Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mappa ng9-3 från 14t till 16t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145

    Mappa ng9-3 från 14t till 16t

    Tja! Fick höra igår om en 9-3 aero ss -03 som stått ett tag och var till salu med lite småfel så åkte dit o kollade, priset var bra så nu står den på min parkering o väntar på att trimmas

    Förra ägaren sa att det var bsr steg 3, Läste ur programmet och det verkar stämma sitter 3" hela vägen. Jag har en 16t turbo över från min andra ss, ska skaffa 630cc deka spridare till den också. Siktar på ca 330 hästar på etanol.

    Lite frågor då om mappningen, tänkte förfina stg. 3 programmet, vet inte exakt hur t8 Suit fungerar men är det en jätteskillnad mellan stg 3 och effekten jag är ute efter?

    Öka begärd luftmassa här ändras även laddtrycket automatiskt så luftmassan uppnås
    Backa tändning, nödvändigt?
    Rätt bränsle/luftblandning, lambda 1 låglast och 0.85 höglast eller ska man ha 0.70 med etanol?
    Några limiters som man behöver ändra?

    Har jag missat något?

  2. #2
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Ska du satsa på 330hk med originalkolvar och inte har koll på att mappa bra råder jag dig att lämna bort mappningen, skaffa bra IC samt värre pump.
    Luktar skjuten motor inom snar framtid annars.

    Och det är STOR skillnad på steg3 och 330hk.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Bredbandslambda och avgastemperaturmätning är ett måste inför ett sådant projekt om du ska göra det själv.
    330hk med en 16T är lite väl optimistiskt. Den är inte konstruerad för så hög effekt, och även om det skulle gå att pressa den så långt så betyder det inte att det är speciellt smart.
    Vad som behöver göras med mjukvaran beror på hur utgångsläget ser ut, så det är svårt att svara på utifrån den beskrivningen du ger.
    Har du inte mappat mycket tidigare så räkna med att inlärningsprocessen kommer kännas lite som ett evighetsprojekt och att risken för haveri är stor.
    På E85 får du ut mest effekt omkring lambda 0.86, men det kan vara smart att gå lite fetare för att få lite säkerhetsmarginal. Avgastemperaturen bestämmer, så att mäta den är ett måste. I verkligheten är inte lambda ett fast värde, utan det kommer variera beroende på många faktorer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-29 klockan 13:09.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Teoretiskt exempel på rimlig användning av en 16T:




  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Tack för svaren, jag ska köpa bredbandslambda och större ic till bilen. Det är ett långtidsprojekt så kommer ta reda på så mycket som möjligt innan jag börjar mappa, även om det tar månader.

    Den enda erfarenhet från mappning som jag har är att jag var med när en vän mappade sin mazda turbo med megasquirt. Där började vi med grundmappar i tunerstudio sen körde vi autotune där programmet själv justerade det mesta t.ex upptäckte och fixade om det gick för magert någonstans i registret medans man körde och till slut så gjorde vi själva små justeringar, ändrade lite i taget och provade tills bilen gick så bra som möjligt och med stabil tomgång. Detta var dock med lågt laddtryck och en effekt på kanske 250hk.

    Det som jag är orolig för med e85 är att smörjningen blir för dålig eftersom oljefilmen sköljs bort om man kör lite för fett stämmer det?

    Förstår att t8 är mer avancerat än ett standalone ecu men risken för haveri borde inte vara stor efter att man läst på ordentligt och om man bara ändrar lite i taget och provar sig fram.

    Är t8 suit det bästa programmet? Vilket program använder tuning firmorna? Finns det ingen riktig autotune funktion i t8 suit som i tuner studio?

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    Det som jag är orolig för med e85 är att smörjningen blir för dålig eftersom oljefilmen sköljs bort om man kör lite för fett stämmer det?
    Det är väl mer att det kan vara ett problem vid kallstart, men det gäller ju såväl original som trimmat så det är inget du kommer behöva ta hänsyn till om du håller dig inom rimliga gränser. Som sagt, så får du bäst effekt vid ungefär lambda 0,86 på E85 och det är inte speciellt fett. Även original Biopower-motorer ligger omkring lambda 0,86 på höglast med E85. Det är inga problem att gå ner mot 0,80 om du vill ha lite mer säkerhetsmarginal och sänka avgastemperaturen, men du tappar lite effekt på det. Själv kör jag ~0.85 vid 4000rpm och låter det dala ner mot 0,80 innan varvtalsspärren. Som sagt, avgastemperaturen bestämmer hur fett man måste köra.

    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    Förstår att t8 är mer avancerat än ett standalone ecu men risken för haveri borde inte vara stor efter att man läst på ordentligt och om man bara ändrar lite i taget och provar sig fram.
    Risken beror inte bara på hur erfaren man är på att mappa. Har du god kunskap om förbränningsmotorer och lite ingenjörsmässigt tänkande så är väl inte risken speciellt stor ändå. Ta den tiden du behöver för att förstå vad siffrorna i motorstyrdonet gör och hur de påverkar motorn och förbränningsprocessen rent fysiskt så kommer det gå bra. Gäller bara att ha lite tålamod.

    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    Är t8 suit det bästa programmet? Vilket program använder tuning firmorna? Finns det ingen riktig autotune funktion i t8 suit som i tuner studio?
    Det är väl det enda valet som hobbyanvändare. Det finns autotune för att justera bränsleblandning men då måste suite'n ha tillgång till din bredbandslambda. Tuningfirmor använder andra verktyg och mjukvaror, som ofta fungerar på många olika bilmodeller och märken, men dessa är inte speciellt prisvärda eller praktiska för oss hobbyister.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Tack brisse! Får läsa på, återkommer med resultat

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Vad är siffrorna som jag ringat in?

    trq.JPG

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ser ut att var Nm.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Ser ut att var Nm.
    Jo det står ju nm där nere men varför en nolla för mycket? Och isåfall 5500rpm 1250mc/g 325 nm kan inte stämma?

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    Jo det står ju nm där nere men varför en nolla för mycket? Och isåfall 5500rpm 1250mc/g 325 nm kan inte stämma?
    Läs gärna beskrivningen till mapparna så förstår du mer. Du kan även se axlarna genoman att högerklicka på dom och välja edit.
    Saknas det en decimal? Skicka gärna en felrapport på trionictuning så kan vi försöka korrigera det framöver. Med några tusen mappar att kolla över blir det lätt så att den som mappar behöver använda lite sunt förnuft och inte bara anta att det är 3000nm

    Beroende på vilken turbo som används så är det inte alltid fysiskt möjligt för den att nå ett visst vridmoment med rimlig luftmassa, förluster i både mottryck och låg pumpeffektivitet på en TD04L-11TK3 vid 5000rpm.
    Senast redigerat av Mackan den 2017-01-03 klockan 18:50.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. mappa t5.2
    Av widehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 09:47
  2. mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:23
  3. Turbo byte på NG900 till td04hl-15t, mappa?
    Av Jokk3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:29
  4. Mappa???
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •