Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Hur mycket effekt klarar en bone stock 9-5 2,3t 2005?

  1. #21
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Huruvida man sparar eller ej på att köra E85 gentemot bensin har varierat lite över årens gång beroende på vad priserna ligger på.
    Det man kan säga dock är att du får pröjsa ungefär 2500kr för en uppsättning större spridare, och det tar jäkligt lång tid att ta igen. Förmodligen tar du aldrig igen det ekonomiskt.
    Har du redan större spridare liggandes så tycker jag du ska utnyttja dessa, men då krävs omprogrammering av motorstyrdonet för att det ska fungera.
    Teoretiskt sett så är större spridare mindre effektiva än mindre spridare och bränsleförbrukning och kallstartsegenskaper kan försämras något, men om spridarna är av bra kvalitet, och kalibreringen i motorstyrdonet görs på rätt sätt så bör inte de negativa sidorna vara märkbara.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2017-01-08 klockan 03:20.

  2. #22
    Njae, bilen är väl överlag törstigare med E85 också.
    Samt, om jag skulle konvertera så är det ju för att pressa upp maxeffekten, och då lär inte bilen gå billigare om jag vill nyttja dom extra hästarna..

    Tack för info iaf!

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Njae, bilen är väl överlag törstigare med E85 också.
    Ungefär 30% mer. När du står vid bensinmacken och ska bedöma vilket som är mest ekonomiskt för tillfället så kan du bara ta priset på E85 och multiplicera med 1,3 så får du en siffra du kan jämföra direkt med bensin. Priserna varierar i förhållande till varandra, så ibland lönar det sig och ibland inte.

    Just nu ser det ut såhär hos min lokala mack:
    RON95: 14,27 * 0,9 = 12,843 kr per mil
    RON98: 14,87 * 0,9 = 13,383 kr per mil
    E85: 11,62 * 1,17 = 13,5954 kr per mil

    E85 brukar ofta löna sig på sommaren dock, när bensinen står högt och E85 ofta har legat under 10kr/l. Inte säkert framtiden ser ut så, men historiskt sett har det varit så.

  4. #24
    Nä, jag skulle säga att det absolut inte är någon ekonomisk aspekt i att konvertera.
    Tar ju hur lång tid som helst att köra in spridarkostnaden, i synnerhet om det bara går att ev. spara cash på sommaren..

  5. #25
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Håller med. Om man lägger ut pengar på att konvertera så tjänar man aldrig igen pengarna, men det är inte därför vi konverterar

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Nej precis! Hur ser mapparna ut, ni som konverterat?

    Vad jag menar är, funkar E85-mappen ihop med 95 oktanigt relativt bra eller hur svarar dom på det?
    Att min orginalmapp inte funkar fullt ut med E85 är väl alla överens om, men hur ser det ut om man kör åt andra hållet?

    Nu är ju E85 tillgängligt nästan överallt så det är väl inget jätteproblem, blev mest nyfiken på hur dom svara på den sketna vanliga macksoppan.

  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Alla SAAB:ar som är biopower går fullt ut på vilken blandning som helst av bensin och E85. Dock med något lägre effekt på bensin om inte spridarna begränsar effekten på E85.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Vad jag menar är, funkar E85-mappen ihop med 95 oktanigt relativt bra eller hur svarar dom på det?
    Att min orginalmapp inte funkar fullt ut med E85 är väl alla överens om, men hur ser det ut om man kör åt andra hållet?
    Gör du en ordentlig konvertering så lägger du in ett Biopower-program i boxen. Dessa program har vad som normalt kallas flex-fuel funktion. De är mappade både på bensin och E85, så det finns t.ex. två bränslematriser, två tändmatriser, två momentbegränsare och så vidare, så det finns en uppsättning data för varje bränsle. Mjukvaran känner av etanolhalten i bränslet genom att analysera insignalerna från tankmätare, luftmassamätare och syresensor, och om det är någon blandning mellan bensin och E85 så interpollerar den data från både bensinmappningen och den för E85 så motorn går perfekt oavsett om du har 0% etanol, 40% etanol eller 85% etanol, eller vad som helst däremellan.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur mycket effekt klarar T7-vevstakar?
    Av pops i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:25
  2. [LÖST] Hur mycket effekt klarar original spjällhus av 9000
    Av freppa.9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •