Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Shimsa bakvagnen, Camber OG9-5

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Hoppas att du har satt dit Powerflex i A-bussningen bak?

    Sen en fråga till alla:

    Är det en fördel att göra 4-hjulsmätningen med sommardäcken tex stora 18-19" jämfört med dom oftast mindre vinterdäcken?
    Ponera att det är samma ET på båda.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    RZ: Spelar ingen roll faktiskt

    - - - Uppdaterad - - -

    Brisse: Eller så följer man SAAB's värden om ca 0,5grader, oavsett chassi...

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Spelar ingen roll om du gör en hjulinställning med sommer eller vinter hjul på bilen..
    Saab's lösning i bakvängen är helt värdelös tyvärr, inte går det och justera toe på et normalt sätt en gang, minns om 70 tallets bilar.

    Ja jag jobbar som tekniker dagligen, riktignog på volvo men fortfarande, gjort säkert 3 hjulinställninger på min egen 9-5 aero siste månaden bara för och prova ut dom setup som finns til den bilen.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  4. #24
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    I samband med byte av chassi o byte till powerflex i bärarmarna bak så gjordes en 4hjuls inställning. Nu till frågan, ska jag shimsa ngt i bakvagnen för att komma mer rätt med camber? Jag har 4 st 0,3 shims liggandes hemma. Rent spontant (Utan o tänkt ngt el räknat) så känns det som att 1 shims på vänstersida och två på höger. Vad tror expertisen?

    Edit: all fakta finns i projekttråden
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-21 klockan 09:36. Anledning: Länkat till projekttråd istället för en §3.4 korspostning
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Sportchassi har lite andra börvärden jämfört med std chassi. Se bild.


    Herman är på mig med blåslampa å han skäller på mig heeela tiden att jag korspostar hej vilt.

    Men det är väl ändå viktigt att poängtera att de flesta protokoll som folk visar upp efter hjulsinställningar är där man valt börvärden för standardchassi och inte sportchassi som utgångsvärden.

    - Camber bak på sportchassit skall enligt WIS vara -1,1° ±0,25° (grader 1/100) eller 1°6' ±15' (minuter)

    Däremot så kan man ju undra om det är bättre att justera enligt värden för standardchassie om man tänker köra med väldigt stora hjul vilket påverkar cambern i viss utsträckning. 205/55-16 mot 235/35-19 gör 15 mm skillnad på diametern dvs radien blir 7-8 mm större med 19 mot 16.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2018-02-21 klockan 14:46. Anledning: Får skäll av admin heeela tiden.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #26
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Nytt försök, här är spec för hjulinställning på 9-5 både standard chassi samt sport.
    Clipboard05.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nytt försök, här är spec för hjulinställning på 9-5 både standard chassi samt sport.
    Sport är lägre än standard. Är det orsaken till skillnaden i camberinställning?
    I såfall vilka värden gäller för tex Maptuns 30mm sänkfjädrar?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Sport är lägre än standard. Är det orsaken till skillnaden i camberinställning?
    I såfall vilka värden gäller för tex Maptuns 30mm sänkfjädrar?
    Egentligen utan o veta så är det nog som så att när man sänker så ska man nog försöka hamna på godkända värden med camber. Har man stora hjul så kanske man ska gå efter std chassi och shimsa. Tror inte ngn tillverkare av eftermarknads sänkfjäder tar fram chassidata på så sätt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sen ska det ju poängteras när det gäller fyrhjulsinställning och det är ju att de flesta moderna aggregat arbetar på fyra hjul. Man sätter alltså upp givare på alla hjul och mäter. Sen om det går att justera eller om man justerar bak överhuvudtaget är en annan sak. Jag vet inte ens om det går att enbart mäta framhjulen enbart med ett modern aggregat?

    Så bara för att firman nämner fyrhjulsinställning behöver ju inte innebära att de ställer alla hjul.

  10. #30
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Sport är lägre än standard. Är det orsaken till skillnaden i camberinställning?
    Man kanske vill ha ett annat beteende också, nu har jag inte kört nån ny bil med sportchassi och kunnat jämföra den med en ny med standard, men baserat på begagnat så uppför dom sej ju ganska olika, det beror nog inte enbart på höjden.

    När jag skulle göra fyrhjulsinställning på en annan bil jag har som har lite krånglig hjulupphängning så fick jag tips om en firma som skulle vara duktiga på det, det första gubben frågar när jag ringde var "Jaha, vad vill du ha för vägegenskaper då ?" och när jag undrade hur han menade så förklarade han att han ställde bilen olika beroende på om jag skulle köra på gatan, på bana eller på grus, han hade alltså framprovade hjulinställningar för detta.

    Nu är iofs den bilen homologiseringsbil för rally, så det finns väl kanske både mer inställningar och mer erfarenhet på området där men ändå, det kändes ju onekligen seriöst.

    (Sen lämnade jag aldrig in bilen där ändå av olika anledningar.. men men)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ställde en fråga till PA gällande stora hjul o hur det påverkar/påverkas av cambervinkel.

    Från mig:
    Dock är min fundering att större fälgar 19” påverkas av camber mer än 15” dvs radien är större. Så ska man sikta på så låg camber som möjligt (fortfarande inom specs) eller är det en fel tanke?

    Svar:
    ”Ang fälgarna så styr et mer är storleken, samt bredden, men ja skulle lägga mig på 1,5-2 grader negativ camber bak helt klart! Va gäller resten med passning osv så har ja bara erfarenhet av en grej…testa irl.”
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nytt försök, här är spec för hjulinställning på 9-5 både standard chassi samt sport.
    Clipboard05.jpg
    Tabellen anger olika värden för standardchassi och sportchassi med 15-17" fälgar. Rimligen finns det en orsak till detta.
    Jag har oxo tänkt att man kanske har en "sportigare" inställning på bilar med sportchassi, eller att det beror på annan geometri pga lägre fjädrar. Eller en kombination. Till att börja med vill jag veta varför det är så i denna tabell?

    Jag har inte set någonstans att Maptun, Speedparts, Hirsch, Bilstein mfl har angivit vilka hjulvinklar man skall ha. Men att de skall ställas in verkar alla på det klara med. Så när det nu finns en tabell med värden för original-bilar kunde det vara intressant att få mer konkreta råd och informationer än att man får prova sig fram. Rimligen borde någon ha provat nu 20 år efter att 9-5 presenterades.

    Det är ganska många som kör med 30mm sänkfjädrar på bruksbilen. Så vi kan ju börja med vilken camber bak man bör ställa in om man sänker 30mm mot standard och har original 17" fälgar.
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-02-22 klockan 14:05.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    vi kan ju börja med vilken camber bak man bör ställa in om man sänker 30mm mot standard och har original 17" fälgar.
    Om jag läser PA:s svar så oavsett sänkningsgrad (syftar inte på stance där underredet glider längs med gatan nu) så eftersträva 1-2 grader negativ camber bak. Dvs hålla sig inom Saabs rekommendation vilket kommer kräva shimsning.

    Det handlar även om hur man ska använda bilen. En sänkt familjebil som körs mestadels bara landsväg så krävs väl mindre extremt chassi jämfört med den som har en påkostad bil som ibland körs på bana och inspirerat på allmän väg.

    När mitt nya chassi satt sig lite och 19” sitter på så ska jag göra en ny mätning och shimsa så jag kommer närmre min värdet på camber än max. (Närmre -1 än -2 alltså) om det är rätt får framtiden och däckslitage utvisa.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Utgångsläget är ju inom spec för de flesta hjul oavsett storlek och justering gör man ju med den sänkning och hjul man ska ha. Att man sen frångår det vid olika typer av körning beror ju på att få bakvagnar har en linjär rörelse av hjulupphängningen. Alltid vinkar det åt nåt håll om den fjädrar ner eller ut maximalt och kör man så det är mycket sånt så kan man ju jämka lite grann för optimalt däckslitage för det är ju oftast det det handlar om. Nå banracing tänk på en normal bil är nog överkurs om man säger så så jag har svårt att se nåt behov av att gå utanför ramarna oavsett vad man har för utgångsläge. Det som påverkar det mest är ändå höjden på bilen, inte hjulstorleken. På en given höjd så blir det ju dock kinkigare och kinkigare med inställningen ju större och bredare hjul man har. Mindre hjul är mycket mer förlåtande så att säga.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    BTW, shims kostar 55:- st på mekonomen. Art nr 09-81178

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Hej,
    Jag funderar på om man kan använda en cambermätare som den nedan vid shimsning av bakaxeln? Jag tänker att man då sparar in en inledande 4-hjulsmätning och dessutom själv kan kontrollera resultatet av shimsningen innan man lämnar in för 4-hjulsmätning/justering.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...tyg-2000021195

Liknande ämnen

  1. Shimsa magnetkopplingen AC OG9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-30, 13:05
  2. Shimsa för MER camber?!
    Av Elofsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 19:19
  3. Shimsa camber bak på og 9-3
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •