Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: OG9-5 med fyrhjulsdrift?

  1. #41
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Och vad gäller tillförlitligheten på vissa SAAB-delar så skulle jag vilja säga att de saker som är sämst, totalt sätt är ju:
    A28-motorn i ng9-5
    XWD-systemet från 2008 och framåt
    A20-motorn i ng9-5
    B2X5-motorn
    Z19-dieseln
    Jag kan faktiskt inte hålla med om B2x5 motorn. Jag har haft åtskilliga bilar med B2x5, flera av dom duktigt stressade med trim, och jag har aldrig haft några som helst problem. Alla dom ras jag sett har berott på dålig service eller brist på olja, och då är det faktiskt inte motorns fel. Oljebrist har ganska ofta berott på att turbon druckit upp oljan, vilket leder mig osökt in på det jag anser vara ett av Saab's största problem någonsin, nämligen GT17.

    Jag skulle vilja byta ut B2x5 och istället skriva GT1752, för den jävla skräpturbon är verkligen inget under av tillförlitlighet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hur man än ser på det så är det dubbelt så många hjul som för över kraft till underlaget. Jag har kört ganska mycket fyrhjulsdrivet i mina dagar, det är FÅ saker som slår känslan när man hamnar bakom någons stackare som inte kommer iväg på vinterväglag, och man drar förbi med vrålande motor och fyra hjul som spinnande skottar snö och is bakåt och kastar iväg bilen i en kraftfull acceleration som är en omöjlighet med 2wd.
    Just det!

    Man vill ha 4wd för att få fördelarna. Behöver man inte 4wd är man väl ganska OT? Men för de som verkligen måste ha 4wd för att komma fram spelar det ingen som helst roll att det är dyrare och kostar mer att använda och serva.

    Exempel på behov av 4wd:
    "Nullføre og kraftig snøfall gjør at politiet ber alle bilister ta det med ro. I Fageråsen i Trysil var det det komplette kaos lørdag. En rekke biler hadde problemer med å komme seg av flekken. Mange av dem var utenlandske, men en fellesnevner var også at ingen av dem hadde firehjulstrekk." http://www.ostlendingen.no/nyheter/e...2757-1.8294290
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Om man har problem (som dom bilisterna) att ta sig upp för en plogad backe så är det bara bra att de inte har fyrhjulsdrift. Eftersom däcken uppenbarligen inte duger i det underlaget kommer de även att ha problem att stanna när de kör i andra riktningen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är ingen slump att fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olycksstatistik. Okunniga förare får en känsla av falsk trygghet, men när man väl behöver få stopp på bilen så stoppar den inte snabbare för att den har fyrhjulsdrift.

    Förövrigt är det väl inte så många som inser att många bilar är mer eller mindre enhjulsdrivna för att de använder öppen diff, men i dessa fallen hjälper antispinn eller diffbroms oerhört mycket eftersom det i praktiken gör om bilen till tvåhjulsdriven, det vill säga dubbelt så mycket grepp för framdrivning. Detta räcker gott och väl för de flesta.

    Sen kan man vilja ha fyrhjulsdrift av andra anledningar. När jag hör talas om någon som vill bygga om till fyrhjulsdrift så tror jag inte det handlar om att öka framkomligheten, utan det handlar nog om att som bilentusiast ha något roligt projekt att spendera tiden med!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    TS verkar vilja ha "en kul grej att hålla på med" då han söker någon som ser ombyggnationen på detta sätt. Så det viktigaste verkar vara vägen, inte målet, denna gång. Helt ok inställning i mina teknikintresserade ögon.

    Hur vi än vrider och vänder på det så tror jag inte att TS bil kommer bli en "state of the art" fyrhjulsdriven bil, utan ett roligt byggprojekt. Lite grand som P-A's 9-3 X4R, fast aningens enklare och billigare. (Själv hade jag en fundering på att byta ut min hemmabyggda STCS-banbil till en fyrhjulsdriven Saab i form av en 9-2X för ett tag sedan, men kom inte längre än tanken på det. Just nu verkar det bara finnas en till salu i hela Europa. En röd i Tjeckien med klenaste motorn och trasig front för 9500 euro.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag kan faktiskt inte hålla med om B2x5 motorn. Jag har haft åtskilliga bilar med B2x5, flera av dom duktigt stressade med trim, och jag har aldrig haft några som helst problem. Alla dom ras jag sett har berott på dålig service eller brist på olja, och då är det faktiskt inte motorns fel. Oljebrist har ganska ofta berott på att turbon druckit upp oljan, vilket leder mig osökt in på det jag anser vara ett av Saab's största problem någonsin, nämligen GT17.

    Jag skulle vilja byta ut B2x5 och istället skriva GT1752, för den jävla skräpturbon är verkligen inget under av tillförlitlighet.
    Jag lägger in en röst på T7 kolvarna tillsammans med GT17, så otroligt underdimensionerade kolvar, rena skiten. Kan gå sönder i morgon eller hålla i 15.000 mil behöver inte ens ha en trimmad motor bil för att en kolv ska spricka. Skriver man kolvras så kommer det mest sökta på google fram "Kolvras saab 9-5"

    Det är till och med bättre kvalité på kolven i en kina scooter.

    Har sett bilar allt från 7000 mil med kolvras.
    Jag anser att det är som roulette, kan gå sönder i morgon eller hålla 5 år till.
    Visst finns dålig service med i bilden, men jag anser att en kolv inte ska spricka så ofta det gör som på T/7 blocket.
    Senast redigerat av toorp den 2017-01-10 klockan 18:54.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #47
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag har faktiskt problem att backa ut från tomten när det är halt, det gick utmärkt med min manuella 9000 med dubbade däck, bara smyga iväg försiktigt. Jag "bor i en backe" kan man säga...

    Men med min DSG golf med auto hold så nyper p-bromsen tills hjulen fått grepp, start i backe funkar kalas på torrt underlag, men i halka så suger det. Slår man ur funktionen så är det inte lätt att hitta dragläge. Jag tror även att de har nån simpel diffspärrsfunktion som bromsar hjulet som spinner, men för att "komma iväg" på is så funkar detta inte iallafall...

    Ganska frustrerande att inte komma hemifrån... Men med lite trix så har jag alltid kommit iväg till sist... Men ett visst, pyttelitet behov av AWD har jag, och jag har förstått jag inte är ensam om detta. Dvs de sista 2-3-4-5 eller kanske 50 metrarna är då man behöver AWD. Annars skulle man klarat sig bra... Så jag funderar lite på vad AWD skulle kosta extra nästa gång, även om jag är emot det egentligen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #48
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag tror även att de har nån simpel diffspärrsfunktion som bromsar hjulet som spinner
    Antispinn / TCS med andra ord. Jag tror inte så många tänker på det, men TCS har en effekt som väldigt mycket liknar en diffbroms eller diffspärr. En öppen diff skickar all kraft till hjulet med minst grepp. När det börjar spinna så nyper bromsen på det hjulet, vilket gör att kraften överförs till det andra hjulet som har mer grepp och inte spinner.

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Antispinn / TCS med andra ord. Jag tror inte så många tänker på det, men TCS har en effekt som väldigt mycket liknar en diffbroms eller diffspärr. En öppen diff skickar all kraft till hjulet med minst grepp. När det börjar spinna så nyper bromsen på det hjulet, vilket gör att kraften överförs till det andra hjulet som har mer grepp och inte spinner.
    Jag är inte alltid en vän av alla tekniska innovationer, men just denna tycker jag SAAB lyckades alldeles utmärkt med. För den fungerar verkligen. Dessutom avstängningsbar

    /Lufto

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Svårigheten i detta är att kalibrera all mjukvara så den passar en annan bil, olika bilar har olika egenskaper.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Skillnaden mellan enhjulsdrift och tvåhjulsdrift gör som Brisse skriver enormt stor skillnad. Jag upplevde ett stort lyft i framkomlighet på vintern när jag skaffade den “nya” 9-3:an. Med og9-3 hade jag lagt på kedjor 1-3 gånger varje vinter för att ta mig in på vår besvärliga infart som lutar uppför från gatan som är en brant backe utanför vår tomt.

    Jag hade ingen aning om hur bra TCS är på de här bilarna. Tidigare var jag väldigt inne på att skaffa en fyrhjulsdriven bil men med Saabs väl fungerande TCS så ser jag väldigt litet behov av fyrhjulsdrift.

    En kollega som tidigare hade en Audi A6 med det ursprungliga quattro-systemet demonstrerade start i vår branta backe när det var riktigt halt, det var väldigt imponerande vilken acceleration den bilen åstadkom i hal backe. Snål som jag är så är jag glad att jag klarar mig bra med TCS. Kollegan är väldigt nöjd att han bytte bort 3,2 liters sexan innan kamkedjorna rasade.

    Jag har även upplevt motsvarigheten till TCS i en Golf som i den modellen fungerade dåligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #52
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man har problem (som dom bilisterna) att ta sig upp för en plogad backe så är det bara bra att de inte har fyrhjulsdrift. Eftersom däcken uppenbarligen inte duger i det underlaget kommer de även att ha problem att stanna när de kör i andra riktningen.
    Poängen i artikeln var att ingen bil med fyrhjulsdrift blev stående.
    FÖ var backen inte plogad. Snarare 1-2 dm kramsnö. Den är ganska lång, har flera hårnålar och en höjdskillnad på ca 500m. >10% lutning på sina ställen. Jag var faktiskt där Det var många bilar som var stående längs vägen. Hade inga problem att ta mig upp i god fart med 4wd vid detta tillfälle.

    Visst är TCS bra, riktigt bra. Men har man en "garageuppfart" av denna typ kör man 4wd. Har kört just denna backe flera andra gånger. Med både 9-3, 9-5 och 9000 med TCS. Med div olika 4wd.

    Håller med till 100% att 4wd inte är till hjälp vid nedfart. Med dåliga däck kommer man inte upp och verkligen inte ner. Är helt enig. Men som sagt i detta väglag i sådana backar är 4wd överlägset om man vill komma upp.

    Det om det. Nu väntar tekniknörden i mig på att få reda på om och hur man kan bygga en 4wd 9-5:a!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Skillnaden mellan enhjulsdrift och tvåhjulsdrift gör som Brisse skriver enormt stor skillnad.
    Skillnaden mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift gör också enormt stor skillnad.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Poängen i artikeln var att ingen bil med fyrhjulsdrift blev stående.
    FÖ var backen inte plogad. Snarare 1-2 dm kramsnö. Den är ganska lång, har flera hårnålar och en höjdskillnad på ca 500m. >10% lutning på sina ställen. Jag var faktiskt där Det var många bilar som var stående längs vägen. Hade inga problem att ta mig upp i god fart med 4wd vid detta tillfälle.
    På bilden såg backen nyplogad ut (och Vivaron närmast kameran ser ut att sommardäck, men kanske ett mellaneuropeskt vintedäck?), är det 1-2 dm kramsnö, är det en helt annan sak att ta sig fram. Då är det just ett sådant fall när 4wd är högst berättigat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #54
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Håller med dig att bilden inte ser SÅ farlig ut. Plogbilen var tydligen på plats snabbare än tidningens fotograf...

    Fast hårnålar i 10%-ig uppförsbacke med nyplogad kramsnö och mötande trafik kan vara en utmaning. Måste man köra på en väg där man riskerar liknande förhållanden några gånger om året är valet lätt. Annars, nja...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Infästning av bakaxel, ombyggnad till fyrhjulsdrift
    Av Fredrik1765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 22:27
  2. Saab utvecklar GM's fyrhjulsdrift.
    Av jonnyl i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:30
  3. Fyrhjulsdrift? "OG900"
    Av Zviper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •