Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: OG9-5 med fyrhjulsdrift?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49

    OG9-5 med fyrhjulsdrift?

    Hej.

    Har en 9-5 aero SC '05 som är en jättebra bil i mitt tycke. Det som fattas för att den ska bli fantastisk är fyrhjulsdrift. Finns det någon därute som valt att utrusta sin 9-5 med 4wd, och hur har du isf valt att gå tillväga?

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    "valt att utrusta".... Du får det att låta så enkelt.

    Inser du hur enormt mycket jobb som krävs?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Det absolut enklaste är väl att köpa ett XWD emblem hos Speedparts (t.ex) och sätta på bakluckan! Därefter låtsas man som om kraften kommer bakifrån. Skämt o sido.. Operationen är stor som Perr indikerar. (För stor för de flesta..)

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det inkluderar ju minst att byta stora delar av golvet, hela bakvagnen och förstås drivlinan.

    Troligen åker man ju på att byta tank också, och en massa meck för att få elektronik osv att lira, har man RIKTIG tur finns det nåt från nån annan GM-modell som passar litegrann iaf, annars blir det ännu jobbigare.


    ..men jag skulle helt klart vilja ha en, hade saab tillverkat en sådan hade jag med största sannolikhet kört en sådan idag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Har Baic någon fyrhjulsdriven modell?
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..men jag skulle helt klart vilja ha en, hade saab tillverkat en sådan hade jag med största sannolikhet kört en sådan idag.
    Vill minnas att Saab tillverkade en sådan. Med betoning på en. Risken är väl dock att den gick i väggen på krockbanan och sedan skrotades. Vilket betyder att Saabtillverkade fyrhjulsdrivna og9-5:or troligen är noll just nu.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Enligt en person som jobbat på saab jag pratat med så fanns det flera fyrhjulsdrivna OG9-5-mulor, det fanns även flera fyrhjulsdrivna 9000, men GM tillät inte att saab utvecklade dessa vidare.

    Men eftersom det aldrig var produktionsbilar spelar det inte så stor roll i dagsläget.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Jodå, jag är fullt medveten om att det är en väldans massa jobb. Det var ju därför jag undrade om det är någon som gjort det, så tips och idéer kunde tas därifrån. Det kan ju faktiskt finnas någon därute som ser/sett ett dylikt projekt som en kul grej att hålla på med, snarare än ett oöverstigligt hinder. Trots allt jobb som krävs...

  9. #9
    Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid.. eller hur? ;-) Kör på!

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Finns en 99:a som ser väldigt orginal ut men som har fyrhjulskrafs. Är nog det närmaste jag har sett

    Googla lite efter "saab 99 quattro" så kommer du hitta massor om den, finns en väldigt omfattande projekttråd på savarturboforumet.

    Här finns lite video på den
    https://youtu.be/uekUsi1Yw9o?t=40s


    Finns även en som håller på att bygga en saab 9000 med fyrhjulsdrift.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vad är det som är så viktigt med fyrkrafs? Jag har då aldrig känt att det behövs. Har man lite känsla i foten och rätt setup så kommer man iväg vid rödljusen i tillräcklig fart och är det halt som sören så kan man skärpa sig så är fwd hur bra som helst.
    Det som awd brukar tillföra är rejält med mer problem, däckslitage och soppaförbrukning för att en eller två gånger om året få nytta av det.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad är det som är så viktigt med fyrkrafs? Jag har då aldrig känt att det behövs. Har man lite känsla i foten och rätt setup så kommer man iväg vid rödljusen i tillräcklig fart och är det halt som sören så kan man skärpa sig så är fwd hur bra som helst.
    Det som awd brukar tillföra är rejält med mer problem, däckslitage och soppaförbrukning för att en eller två gånger om året få nytta av det.
    Det beror lite på var i landet man bor Bollman. Vintern ser olika ut på olika ställen

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    XWD är väldigt skönt att ha även fast det inte är blankis, vid kurvtagning vid acc, omkörningar, spårig väg osv. Har testat min 9-3X och haft den FWD och XWD, otroligt stor skillnad i stabilitet.
    Däckslitaget är relativt jämt, givetvis är framhjulen mera slitna på XWD bilar.
    Tycker det är tråkigt att köra pråmen og9-5 på vintern jämfört med 9-3X ng9-5.

    Mvh,
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad är det som är så viktigt med fyrkrafs? Jag har då aldrig känt att det behövs. Har man lite känsla i foten och rätt setup så kommer man iväg vid rödljusen i tillräcklig fart och är det halt som sören så kan man skärpa sig så är fwd hur bra som helst.
    Det som awd brukar tillföra är rejält med mer problem, däckslitage och soppaförbrukning för att en eller två gånger om året få nytta av det.
    Det där är ungefär som att säga "jag förstår inte vad man skall med en turbo till, jag kommer iväg snabbt nog ändå från rödljusen" Och de bara havererar och drar mängder med olja, där kan fördelarna verkligen inte uppväga nackdelarna

    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    XWD är väldigt skönt att ha även fast det inte är blankis, vid kurvtagning vid acc, omkörningar, spårig väg osv. Har testat min 9-3X och haft den FWD och XWD, otroligt stor skillnad i stabilitet.
    Däckslitaget är relativt jämt, givetvis är framhjulen mera slitna på XWD bilar.
    Tycker det är tråkigt att köra pråmen og9-5 på vintern jämfört med 9-3X ng9-5.

    Mvh,
    Johan
    Håller med fullständigt! Har man väl vant sig vid det så är det svårt att vara utan, även på torr asfaltsväg. Ger även betydligt jämnare däcksförslitning är 2wd. Men jag gissar att man behöver ha provat det under en längre period, inte bara en 20 minuters provkörning hos en bilhandlare...

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Var det inte nån på forumet som byggde en og9-3 awd och funnit nån (opel?) som hade mycket passande saker?

    Kan nog delvis hålla med om att det finns många som "ska" ha AWD, SUV etc fast de bara kör på bra väg, men samtidigt förstår jag argumenten om man tex har en eländig sista bit till/från huset (förort eller landet) samt med SUV vill se bra, sitta högt (kanske rygg etc inte är lika ungdomligt längre).

    Baksidan på myntet är väl de som tror SUVen har lika bra väghållning, och 4wd bilen bromsar lika mycket bättre som den kommer iväg... Speciellt om trafikanterna runt omkring får agera "krockkuddar"...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Var det inte nån på forumet som byggde en og9-3 awd och funnit nån (opel?) som hade mycket passande saker?
    Kan det vara denna du menar? http://forum.saabturboclub.com/showt...-Helrenovering

    Ng900 med drivlina från calibra, är dock inte direkt bolt on, trots att bilarna är lika på många sätt, han har bytt nästan hela golvet om jag kommer ihåg rätt

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Med tanke på hur otroligt känsligt XWD-systemet i SAABarna är, med så mycket extra problem som det medför så ser jag inte att fördelarna överväger. Jag sorterar faktiskt hellre bort bilar med XWD vid bilbyte.
    Jag har lagt några hundra mil i en TurboX och tyckte inte att det var någon avgörande skillnad mot min V6 FWD, mer än möjligen om det var halt då. Det som märktes var ju dock att man gärna överskattade väglaget eftersom "det gick så bra", men kurvtagningen är inte så pass mycket bättre än i FWD att man kan blåsa på på samma sätt som man gör i en XWD, så länge det inte svänger.
    Visst var det kul att få lite ställ på snöiga vägar, men jag skulle inte vilja betala extra för det med tanke på hur mycket problem och soppaförbrukning man köper sig.

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad är det som är så viktigt med fyrkrafs? Jag har då aldrig känt att det behövs. Har man lite känsla i foten och rätt setup så kommer man iväg vid rödljusen i tillräcklig fart och är det halt som sören så kan man skärpa sig så är fwd hur bra som helst.
    Hur man än ser på det så är det dubbelt så många hjul som för över kraft till underlaget. Jag har kört ganska mycket fyrhjulsdrivet i mina dagar, det är FÅ saker som slår känslan när man hamnar bakom någons stackare som inte kommer iväg på vinterväglag, och man drar förbi med vrålande motor och fyra hjul som spinnande skottar snö och is bakåt och kastar iväg bilen i en kraftfull acceleration som är en omöjlighet med 2wd.

    På sommaren är det förstås mindre användbart, men det är ändå så att med vettig 4wd hade man nog kapat en sekund eller två på 0-100 på min aero med samma motoreffekt.

    Det som awd brukar tillföra är rejält med mer problem, däckslitage och soppaförbrukning för att en eller två gånger om året få nytta av det.
    Nej, nej och nej.

    Med ett vettigt 4wd-system som är väldimensionerat är det inga extra problem, visst det klart man har lite extra prylar i bilen men en 4wd-drivlina kan hålla minst lika bra som 2wd.

    Däcksslitage, nej, det man däremot får är att man får ett JÄMNARE slitage, inte som på fwd där man mest sliter framdäck.

    Soppaförbrukningen är ingen jätteskillnad, men det beror lite på vad man har för typ av 4wd-system, helt oavsett är det överdrivet att det drar så mycket mer, man kan ju fundera på hur mycket extra saker som ska rotera egentligen.. ett par diffar, lite drev och en kardan, mer är det ju inte egentligen, folk som påstår att det försvinner 20hk i en 4wd-drivlina kanske skulle fundera på var den kraften tar vägen isåfall, all förlust blir värme, och 20hk är ca 15kW, alltså 15000W, tänk dej ett 800W element och fundera på hur varmt det blir, tänk dig sen drygt 18 stycken sådana på full effekt. ..tror du att det är 10hk som försvinner, halvera mängden element..

    Jag vill nog säga att på min hobbybil så har jag nytta av 4wd VARJE gång jag kör, inte 1-2ggr om året.

    ..Sen finns det ju bilar som har helt USEL 4wd, då kan man ju lika gärna vara utan, ett skräckexempel är ju gamla volvo 850xc, tyvärr har den MÅNGA moderna efterträdare, kolla teknikens världs tester där dom ställer framhjulen på rullar och sen försöker köra iväg, bilar som står still då har otvivelaktigt en värdelös 4wd som man lika gärna kan vara utan. (Personligen är jag av den gamla skolan som föredrar en fast 50/50-fördelning)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag håller nog med Bollman om att jag skulle tveka att köpa en AWD saab, just då man läst att det kan krångla. Jag skulle heller inte köpa en dieselbil av liknande årgång. Stängt taget, alla äldre bilar med mycket funktionalitet har mer saker som kan gå sönder. Visst kan vissa saker vara så rejält byggt att de aldrig krånglar, men tyvärr verkar iallafall inte saab lyckats med att montera skottsäkra automatlådor, 4wd mm mm. En 7-8 år gammal bil kan ju kosta massor i reparationer, så därav är iallafall jag lite orolig för alltför mycket teknik...

    Om jag däremot kör en bil där nån annan bekostar alla problem (läs en ny bil) så skulle jag inte oroa mig för detta överhuvudtaget...

    I detta specifika fall antar jag att om man är kapabel att bygga om en og9-5 till awd så är man inte så orolig om nån komponent skulle trassla, så här spelar nog inte tillförlitligheten så stor roll... Förutom några totalt misslyckade designer så håller väl de flesta bilar ihop ganska länge innan felen visar sig...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hur man än ser på det så är det dubbelt så många hjul som för över kraft till underlaget. Jag har kört ganska mycket fyrhjulsdrivet i mina dagar, det är FÅ saker som slår känslan när man hamnar bakom någons stackare som inte kommer iväg på vinterväglag, och man drar förbi med vrålande motor och fyra hjul som spinnande skottar snö och is bakåt och kastar iväg bilen i en kraftfull acceleration som är en omöjlighet med 2wd.

    På sommaren är det förstås mindre användbart, men det är ändå så att med vettig 4wd hade man nog kapat en sekund eller två på 0-100 på min aero med samma motoreffekt.
    Ja, accelerationen blir bättre, ganska uppenbart. Men om du inte hade antisladd när du drog förbi med spinnande däck skulle det vara ganska farligt utan elektroniken eftersom du inte har några marginaler för störningar/sidokrafter, detta till skillnad från framhjulsdrift där du fortfarande har en hel del kontroll med spinnande däck.

    Känslan av kontroll är förrädisk. För signalerna om vägen döljs och grundkontrollen är mindre, utöver möjligheten att öka hastigheten snabbare. (Sedan tillkommer antisladdssystem som är nödvändig för att förbättra egenskaperna för 4wd, men inte på samma sätt för fwd - där beror det på den specifika bilens egenskaper och på underlaget.)

    Vilket, om vi tittar på trådskaparens fråga, leder till att bygga om og9-5 till 4wd utan antisladd inte är någon bra ide om syftet är att öka säkerheten på vintern. Men säkert kul vid acceleration.

    Jag skulle säga att om man inte kommer iväg, om än betydligt långsammare, med en framhjulsdriven (till skillnad från en bakhjulsdriven) bil så saknar föraren i 99+% av fallen rätt teknik (man kan t.ex. använda ratten), eller möjligen rätt däck. Och den föraren kanske stannar hemma eller överlåter ratten nästa gång, vilket troligen är bra för alla andras trafiksäkerhet...

    I de återstående fallen behövs fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrift har alltid varit fel i halka.

    Men å andra sidan, att tjäna några sekunder från 0 till 100 intresserar mig inte heller.

    Så, 4wd har ett existensberättigande för att öka framkomligheten i vissa situationer, men inte för att öka säkerheten, detta framför allt beroende på att känslan av säkerhet inte motsvaras av en verklig säkerhetsökning.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Soppaförbrukningen är ingen jätteskillnad, men det beror lite på vad man har för typ av 4wd-system, helt oavsett är det överdrivet att det drar så mycket mer, man kan ju fundera på hur mycket extra saker som ska rotera egentligen.. ett par diffar, lite drev och en kardan, mer är det ju inte egentligen, folk som påstår att det försvinner 20hk i en 4wd-drivlina kanske skulle fundera på var den kraften tar vägen isåfall, all förlust blir värme, och 20hk är ca 15kW, alltså 15000W, tänk dej ett 800W element och fundera på hur varmt det blir, tänk dig sen drygt 18 stycken sådana på full effekt. ..tror du att det är 10hk som försvinner, halvera mängden element..
    Det som försvinner med 4wd är transmissionsförluster, där det för mekaniska system är svårt att undvika 5-10% ökade förluster för normal körning. Det enda sättet att undvika detta är elektriska system, så jag såg fram mot eAWD vilket skulle kunna ge det bästa av två världar (obetydligt ökande förluster och bromsregenering som bonus, och måttligt ökad komplexitet ur underhållssynpunkt). För 4wd som är "gratis" är fortfarande lockande - men man ska inte lura sig själv med att det är säkrare.

    Med de mekaniska systemen så finns även en ökad risk för haverier, och den är för många 4wd-bilar inte teoretisk, Saab inkluderat.

    Därmed inte sagt att man inte kan leva med extrakostnaderna, men de finns oundvikligen där.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-01-04 klockan 10:09.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Infästning av bakaxel, ombyggnad till fyrhjulsdrift
    Av Fredrik1765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 22:27
  2. Saab utvecklar GM's fyrhjulsdrift.
    Av jonnyl i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:30
  3. Fyrhjulsdrift? "OG900"
    Av Zviper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •