Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken funktion fyller stegmotorns arm Og9-5?

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Vilken funktion fyller stegmotorns arm Og9-5?

    Hej igen

    Hoppas ni står ut med ännu en "arm-fråga", denna gången gäller det luftblandningsmotorernas armar, specifikt den på förarsidan.

    Fråga enligt topic, vad gör själva armen egentligen? Jag förstår att den på passagerarsidan för över kraften från motorn via staget till de bakre luftutblåsens spjäll, men på förarsidan, där inget finns kopplat till armen, vad fyller den för funktion där? Ändlägesstopp? "Slangklämma" för att plastaxeln ska sitta fast i mässingstappen?

    Noterade att jag trots allt hade en spricka i den lilla vita plastarmen på förarsidan när jag rev ner och felsökte igår igen. Men monterar man tillbaka allt i en "mockup" utan armen så går motorn och spjället utan att armen sitter på plats. Min spjällaxel är hel vad jag kan se genom hålet och temperaturen skiftar när axeln roterar.

    Eftersom jag har problem med värmen lär jag ändå köpa en ny arm, men jag blev nyfiken på vad den har för funktion och varför dessa armar oftast pekas ut som boven i dramat när man har dålig värme, för jag ser inte riktigt sambandet.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Kan du reglera värmen manuellt genom att vrida på axeln så ligger problemet i spjällmotorn eller dess växellåda.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja jag utgår också från det, men frågan var vad själva armen har för funktion? Den sitter ju inte där för skojs skull, hade man kunnat bortrationalisera den hade man nog gjort det. Ibland kan man som "eftermarknadsmekaniker" skippa vissa finesser/funktioner för att man frångått fabriksspec (tex skvalpskydd i tanken, laga avgassystem med avgaspasta osv).

    Jag har tänkt montera dit motorerna igen och ut och provköra lite med panelerna bortmonterade och funderingen rör kring huruvida jag kan förväntas ha full funktion hos ACCn om jag temporärt, tills jag håller delen i min hand, väljer att åka utan, om det kan uppstå problem utan armen?

    Angående mina felsökningar kring värmeproblematiken har jag nu undersökt det mesta både en och två gånger, men det finns en egen tråd för dessa, även om jag inser att jag borde starta en ny med tanke på all information jag tagit reda på sen felsökningen började. Men det återkommer jag till som sagt.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Börjar bli mer och mer övertygad om att armen ger ett ändlägesstopp, den refereras tillochmed som stopparm i olika texter. Gåtan löst?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Börjar bli mer och mer övertygad om att armen ger ett ändlägesstopp, den refereras tillochmed som stopparm i olika texter. Gåtan löst?
    Så här tror jag efter två glas rött vin: Ändlägesstopp ja och armen sitter där för att stegmotorn ska veta vilket läge den ska utgå ifrån. Den utgår antagligen från ändlägesstoppet och sen vrider motorn spjället till det läget som för tillfället är det optimala beroende på vilken temperatur du ställt in. Värmen flödar konstant och fullt i värmeelementet så någon värmekran som stänger eller öppnar finns inte vad jag vet. Många parametrar styr i vilket läge stegmotorn justerar spjället/spjällen. Utomhustemperaturen, kupétemperaturen (via kännaren vid backspegeln), en temperaturkännare i vardera golvmunstyckena och solsensorn framme vid vindrutan. Flödet genom värmeelementet stängs dock när man ställer klimatanläggning på Low via den där ventilen (som jag inte minns namnet på) i motorrummet med tre slangar kopplade till sig ( + en vakuumslang om jag inte minns fel).

    MVH: rödvin är gott.

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Hehe, kul med lite personlig reflektion. Rödvin är gott, jag föredrar Italienskt/Amerikanskt.

    Jag har också förstått att anläggningen använder sig av de olika sensorerna för att blanda luften till rätt temperatur och att det är viktigt att de visar rätt. Dock har jag inte sett några referensvärden för innertemperaturmätaren, eller hur man kan felsöka den.

    Det här blir ju lite OT, men jag flikar in det ändå:

    Ventilen du inte minns namnet på brukar kunna kallas "värmekran" eller möjligtvis värmeventil. Det jag inte greppat är om den "hålls öppen" med vakuumsignal, eller om den stängs när den får signal. Dvs om den är "normalt stängd" eller "normalt öppen" och vad som händer om man kopplar ur vakuumsignalen för test av funktionen? Min läcker inte men jag har en misstanke om att den inte öppnar/stänger helt som den ska.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Hehe, kul med lite personlig reflektion. Rödvin är gott, jag föredrar Italienskt/Amerikanskt.

    Jag har också förstått att anläggningen använder sig av de olika sensorerna för att blanda luften till rätt temperatur och att det är viktigt att de visar rätt. Dock har jag inte sett några referensvärden för innertemperaturmätaren, eller hur man kan felsöka den.

    Det här blir ju lite OT, men jag flikar in det ändå:

    Ventilen du inte minns namnet på brukar kunna kallas "värmekran" eller möjligtvis värmeventil. Det jag inte greppat är om den "hålls öppen" med vakuumsignal, eller om den stängs när den får signal. Dvs om den är "normalt stängd" eller "normalt öppen" och vad som händer om man kopplar ur vakuumsignalen för test av funktionen? Min läcker inte men jag har en misstanke om att den inte öppnar/stänger helt som den ska.
    Vad gör att du misstänker att den inte fungerar som den ska? Min läcker inte heller på någon av mina två 9-5 men har samma märkliga fel på båda bilarna (en -99 och en -00) och det är att kommer jag över 2 000 varv så blir det svalare helt plötsligt och jag får höja tempen, ändra fläkthastigheten manuellt och liksom pilla och hålla på. Går jag ner i hastighet så verkar allt fungera igen i läge Auto.

    Ja det blir då för varmt eftersom jag när jag hade högre varvtal hade ökat tempen till typ 27° eller ibland t o m till High. Kan det vara värmeelementet som är lite igensatt månne? Jag har inga felkoder i någon av bilarnas klimatanläggningar och alla spjäll och så fungerar. Luft är där inte i någon av bilarnas kylsystem och termostaterna är fullt friska.

    Värmekranen har som jag fattat bara funktionen att helt stänga när man kör på Low och man vill ha fyll Ac men misstänker nu att den även har annan funktion. Den sitter även på gamla Opelbilar vilket förklaras av GM/Saab.

    Skärmklipp.PNG

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Drog igång en ny tråd i ämnet då det blir lite väl mycket OT i denna. Se den andra tråden för "svar" och spåna gärna vidare hur mycket som helst
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Tycker du skall hålla dig i en tråd.

    Och denna qoute kommer från ännu en tråd.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Fungerar utetempgivaren? Det är à-o för att få fungerande temp inne i bilen. Syftar på amazin...


    Via TT
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Nu blir det OT på riktigt, ber om ursäkt i förväg för det.

    Ja jag lyfte ju värmefrågan i min ursprungliga tråd("...massor av småfel..."), men jag märkte att mina trådlyft inte gav någon respons. Tänkte därför att den stökiga inledningen på den tråden gjorde den svårläst, drog därför igång EN ny tråd ("...dålig värme i en...)". Jag har gått och blivit van vid att folk inte "orkar läsa" sammansatta stycken på internet, det ska helst vara färdigtuggat. Därför försökte jag "skala av" de fel jag redan kommit till rätta med genom att starta en ny tråd med det enda av de ursprungliga felen kvar. Men jag velade både en och två gånger över hur jag skulle sköta mig innan jag skred till verket, så det var inget förhastat beslut.

    Den här tråden avhandlar ett annat ämne, således en annan tråd.

    Likaledes är frågan ur ditt citat redan besvarad och åtgärdad, det finns redovisat.

    Ni ska veta att jag verkligen FÖRSÖKER rätta mig in i leden på detta forum, men det har inte alltid varit så lätt. Man misstas lätt för någon som är illvillig eller för lat för att ens försöka sköta sig på internet. Jag behöver uppriktig hjälp eller iaf stöttning och lite glada hejarrop när jag kämpar i minusgraderna., jag är inget forumtroll.

    Om det känns motigt att ännu en entusiast letat sig till sidan och kommer med massa "nybörjarfrågor" ska jag överväga mina aktiviteter här och ta ett steg tillbaka från "scenen". Jag har inget att vinna på att väcka förtret hos andra, det har jag inte tid med. Framförallt mår jag väldigt dåligt över tanken på att vara osams med någon, oavsett om denne "någon" själv är upprörd eller inte, om den är ett forumtroll eller inte.

    Jag ber härmed om ursäkt för alla mina illdåd på detta forum, jag ska försöka bättra mig.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. Vilken funktion har en intercooler?
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •