Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Demontera bränslekoppling till dieselvärmare NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7

    Demontera bränslekoppling till dieselvärmare NG9-3 1,9TiD

    Hej kära SAAB experter
    Ny på forumet och har nu sökt och letat så gott jag kunnat på alla SAAB forum jag hittat och google osv men jag har kört fast ;P
    Tror jag läst alla inlägg på detta forum som innehåller dieselvärmare men verkar bara vara jag som har problem att lossa denna kopplingen.

    Till saken jag skall demontera min dieselvärmare D5WS för renovering men jag har totalt kört fast på att demontera bränslekopplingen.
    Har tittat i Wis och då skall man ha ett verktyg som heter 8395261 som ser ut såhär.
    s-l500.jpg

    Dock hittar jag ju inte att detta verktyg finns att få tag på någonstans förutom på ebay och då med 3 veckors leveranstid vilket är trisst då bilen står sönderskruvar i garaget

    Själva bränslekopplingen ser ut såhär på min bil.
    Untitled.jpg

    Någon som har något tips hur man får lös den?
    Skall man bara klämma på de blå delarna på båda sidor för att få loss den?
    Eller skall man enklast klippa slangen eller lossa någon annanstans på dieselvärmaren?

    Oerhört tacksam för svar från en vilsen SAAB skruvare

    Med vänliga hälsningar
    Erik Dahlberg

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den här från Biltema fungerar, 191266. Använde den själv i sommras. (Den röda i kittet)
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000020868/

    Fick böja in "vingarna" lite, men det tång, för att den skulle pressa ihop bättre, så kopplingen släppte. Första försöket gick inte alls, men efter den lilla modifieringen så fungerade det perfekt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7
    Hej,

    Tusen tack för svaret, då var jag på rätt spår i alla fall att man skulle trycka ihop den.
    Har sett fler som hänvisar till ett verktyg som heter W83114 som man trycker in i honan uppifrån på min bild av bränslekopplingen.
    Såhär ser W83114 ut.
    s-l1600.jpg

    Tusen tack för biltemalänken, var nära att åka in och köpa den Här på biltema.
    Din länk var ju mycket billigare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Sunhultsbrunn
    Inlägg
    7
    Kan intyga att den röda tången från Biltema fungerade utmärkt, nu är värmaren demonterad och isärplockad och reservdelar beställda!
    Tusen tack för det snabba svaret

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag håller på med exakt samma jobb, och har samma fråga. Är det de blå vingarna som ska tryckas in? eller ska rätt verktyg föras in uppifrån. Biltema har inte den tången kvar. Hmm ger snart upp.....Har letat på nätet och då är det ett verktyg so förs in uppifrån och frigör.

    Är det de blå plast delarna som ska tryckas in? eller ska det föras in något ovanifrån? Måste man ha specialverktyg? Dags att få lite värme i bilen, ska byta strumpa och brännkammare


    Skärmavbild 2018-12-27 kl. 16.48.41.png
    Tacksam för svar
    Senast redigerat av Moderator den 2018-12-27 klockan 18:19.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    En bild på hur Biltema 19-1266 Bränsletänger -satsen såg ut.
    Biltema_Bränsletänger_19-1266.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Den röda tångens "vingar" klämmer ihop bränslekopplingens blå "hullingar" så man på så sätt kan sära på bränsleslangarna.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om det sitter tillräckligt bra till så det går komma åt med en mejsel t ex så kan man peta in en sida i taget och använda den lösa vita plastringen och peta in i ett spår på baksidan snabbkopplingen så att låstungan låses fast. Repetera för andra sidan och sen går det att ta lös kopplingen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Någon som vet om denna fungerar?
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ang-2000028249

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Söker också efter tips till verktyg man kan köpa till detta.
    Inte främmande för att modifiera ett verktyg själv heller, men har aldrig hållit på med sådana hör kopplingar förut och vet inte riktigt hur det funkar.

    Det blåa ska tryckas in simultant och sedan bara dra ur slangen? Vid ihoppsättning är det då bara att trycka till tills det ”klickar”?

    Och ytterligare en fråga, är det någon här som lossat värmaren och kört bilen medans den är borta pga tex renovering/rengöring?
    Vattnet kan man ju koppla ihop med en skarv men hur göra med bränsleröret? Det går ju inte att sätta en plugg med slangklämma när den där kopplingen sitter där?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag kan inget om den värmaren men WIS länkar till samma verktyg som används till den ena kopplingen till bränslefiltret på ng9-3.
    Om detta är korrekt så finns det en lösning som är så enkel att ingen kommer på den.
    Läs här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1534141
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •