten där. V6:an verkar vara en underbara körmaskin men är inte snål och kan vara något känslig för längd kamkedja (dock inte allls lika känslig som v6:an i ng 9-5). Fyrorna är det väl inget speciellt med, se till att bilen är ordentligt servad bara. Biopower är trevligt men kräver extra servicar samt att vissa spridare har kläggat igen om de har körts på enbart e85.
    /Johan

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Bensinversioner (ej BioPower) av 9-3 från åren 2009-2010 har felaktiga insugsventiler som kan vid ett högre miltal sluta fungera tillfredställande. Det resulterar i dålig kompression på en eller flera cylindrar och märks tydligast vid kallstart i minusgrader. Hade det felet själv och det inträffade vid 13000 mil ca.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    De turboladdade motorerna har kamkedja, så inga regelbundna byten där. V6:an verkar vara en underbara körmaskin men är inte snål och kan vara något känslig för längd kamkedja (dock inte allls lika känslig som v6:an i ng 9-5). Fyrorna är det väl inget speciellt med, se till att bilen är ordentligt servad bara. Biopower är trevligt men kräver extra servicar samt att vissa spridare har kläggat igen om de har körts på enbart e85.
    /Johan
    Jag har, eller hade (beroende på hur man ser på saken), en Ford Flexifuel. Körde näst intill enbart på 95-bensin. Senaste året har det varit uteslutande bensin.

    Citat Ursprungligen postat av AnteO Visa inlägg
    Bensinversioner (ej BioPower) av 9-3 från åren 2009-2010 har felaktiga insugsventiler som kan vid ett högre miltal sluta fungera tillfredställande. Det resulterar i dålig kompression på en eller flera cylindrar och märks tydligast vid kallstart i minusgrader. Hade det felet själv och det inträffade vid 13000 mil ca.
    Ajdå.. Går det att åtgärda för en rimlig peng eller vad gör man åt det problemet? Vad händer med bilen i sådana fall som ditt? Du skrev ordet "hade", så jag förmodar att du fick det åtgärdat. En 2011 samt modeller innan 2009 har alltså fått rätt insugsventiler?

    EDIT; Med era råd har jag alltså skippat dieselversioner, oavsett märke. Diesel är säkert helt outstanding när man kör långt, vilket jag inte gör.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-01-08 klockan 19:04. Anledning: Stavfel pga "rättningsprogram" i iOS :-(

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av AnteO Visa inlägg
    Bensinversioner (ej BioPower) av 9-3 från åren 2009-2010 har felaktiga insugsventiler som kan vid ett högre miltal sluta fungera tillfredställande. Det resulterar i dålig kompression på en eller flera cylindrar och märks tydligast vid kallstart i minusgrader. Hade det felet själv och det inträffade vid 13000 mil ca.
    Som den här;
    http://www.hedinbil.se/information-o...e=Saab#carinfo

    Har den riktiga insugsventiler??
    Ställer frågor bara för att veta vad jag ska söka efter.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag skulle titta på en Biopower, även om du inte tänker tanka E85. Med bättre delar anpassade för spriten. Även om du endast tänker köra bensin (men varför, mycket trevligare bil med sprit i tanken )
    Då har du även garanterat motorvärmare med på köpet.

    Biopower kom 2007, men hittas lättare från och med 2008 (de exteriört uppgradera).

    Jag skulle även försöka se till att bilen har bi-xenon, då halogenlyktorna lämnar en del att önska i ljusbilden.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag har läst långt ifrån alla trådar om ng9-3, men jag har inte hört talas om dessa defekta ventiler tidigare. Finns det andra trådar som tar upp detta?
    /Johan

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Det finns minst en tråd på forumet, den jag själv hittade i fjol vid den här tiden: http://forum.saabturboclub.com/showt...insugsventiler

    Problemet är mer utbrett på amerikanska Saab-forumet och min teori är att på den svenska marknaden såldes mest BP, till skillnad från där. Här finns en lång tråd för den som vill fördjupa sig: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=329066
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero problembil?
    Av Dr. Space i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •