Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Div. fel på 9-3 -06. På med felsökarmössan!

  1. #1

    Div. fel på 9-3 -06. På med felsökarmössan!

    Saab 9-3 SC, 1,8t, 2006. 17300mil. Otrimmad.

    Sammanställning av fel som uppstod under julhelgen:

    1a. ABS slutade fungera. Lampa tänd konstant, varning vid varje uppstart.
    1b. Antisladd och antispinn kopplas ur vid varje uppstart, antar att det hänger ihop med ABS.

    2a. Tripmätaren räknar hälften av vad den ska (på en sträcka jag vet är 50 mil räknade den till 25 mil).
    2b. Bränsleförbrukningen är dubbelt så hög som vanligt (1,5 l/mil på motorväg). Antar att det har att göra med ovanstående.

    Mina frågor:

    Finns det en gemensam punkt för samtliga eller vissa fel?
    Jag ska hissa bilen på en lyft imorgon för att byta däck. Hade varit smidigt att lösa detta då med, eller iallafall hitta felet!
    Har ingen möjlighet att själv läsa ut felkoder, det får en verkstad fixa om det blir nödvändigt.

    Alla ideer är varmt välkommna!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Köp en felkodsläsare. Är väl typ 300 på kjell eller teknikmagasinet, halva på ebay. Du kommer behöva den igen.

    Annars låter det ju som att allt är relaterat till en hjulgivare. Köp en felkodsläsare så får du veta vilken...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    En felkodsläsare är visserligen bra att ha, men de (billiga) generiska ODB2-läsarna kan bara läsa motorfelkoder (som tänder check engine) och inte hjälpsystemfelkoder från t.ex. bromssystemet. Då behövs tech2 och den kostar ett par tusenlappar.

    Förmodligen har alla fel samma orsak, nämligen felaktig hastighetssignal från något av hjulen (det hjul som styr trippmätaren, osäker på vilket det är på just din bil). Det kan i sin tur bero på trasig ABS-krans, trasig givare eller trasigt kablage till givaren. Hittar du inget okulärt behövet du nog tech2 för att peka ut var felet är.

    Jag antar för övrigt att den höga bränsleförbrukningen bara är i färddatorn (p.g.a. trippmätare som räknar fel), medan den verkliga förbrukningen är rimlig.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Hej och välkommen till forumet!

    En felkodsläsare är visserligen bra att ha, men de (billiga) generiska ODB2-läsarna kan bara läsa motorfelkoder (som tänder check engine) och inte hjälpsystemfelkoder från t.ex. bromssystemet. Då behövs tech2 och den kostar ett par tusenlappar.

    Förmodligen har alla fel samma orsak, nämligen felaktig hastighetssignal från något av hjulen (det hjul som styr trippmätaren, osäker på vilket det är på just din bil). Det kan i sin tur bero på trasig ABS-krans, trasig givare eller trasigt kablage till givaren. Hittar du inget okulärt behövet du nog tech2 för att peka ut var felet är.

    Jag antar för övrigt att den höga bränsleförbrukningen bara är i färddatorn (p.g.a. trippmätare som räknar fel), medan den verkliga förbrukningen är rimlig.
    Tackar för det!

    Jag känner lite samma sak att alla fel bör utgå från en punkt.
    Men det är alltså i ABsen felet kan sitta (krans, givare eller kablage)? Är detta något man ser när man plockar ner hjulet, eller måste man öppna upp mer?

    Och det sitter nog bara i datorn med förbrukningen, bränslemätaren sjönk i vanlig takt, som tur är!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Nja - alla systemen (antisladd, ABS och trippmätare) behöver veta hur fort bilens hjul snurrar. Varje hjul har en sådan mätare bestående av en givare och en krans som snurrar med hjulet. ng9-3 är inte min hemmaplan så jag är osäker på om kransen är en fristående del som kan bytas ut för sig eller om den är en del av navet.

    ABS-krans och ABS-givare heter det nog bara för att de från början (90-tal) endast användes till ABSen. Idag används hjulhastighetssignalerna från dessa även till t.ex. antisladd och däcktrycksövervakning.

    Gemensamt för dina problem är funktionerna som strular alla använder dessa hastighetssignaler, så då vill man gärna tro att det är krans, givare eller kablage till dessa som strular. Utmaningen är att klura ut vilkwt hjul som strular - där kommer tech2 in i bilden om ingen här inne vet vilket hjuls signal som används till trippmätaren.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-12-29 klockan 20:43.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Integrerad i navet och på TS bil är det båda bak som används.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    det båda bak som används.
    Intressant! Som av en händelse räknar trippmätaren exakt hälften av vad den borde, då vågar jag spekulera i att det ena hjulet ger noll hastighetssignal medan det andra normal hastighet. ;-)

    Så att leta kabelbrott vid ett av bakhjulen kanske är en bra början?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Låter som en korrekt iakttagelse, det är ju medel av båda i normalfallet.
    Kikar man med Tech2 bör man se vilken sida som felar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nja - alla systemen (antisladd, ABS och trippmätare) behöver veta hur fort bilens hjul snurrar. Varje hjul har en sådan mätare bestående av en givare och en krans som snurrar med hjulet. ng9-3 är inte min hemmaplan så jag är osäker på om kransen är en fristående del som kan bytas ut för sig eller om den är en del av navet.

    ABS-krans och ABS-givare heter det nog bara för att de från början (90-tal) endast användes till ABSen. Idag används hjulhastighetssignalerna från dessa även till t.ex. antisladd och däcktrycksövervakning.

    Gemensamt för dina problem är funktionerna som strular alla använder dessa hastighetssignaler, så då vill man gärna tro att det är krans, givare eller kablage till dessa som strular. Utmaningen är att klura ut vilkwt hjul som strular - där kommer tech2 in i bilden om ingen här inne vet vilket hjuls signal som används till trippmätaren.
    Låter som klockrent kransfel på abs. Det skulle vara kul att veta om TS bränsleförbrukning är faktisk eller instrumentimaginär.

    Jag tror inte ett dugg på 1,5 l/mil.

    Dock borde TS ha fått felkoder.

    /Lufto

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Intressant! Som av en händelse räknar trippmätaren exakt hälften av vad den borde, då vågar jag spekulera i att det ena hjulet ger noll hastighetssignal medan det andra normal hastighet. ;-)

    Så att leta kabelbrott vid ett av bakhjulen kanske är en bra början?
    Ska inspektera kablaget till bägge bakhjulen imorgon!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låter som en korrekt iakttagelse, det är ju medel av båda i normalfallet.
    Kikar man med Tech2 bör man se vilken sida som felar
    Ska inspektera båda sidor när bilen ändå är upphissad, ska se om man kan undvika kostnaden av tech2 hos en verkstad.
    Hittar jag inget får jag väl åka in ändå, men skam den som ger sig!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Låter som klockrent kransfel på abs. Det skulle vara kul att veta om TS bränsleförbrukning är faktisk eller instrumentimaginär.

    Jag tror inte ett dugg på 1,5 l/mil.

    Dock borde TS ha fått felkoder.

    /Lufto
    Färddatorn säger 1,5 L/mil men mätaren verkar visa som vanlilgt. Har inte tankat för att bekräfta, men jag törs säga att den faktiska bränsleförbrukningen är normal och indikeringen från färddatorn är knasig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nja - alla systemen (antisladd, ABS och trippmätare) behöver veta hur fort bilens hjul snurrar. Varje hjul har en sådan mätare bestående av en givare och en krans som snurrar med hjulet. ng9-3 är inte min hemmaplan så jag är osäker på om kransen är en fristående del som kan bytas ut för sig eller om den är en del av navet.

    ABS-krans och ABS-givare heter det nog bara för att de från början (90-tal) endast användes till ABSen. Idag används hjulhastighetssignalerna från dessa även till t.ex. antisladd och däcktrycksövervakning.

    Gemensamt för dina problem är funktionerna som strular alla använder dessa hastighetssignaler, så då vill man gärna tro att det är krans, givare eller kablage till dessa som strular. Utmaningen är att klura ut vilkwt hjul som strular - där kommer tech2 in i bilden om ingen här inne vet vilket hjuls signal som används till trippmätaren.
    Ska ge mig på detta utan en tech2 till att börja med. Får bli en besiktning av bägge sidor bak och se om jag kan klura ut något.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Vänd på det, Tech2 kan spara dig många timmar och pengar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Du kan ju göra ett fultest genom att ha bilen på tomgång och snurra vilt på ena bakhjulet. Motsvarande drygt 100 m borde räcka.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •