Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Slits en motor mer om den varmkörs innan man kör iväg?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Slits en motor mer om den varmkörs innan man kör iväg?

    Jag har under senare år ett par gånger fått höra att man inte ska varmköra bilen innan man åker iväg eftersom motorn slits mer då.

    I min värld låter detta väldigt bakvänt. Om vi bortser från ev miljöaspekter och annat och bara fokuserar enbart på slitage på motorn, är det då inte bättre för motorn att stå och gå på tomgång än att behöva driva bilen framåt? Om motorn driver fordonet så ökar ju belastningen och jag inbillar mig att det skapar mer slitage än om den står och puttar på tomgång.

    Vad säger expertisen?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tänk såhär:
    Att stå och puttra på tomgång är slitage det också, och eftersom bilen inte rullar en enda meter under tiden så är det oändligt högt slitage per sträcka jämfört med att försiktigt köra bilen, som inte sliter speciellt mycket mer än att köra på tomgång, men med fördelen att du faktiskt kommer någonstans.

    Att varmköra på tomgång är riktigt dumt. Till och med instruktionsböckerna till mina bilar avråder att göra det, och rekommenderar att man kör direkt efter att motorn startas, men att man inte belastar den hårt.

    Man kan till och med beskriva dumheterna matematiskt:



    Du ser själv vad som händer om du sätter sträckan till noll. Man kan inte dividera med noll, men man kan sätta sträckan till ett gränsvärde som går mot noll vilket ger att det verkliga slitaget går mot oändligheten.

    TL DR
    Slitage på tomgång är helt onödigt slitage som kan undvikas. Slitage under körning är åtminstone slitage som uppstår av att man gör någon nytta, alltså att du kommer någonstans.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-29 klockan 14:26.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Är det mailet från Saab Webshop som fick igång dig ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det tar väldigt lång tid för motorn att komma upp i temperatur om den varmkörs på tomgång jämfört med om man kör iväg lugnt, och det brukar vara då motorn är kall som slitaget är som högst. Därtill späds oljan ut med mer bränsle.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Utöver det så dels tänder katalysatorn senare, dels är avgaserna vid tomgång (ut från motorn, dvs. påverkar bara innan katalysatorn tänt) smutsigare än vid lite högre last. Så ur miljösynpunkt (och även rent personlig synpunkt eftersom man sannolikt även andas in mer av sina egna avgaser vid tomgång) är det inte heller bra.

    När det gäller själva slitaget så låter det som rätt irrelevant för åtminstone Södertäljemotorerna, om man matar dem med någorlunda rätt olja så är normalt slitage nära ett icke-problem. Vill man minska slitaget är täta oljebyten ett betydligt säkrare sätt att få ner det.

    Däremot, om man kör korta sträckor, speciellt när det är kallt, är bristande utventilation av fukt mer reellt för högläckande lågfriktionsmotorer, och av den anledningen kan det vara en god ide att ha motorn igång lite extra tid. The scenic route till jobbet, kanske?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Helt rätt speciellt viktigt med tvåtaktaren! Annars kan man få kallskärning
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det tar väldigt lång tid för motorn att komma upp i temperatur om den varmkörs på tomgång jämfört med om man kör helt rätt, specielltt med tvåtaktaren!


    iväg lugnt, och det brukar vara då motorn är kall som slitaget är som högst. Därtill späds oljan ut med mer bränsle.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Min amatörmässiga analys, som antar att slitaget är proportionellt mot antalet rörelser i motorn:

    Kallslitage = tiden motorn är kall * varvtal under den tiden
    Tiden motorn är kall ~ 1/(mängden bränsle som förbränns)

    Alltså blir motorn varm betydlig snabbare om den körs med belastning än om den körs på tomgång. Om man bara håller nere varvtalet vid kallkörning borde det totala motorslitaget vara lägre än om man låter den gå på tomgång tills den blir varm.

    Enda skälet jag ser till att varmköra motorn på tomgång är om man har imma på rutan.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Det lilla som jag varmkör är ca 5 min under tiden jag skrapar rutor och får speglar blir isfria, då har mätaren knappt rört sig 2 mm. Kör inte me igenisade rutor, ibland kan isen vara svår att få bort och då får den stå på tomgång lite längre tid, efter ca 5 -6 km körning så har jag har rätt temp
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det mailet från Saab Webshop som fick igång dig ((=
    Ja, det var droppen som fick bägaren att rinna över.

    Jag är helt med på att slitaget/km blir oändligt när man kör på tomgång. Jag kan även köpa att smörjning fungerar bättre på lite högre varvtal och att det därför är bättre att köra iväg än att stå på tomgång och puttra.

    Ser dock inga argument som på allvar får mig att överväga att inte starta bilen innan jag skrapar rutorna. Skulle inte riktigt få för mig att starta bilen och låta den komma upp i arbetstemperatur på tomgång, men som sagt, innan man sätter igång att skrapa rutorna är det skönt att starta bilen tycker jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Det är mycket från förr som måste läras om ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    för den vanlige dödlige så spelar detta slitage ingen roll om man sköter servicen..............vid x antal mil kommer bilen motorn sitter i krokna av andra orsaker än själva motorn ändå. Vår ford galaxy från -01 har gått som tjänstebil hos ford innan vi köpte den, kanonservad hela tiden. Jag byter olja vid 1500mil jämt, oljan är helt ren. Motorn är snustorr inte ett läckage. Går tyst och fint men tyvärr så börjar resten av bilen sakta bege sig tillbaks till moder jord och växellådan börjar morra lite svagt på nån växel så näe att motorn är kanonfräsch spelar ingen större roll. Den har gått 30k mil.

  12. #12

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Min amatörmässiga analys, som antar att slitaget är proportionellt mot antalet rörelser i motorn:

    Kallslitage = tiden motorn är kall * varvtal under den tiden
    Tiden motorn är kall ~ 1/(mängden bränsle som förbränns)

    Alltså blir motorn varm betydlig snabbare om den körs med belastning än om den körs på tomgång. Om man bara håller nere varvtalet vid kallkörning borde det totala motorslitaget vara lägre än om man låter den gå på tomgång tills den blir varm.

    Enda skälet jag ser till att varmköra motorn på tomgång är om man har imma på rutan.
    Angående varvtal när man kör iväg med en kallstartad motor borde lågt varv med högre belastning vara sämre än lite högre varv och lägre belastning. Så låga lagertryck som möjligt borde ju vara positivt vid kallstart innan oljan fått sina rätt egenskaper.
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det är mycket från förr som måste läras om ((=
    Nja, hur tänker du då? 2010-talets bilar verkar ju ha en motorlivslängd i klass med bilar från 60-70 talen. De är sällan lika bra som 90-talets och måste därför behandlas mycket varsamt. Täta servicar och tomgångskörning är nog knappast av ondo tror jag.
    När Orio säger annat så känns trovärdigheten låg i mina öron. Man har velat räkna in moderna oljors egenskaper många gånger om, men oljor är inte magiska. De har ju temperaturintervall där de presterar bäst och livslängder där egenskaprna är bra.
    Att vara varsam kring dessa parametrar tror jag gäller lika väl nu som förr.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    I sådana här sammanhang måste man även ta in den politiska korrektheten i vad som skrivs offentligt av ett företag. Ibland är teori & praktik inte överensstämmande. Nu säger jag inte att så är i detta fallet. Men den politiska sk. miljölobbyismen är tung.

    Hur bra har det totalt sett varit med lågfriktionsmotorer & längre serviceintervall? Detta var väl för att bl.a. minska vår "oljekonsumtion". Men att vissa motorer numera dricker ca 1Lit motorolja / 100mil, vilket tillverkarna anser vara normalt, är det bra för miljön m.m.?

    Ja man kan nog diskutera mycket kring detta, när miljön kommer in som en parameter.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Så här fort slits min kamaxelkedja B2x5
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2020-10-22, 21:07
  2. Däckena slits på insidan ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 21:36
  3. chippa innan motor är "inkörd"?
    Av Johankp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •