Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp mig fatta temperatursamband OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620

    Hjälp mig fatta temperatursamband OG9-5 B2x5

    9-5 2,3-08 Bio, Nordic Steg1
    Hjälp mig att fatta tempsambanden mellan kupé och motortemp.
    När jag nu bytt kylvätska eftersom jag har hållt på med toppen, hittar jag tempangivelser som jag inte förstår.
    Jag har Torque inkopplat när jag varmkör för att bli av med luftfickor.
    Kupéfläkten avstängd (Off) och då är även AC'n OFF. Värmen ställd på max.
    Torque visar ända uppåt +95, även efter att termostaten öppnat och stängt ett antal ggr.
    Om jag sätter på Kupéfläkten, alltså bara ON, inte något varvtal, sjunker tempen, enl Torque ner mot 80-90 grader..
    Vill fatta varför kupétempen ändrar motortempen!
    Har alltså missat ngt i mina tankar, men vad??
    Dessutom undrar jag varför motortempen visas "hur länge som helst" eftea att jag stängt av, i Torgue. Är det så att det ligger kvar "styrström" på tempkontakten hela tiden?
    Ja,det här kanske blev lite rörigt, men det beror på att mina tankar inte kan hitta förklaringar

    Visst ja! Glömde Önska Er Alla Hjälpsamma Ett Gott Nytt SAABår !
    Senast redigerat av LasseH den 2017-01-01 klockan 21:05. Anledning: Nytt År

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det sista beror nog på att torque behåller sista värdet när värden slutar komma, alltså när du stänger strömmen till motorstyrdonet.

    Att kupétempen har med motortempen att göra vet väl alla som haft en gammal bil med trasig termostat: sätt värmen på max så sänker man motortempen.
    Dock verkar det helt galen skillnad, tempen på motorn bör ligga mellan 85-90 vid motorvägsfart, och pendla lite upp och ner. Vid stadskörning kan det lätt bli 100, då startar kylfläkten till motorn. Den extra volymen av vätska som blir när värmekranen öppnar så att de liter som finns i värmesystemet för kupén börjar cirkulera kan såklart sänka temperaturen, men det bör vara högst tillfälligt.

    Inte så att någon slang kopplades tillbaka på fle plats?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Har du Opensid?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag har inte rört några kylslangar!
    Enl vad jag förstår, är det INTE så att Torque behåller ngt värde då det sjunker helt normalt efter tid, visar relevant värde mer än 30 min efter jag stängt av motorn.
    Enl mig så funkar termostaten helt OK eftersom jag, på Torque, under drift, tydligt kan se när den öppnar och stänger. Ca 2-3 ggr innan allt stabiliserar sig.
    Och. Kvarstår faktumet att Kylfläktarna, de på kylaren, reagerar olika på hur jag ställt kupéfläkten! Oavsett kupetempinställn. !!
    OBS Alla iaktagelser är inne i verkstan med stängt exp.kärlslock. Inte i verklig drift.
    //Nollfattaren

    Tyvärr ingen OpenSid

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Förstår inte riktigt frågan. Känns som ett icke-problem?

    OM du tar bort Torque, ställer allt på Auto och sen ut och kör, fungerar allt normalt då om tex jag skulle köra den?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    - Och. Kvarstår faktumet att Kylfläktarna, de på kylaren, reagerar olika på hur jag ställt kupéfläkten! Oavsett kupetempinställn. !!
    OBS Alla iaktagelser är inne i verkstan med stängt exp.kärlslock. Inte i verklig drift.
    //Nollfattaren
    Kupévifta skal vel (normalt) ikke ha direkte innvirkning på kjøleviftene, men den KAN jo under bestemte driftsforhold virke inn på trykket i A/C-systemet når kompressoren går. Går trykket der >18 Bar, skal kjøleviftene starte (med høyfart).

    Men så skal kjøleviftene også starte (med lavfart) ved utetemperatur >22oC når A/C-kompressor går, og denne temperaturen svinger kanskje rundt dette i SID når du står i verkstedet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Enl vad jag förstår, är det INTE så att Torque behåller ngt värde då det sjunker helt normalt efter tid
    En timer i motorstyrdonet ser till att systemet är igång 10-15 minuter efter att du stängt av tändningen.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Diagnoskommunikationen kan hålla igång ett styrdon så länge den önskar. Så länge Torque vill läsa temperaturen frågar den efter data, och Trionic svarar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Tack Experterna!
    Håller lite med RZ, ickeproblem.
    Men jag vill ju fatta vad som händer! Ibland kan det vara bra.
    Hyvens förklaring gör ju också att jag fattar varför bilen drar ström med OBDläsaren inkopplad och tydligen gör den det även om kommuniserande enhet, i det här fallet telefonen, inte alls finns "i området".

Liknande ämnen

  1. Hjälp vid pågående byte av kamkedja B2x5
    Av sudden68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-01-11, 19:57
  2. Hjälp med bedömning av nollning av kammar B2x5
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-27, 15:50
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 07:42
  4. Hjälp med att tyda felkod och förhållanden när den uppstår B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-05-13, 10:46
  5. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •