Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nytt batteri

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Nytt batteri

    Nu när bilen fått stå ett par dagar med kallt på slutet visade det sig att batteriet börjar bli lite dåligt. Efter startkablar och sedan laddning över natten funkade det i morse men förtroendet haltar lite.
    Sitter GM original i nu, 5-6år gammalt, men i mina andra bilar har jag biltemas batterier.
    När jag nu surfar in på biltemas sida ser jag att man även har ett så kallat EFB-batteri för bilar med startstopp. Min gamla 9-5 har ju inte det men visst kan det väl inte vara en nackdel? Varför finns det gamla icke EFB-batteriet kvar när det är marginellt billigare?
    Fredrik J

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Finns inget som säger att ett batteri som passar en applikation är bättre än alla andra bara för att. Ett batteri som är gjort för mycket start och stopp är bra i bilar som har det men det kan å andra sidan vara sämre på nåt annat. Priset speglar inte heller detta.
    Det du behöver är ett bra startbatteri och det räcker. Ett bra batteri som har 900cca är bättre än ett ultraoutstandingAGMEGMsuperflossultraordinarypacka gespecial på 700cca hur gärna de än vill att du ska tro att det senare är ett bättre val.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag blev nyfiken på vad dom är sämre på. Tydligen är dom bättre på att lämna höga strömmar upprepade gånger p.g.a. nån ny teknik. Har man start/stopp ska tydligen batteriet vara av EFB-typ om man inte ska döda batteriet med funktionen. En start/stopp-bil behöver ju även dom klassiska batteriegenskaperna.
    Fredrik J

  4. #4
    Det kan väl knappast vara en nackdel med ett sånt batteri i en bil utan start/stopp? Du får helt enkelt prova ;-)

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Som Stefan säger - se till att de batterier du jämför har samma startkapacitet på enstaka starter, men har de det så är det inga problem att stoppa i ett EFB-bbatteri. Du kommer kanske inte utnyttja batteriets fulla potential men det kommer inte döda din bil.
    /Johan

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Är det dessa du väljer mellan?

    802742
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000029861/
    Batterikapacitet [Ah]: 74
    Köldstartström EN [A]: 680
    1049SEK

    803703
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000036159/
    Batterikapacitet [Ah]: 70
    Köldstartström EN [A]: 650
    1199SEK

    - - - Uppdaterad - - -

    Så finns dessa också, att jämföra emot.

    Exide/Tudor Premium Carbon Boost EA770/TA770
    https://basba.de/exide-ea-770-autobatterie-77-ah.html
    Batterikapacitet [Ah]: 77
    Köldstartström EN [A]: 760

    Varta Silver Dynamic E44
    https://basba.de/varta-e44-57740-silver-dynamic.html
    Batterikapacitet [Ah]: 77
    Köldstartström EN [A]: 780

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det är ju värt att poängtera att ett bra kvalitetsbatteri klarar att leverera uppgiven köldstartström likartat i flera år. Billigare sådana tappar oftast kapacitet redan efter nåt år och oftast märker man ju inte detta förrän man får nöta lite extra av nån anledning. Då skiljs agnarna från vetet..........

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Mina batterier brukar hålla i 5-6år och då har jag avverkat originalbatterier från både GM och Porsche. Porschebatteriet höll lika länge som Opel-original även om det aldrig utsatts för en kallstart i minusgrader och underhållsladdats med CTEK på vintern. Opelbatteriet fick starta en bil i stort sett dagligen oavsett temperatur.

    I saaben sitter det just nu ett Opel original som suttit där i ca 5år om jag minns rätt. Förr tycker jag att batterierna blev sämre och sämre för att sedan dö. Nu går det från en dag till en annan. Porschebatteriet kroknade en varm sommardag...
    Fredrik J

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det brukar väl vara MOLL som tillverkar Porsches batterier. För GM är det väl Exide/Tudor eller Varta (beroende på batteristorlek), åtminstone var väl SAABs original det på senare årsmodeller.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag blev nyfiken på vad dom är sämre på. Tydligen är dom bättre på att lämna höga strömmar upprepade gånger p.g.a. nån ny teknik. Har man start/stopp ska tydligen batteriet vara av EFB-typ om man inte ska döda batteriet med funktionen. En start/stopp-bil behöver ju även dom klassiska batteriegenskaperna.
    Som jag förstått det är de ett mellanting mellan vanliga batterier och AGM, och fördelar/nackdelar är också ett mellanting. Dvs, dyrare, lägre CCA (men det verkar man i allmänhet ha kompenserat för konstrutionsmässigt) och klarar djupurladdning bättre.

    Troligen finns det inga större nackdelar med att välja Biltemas EFB-batteri istället för ett vanligt (utöver priset), men det är en öppen fråga om det är bättre, om man kör med bilen regelbundet och inte djupurladdar så utnyttjar man inte EFB-batteriets huvudsakliga fördelar. De andra mekanismerna som kan ta kål på batteriet finns ju kvar, dock kan det ju vara så att konstruktionen är förbättrad även på de områdena som en bieffekt - de valda legeringarna i plattorna ska viss skilja (vilket uppges ska minska självurladdning) enligt någon tillverkare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Så finns dessa också, att jämföra emot.

    Exide/Tudor Premium Carbon Boost EA770/TA770
    https://basba.de/exide-ea-770-autobatterie-77-ah.html
    Batterikapacitet [Ah]: 77
    Köldstartström EN [A]: 760

    Varta Silver Dynamic E44
    https://basba.de/varta-e44-57740-silver-dynamic.html
    Batterikapacitet [Ah]: 77
    Köldstartström EN [A]: 780
    Det där såg ju intressant ut, om min tyska är korrekt så verkar dom ha någon pant/miljöavgift på batterier eller hur?

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson Visa inlägg
    Det där såg ju intressant ut, om min tyska är korrekt så verkar dom ha någon pant/miljöavgift på batterier eller hur?

    /Mattias
    Stämmer, lägg i varukorgen så ser du vad det blir med pant & frakt.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    vi har miljöavgift/blytillägg även i sverige. Vissa bakar in det och vissa redovisar separat.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Jag kör med ett Optima Yellowtop i min og9-3.
    Normalt sett hade jag inte ens funderat på ett sådant batteri i bilen, men jag kom över två helt nya Optima-batterier i princip gratis efter ett avstannat ljudbilsprojekt, och jag måste säga att nog märks det att det är kvalitet. Har haft batteriet i bilen i 7-8 år, kör den året runt och den har aldrig ens tvekat trots temperaturer närmare -30 ett flertal gånger. Till saken hör att jag kör etanol även vid minusgrader ibland, så då blir det rätt långa nötningar på startmotorn.
    3-4 gånger har batteriet blivit helt urladdat pga klantiga misstag av mig, men det har bara varit att köra igång på startkablar och låta det ladda och det har funkat lika bra som förut igen.
    Det andra batteriet står i garaget som reservbatteri och används nån gång per år för att provstarta diverse projektbilar eller för att "rädda" bilar som kört slut på batteri någonstans, och trots att det står månader i sträck oinkopplat så har jag aldrig behövt ladda det. Optima själva säger att ett batteri kan stå i 12 månader i rumstemperatur och ändå dra igång en bil utan att laddas först, något jag inte hade trott på innan jag provat deras batterier men nu tvivlar jag inte en sekund på att det faktiskt är sant.

    Jag säger inte att alla behöver ett Optima batteri, men dom är faktiskt värda pengarna även om dom kostar en hel del.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Här hittade jag en artikel som verkligen dyker ner i ämnet. och har en jämförande analys även inkluderat en av Optimas konkurrenter: http://www.hendonpub.com/law_and_ord...ery_technology

    Den förklarar både vanliga batterier och skillnaden mellan vanliga calciumbaserade AGM, Opitima samt pure lead flat plate AGM.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lyfter tråden bara för att säga att mitt tre år gamla Biltema Silver 62Ah spontant dog över en natt nyligen. Har ett års garanti kvar, så jag kommer reklamera. Dessa batterier kanske inte är så bra som alla säger trots allt? Tidigare har jag alltid haft märkesbatterier som Tudor och Varta och jag brukar alltid få 6-8 års livslängd ur dem.

    Batteriet visade ingen försämrad prestanda egentligen, utan dog väldigt spontant. Kom ut en morgon och bilen gick inte låsa upp. Var tvungen att hissa fronten och koppla på laddare underifrån (ett mycket irriterande jobb) för att kunna låsa upp. Visade sig att batteriet numera har en vilospänning på 2,4V och vägrar ta emot laddning.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Återkom gärna med hur Biltema hanterar garantiärendet, får du ett nytt vilket jag tror och hoppas och det dör lika "fort" så kan man ju se det som att du för priset fått 6år vilket är godkänt om man slår ut kostnaden över tid.
    Kronor/Livslängd.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    På tal om Biltema och deras batterier. Köpte ett till min motorcykel för säkert 3 år sedan. Blått till färgen no name men med Biltemas logga på. Kör i princip aldrig med motorcykeln och den har stått utomhus utan laddare under tre års tid. De få gångerna jag startar och kör en runda är där alltid full kräm i batteriet. T ex för en timme sedan när jag startade den för andra gången sedan sommaren 2016. Första gången för någon månad sedan stängde jag av efter typ 30 sek på grund av bränsleläckage.

    Det är väl antagligen ett riktigt bra batteri av kvalitetsmärke som köpts in av Biltema billigt och stripats på originaltillverkarens logga.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Har ett Biltema Silver 12V 75AH CCA720 nr 80-2752, sitter i min nr 19 sedan 150804, som la av för 14 dagar sedan 7,0 cranck voltage. laddade på med Cteck laddare men det gick ner igen utan belastning! Det är inlämnat till Biltema som ville ladda och testa innan byte och återkom efter 5 tim med att det inte var något fel! Skall åka dit i veckan och höra vad de säger.

    1 användare gillar detta inlägg


    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inte alls vad jag ville höra bka! Hade tänkt åka in till dem under dagen. Hoppas jag slipper sånt tjafs.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •