Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Att tänka på vid byte av ratt OG9-5

  1. #1

    Att tänka på vid byte av ratt OG9-5

    Hej

    Jag funderar på att byta till aero-ratten 12758902 på min 9-5'a.
    Bil: 9-5 -07 Automat
    Det jag funderar på är hur det ligger till med audio-reglagen samt paddlarna till aut.lådan. Sitter paddlarna fast i audio-reglaget så att det också går att flytta över till nya ratten? Eller finns det olika rattar beroende på om man har manuell eller automat? Eller är ratten samma men kablaget till reglagen annorlunda? Jag tänkte flytta över airbagen från min bef ratt till den nya men måste vinkelgivare o grejer programmeras/kalibreras om med tech2 efter bytet?

    Frågorna är många när man blivit med ny bil

    Obs. Denna gången har jag sökt som tusan utan att få träffar på just detta med paddlarna

    Med vänlig hälsning, Pär

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Paddlarna sitter i radioreglagen och följer med när man flyttar till nya ratten.

  3. #3
    Misstänkte väll att det var så ja.

    Men vet du hur det ligger till med programmering/kalibrering av ratten efteråt? SRS-lampan tänds väll efter man har haft loss airbagen? Det hjälper väll inte att man haft batteriet bortkopplat och att man använder den gamla airbagen i den nya ratten? Har hört nånstans att SRS-systemet känner av komponenterna även om bilen är strömlös. Så att airbag'arna kan lösa ut om bilen blir påkörd om den t ex står strömlös vid en vägkant. Vet dock inte om det stämmer
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-16 klockan 18:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Nej, om bilen är strömlös när man har airbagen urkopplad så kan den inte detektera det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Faktum är att saab rekommenderar att man har tändningen av men batteriet inkopplat när man pillar med airbags!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  6. #6
    Frågan är ju varför man skall ja batteriet på isf? Då lär ju SRS lampan väll lysa direkt när man slår på tändningen??
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-16 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Låt bli att slå på tändningen när något är urkopplat! Testet av utrustningen görs ju bara vid tändning till, inte av. Jag behåller alltid batteriet inkopplat när jag byter ratt eller av någon annan anledningen plockar bort en airbag (stolar t.ex.) och det har aldrig gett mig airbag-lampa.

  8. #8
    Givetvis slår jag inte på tändningen när airbagen är urkopplad! Men tycker det verkar konstigt att batteriet ska va påkopplat. Varför undrar jag? Även om inte tändningen är på då så finns det ju ström i bilen. Är det så så är det ju så men tycker ändå det är knepigt
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-16 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Man får t.ex ingen onödig nollställning av adapationsdata i motorstyrboxen. Inte för att det är ett stort problem, utan bara att det är önödigt. Ett exempel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Jag tror att det också kan ha att göra med att strömkretsen faktiskt är sluten och att det är fördelaktigt när man pilla med airbags, att inte jord kan "flyta", om den nu kan det i en bil

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Byta ratt Saab 9-5 aero 02

    Hejsan, min ratt på bilen är på den vänstra sidan sliten eller vad ska man säga lite nernött, tänkte därför om det går att byta den säkert. Har hittat på bildelsbasen med airbag påkopplat alltså en komplett ratt och sen så finns de utan airbag. Det jag undrar är om jag köper en komplett med airbag och om det då behöver giftas in eller nått sånt. Sen är det idiotsäkert att byta ratt om man kopplar ur batteriet och sen vad är viktigt att tänka på? Vad kan eventuellt gå snett?
    Mvh

  12. #12
    Det är bara att byta rakt av, tänk på att knapparna för volymen inte kommer funka med den gamla siden.

    Sedan skickar de inte airbags via posten då de innehåller explosiva ämnen.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Skulle detta passa och visst kommer volymkontrollen på ratten att funka med detta? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...6/OEM-5201033/

    Det är alltså bara att byta men det finns ingen risk för att airbagen utlöses när ja börjar skruva loss det? Är det helt säkert att göra?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-17 klockan 10:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Ska du köra en 02-05 ratt, då kommer det funka på din 02.

    Ska du köra en 06-10 ratt så kommer inte volymknapparna funka.

    Hade inte sagt att det är säkert, det är på egen risk. Lossa batteripolen innan du gör något jobb på airbagen samt sätt dig i passagerarsätet eftet bytet när du väl startar bilen.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #15
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Byte av ratt med vibrationsdämpare 9-5 OG MY01

    Tänker byta den gamla skumratten till en beg Aero-ratt (5201033). Den gamla har vibrationsdämpare (4847562). Jag undrar om det alltid ska finnas en vibrationsdämpare i ratten så att jag bör flytta över den gamla rattens dämpare till den nya – eller om jag kan/ska strunta i det. Enligt esaab.com och Speedparts anges årtalen för vibrationsdämparen till 98-01, men det säger ju bara att de rattar som monterades då "ska" ha den, inte vad som gäller när man börjar dribbla med andra rattar. Någon som vet?

    Edit: Tänkte lite på egen hand: hänger det på vilken airbag man har? Airbagen är Autolivs med en (1) kontakt i centrum. Antar att vibrationsdämparen sluter an mot airbagen och när man nu som jag har den gamla airbagen bör dämparen hänga med till den nya ratten. Låter det rimligt?
    Senast redigerat av Borealis den 2021-03-20 klockan 16:38.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  16. #16
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Svarar mig själv här: har nu bytt ratt och lät vibrationsdämparen (och förstås airbagen) hänga med till den nya. Allt passade bra och inga konstigheter har noterats. Och med ny ratt går ju bilen ännu bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. Tanka på rätt dag – spara pengar
    Av Mr.O i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 01:03
  2. Tänka på vid luftmassemätar byte? NG9-3 2,2TiD
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:57
  3. Tänka på vid byte av bromsvätska 9000 -98
    Av olkarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •