Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Billig Aliexpress vevaxelgivare

  1. #21
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Absolut.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag har beställt tre vevaxelgivare från Ali för att testa.
    Så fort jag får dom så mäter jag upp alla värden och monterar en i slit-och-släng bilen och återkommer med rapport.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    man kan ju se det såhär också, visst finns det mycket skit därute men om originaldelarna från premiumtillverkarna skulle vara så bra så skulle de ju aldrig gå sönder då i princip? Finns mängder med Bosch original tändspolar som bara lägger av och de om några borde väl veta hur man gör en tändspole? osv osv. Alla saab originaldelar borde hålla i minst 300 år med tanke på hur mycket tid saabs ingenjörer verkar lägga på deras produkter.........(om man får tro en del)
    Men ändå så går det mesta sönder på saab likaväl som på andra bilar av nån anledning så det finns nog fler parametrar i det hela än att billigast är sämst.

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man kan ju se det såhär också, visst finns det mycket skit därute men om originaldelarna från premiumtillverkarna skulle vara så bra så skulle de ju aldrig gå sönder då i princip? Finns mängder med Bosch original tändspolar som bara lägger av och de om några borde väl veta hur man gör en tändspole? osv osv. Alla saab originaldelar borde hålla i minst 300 år med tanke på hur mycket tid saabs ingenjörer verkar lägga på deras produkter.........(om man får tro en del)
    Så du tror att bara för att man tillverkar en komponent efter stenhårda kvalitetskrav så går den aldrig sönder? Gud vad underbart det måste vara i din värld.

    Givetvis går även originaldelar sönder, det skulle bryta mot både matematikens och fysikens alla lagar om dom inte gjorde det. Men generellt så håller originaldelar bättre kvalité och håller längre än piratdelar, även om dom inte håller för evigt.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Men ändå så går det mesta sönder på saab likaväl som på andra bilar av nån anledning så det finns nog fler parametrar i det hela än att billigast är sämst.
    Nu blandar du helt plötsligt in pris istället. Originaldelar kostar inte sällan likvärdigt eller till och med mindre än pirat, så när du säger "billigast är sämst" så är det omöjligt att veta om du menar originaldelar eller piratdelar.
    Senast redigerat av rcy den 2017-01-20 klockan 14:14.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Så du tror att bara för att man tillverkar en komponent efter stenhårda kvalitetskrav så går den aldrig sönder? Gud vad underbart det måste vara i din värld.
    Sånt finns, eller eftersträvas i vissa branscher men då pratar vi om helt andra kostnader och är inte rimligt i en bil som alla helst vill hålla priset nere på.
    Och tro mig, det är inte kul i värden där inget får fela för byråkratin överstiger all vett och sans...


    Good enough är väl det som gäller och var gränsen skall gå blir den svåra nöten, skall ingenjören eller ekonomen få sista ordet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    citerar ingenting nu för det blir bara jiddrigt men man ska inte läsa det jag skriver bokstav för bokstav utan se helheten ihop med tråden och vevaxelgivaren i sig. Jag tycker bara det lätt blir lite tråkig ton ibland när "experterna" sågar billiga produkter och det kommer att gå sönder och gud nej du kommer att bli stående och näe det går inte och hade du köpt original så hade detta aldrig hänt. Riktigt så enkelt är det ju inte. Visst, man kanske kan anta att en premiumprodukt håller bättre men det finns ju inga belägg för att det alltid är så.

    Min poäng är att just på det här forumet så blir det oftast fokus på reservdelarnas kvalitet snarare än att hjälpa personen med det som efterfrågas. Läser och skriver på många forum men man ser nästan aldrig sånt på andra forum. Citroenakuten är avgjort bäst, där hjälper alla alla oavsett och nästan ingen jidder om huruvida givaren är citroen original eller från kina. Frågan är varför just saabägaren är så speciell?........:-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av StefanM den 2017-01-20 klockan 15:05.

  7. #27
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Sånt finns, eller eftersträvas i vissa branscher men då pratar vi om helt andra kostnader och är inte rimligt i en bil som alla helst vill hålla priset nere på.
    Eftersträvas? Ja, kanske i extrema fall, men det är väldigt sällsynt.
    Finns? Nej. Det skulle bryta mot i princip både matematikens och fysikens alla lagar.

    Aldrig är en väldig lång tid och ordet bör användas med försiktighet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #28
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    citerar ingenting nu för det blir bara jiddrigt men man ska inte läsa det jag skriver bokstav för bokstav utan se helheten ihop med tråden och vevaxelgivaren i sig. Jag tycker bara det lätt blir lite tråkig ton ibland när "experterna" sågar billiga produkter och det kommer att gå sönder och gud nej du kommer att bli stående och näe det går inte och hade du köpt original så hade detta aldrig hänt. Riktigt så enkelt är det ju inte. Visst, man kanske kan anta att en premiumprodukt håller bättre men det finns ju inga belägg för att det alltid är så.
    Dom flesta "experter" här på forumet har faktiskt väldigt ofta belägg för att det är som dom säger.
    Dom *har* provat piratdelar. Dom *vet* att dom oftast går sönder betydligt fortare än originaldelar.

    Klart det blir tråkig ton när man påpekar att saker kommer att gå sönder, det är ju knappast något roligt budskap. Men om du tror att dom gör det för att dom gillar att skapa tråkig ton så är du väldigt fel ute, dom gör det för att hindra andra från att begå samma misstag som dom redan gjort.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man kan ju se det såhär också, visst finns det mycket skit därute men om originaldelarna från premiumtillverkarna skulle vara så bra så skulle de ju aldrig gå sönder då i princip? Finns mängder med Bosch original tändspolar som bara lägger av och de om några borde väl veta hur man gör en tändspole? osv osv. Alla saab originaldelar borde hålla i minst 300 år med tanke på hur mycket tid saabs ingenjörer verkar lägga på deras produkter.........(om man får tro en del)
    Men ändå så går det mesta sönder på saab likaväl som på andra bilar av nån anledning så det finns nog fler parametrar i det hela än att billigast är sämst.
    Naturligtvis går Saabs delar också sönder ibland.

    Det nedan gäller jämförelsen med kvalitén på Saab på 90-tals 9000, inget annat:

    På våra 9000 som är drygt 20 år gamla så är det en försvinnande liten mängd delar som faktiskt inte var de som kom med bilen från fabrik. Även om produktionskvalitén ibland lämnat lite i övrigt att önska så var konstruktionskvalitén på ~99% av alla delarna i bilen klockren. Om man jämför med en typisk kinesisk bil för kinesiska marknaden (som vi inte ser här av förklarliga skäl) så har de rykte om sig att vara slut efter 3 år för att kvalitén inte är bättre. Om man börjar stoppa in delar med sådan kvalité i en 9000 utan urskiljning kan man vara i stort sett vara garanterad att få problem, och en hel del av piratdelarna kommer definitivt att stå ut som ren skit.

    I sammanhanget så skulle jag vilja tillägga att de delar som ger mest problem i motorrummet efter 25k mil (och ofta innan 30k mil - livslängdsoptimerat?) påfallande ofta är elkomponenter märkta "Bosch". Gäller dock inte ABS-aggregatet i 9000, det MkIV Bosch-aggregat som sitter i just 9000 är klockrent.

    Det är många gånger när man tittar närmare på delarna som är gjorda på Saab 9000 att det har lagts mycket tankemöda på dem, på ett sätt som alldeles uppenbart behövs nörd-nivå för att uppskatta, går att avnjuta ungefär som Steve Wozniaks konstruktioner. Delarna i 9-5 upplever jag inte har samma grad av teknisk elegans mer än sporadiskt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Good enough är väl det som gäller och var gränsen skall gå blir den svåra nöten, skall ingenjören eller ekonomen få sista ordet?
    Saken var väl den att hos Saab tills dess att GM tog över var det oftast ingenjören som fick sista ordet...

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Nu är jag kanske ute och cyklar men en vevaxelgivare läser väl nån typ av metallklack på vevaxeln?
    Då borde det bara vara en induktiv givare och såna är det ju många som tillverkar så den här aliexpress-givaren borde ju nästan vara likvärdig med den som G(reedy)M(otors) använde.
    Sick med flera tillverkar ju givare i kina och andra asiatiska länder.

    MVH Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Vevaxelgivaren är i grund och botten spole lindad på magnet som ser kodhjulet av järn. I princip enkel, men om man slarvar vid konstruktionen eller börjar snåla på materialet för att den ska bli så tokbillig som möjlig kan man ställa till flera saker som kan göra att den inte håller så länge.

    En relevant sak i sammanhanget är att det är relativt ovanligt med fel på vevaxelgivaren på Saab innan kortmotorn kom -94, den som sitter i kortmotorn kom från GMs lager...

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Originaldelarna följ(de)s upp av "fabrik", dvs byts mkt på garanti, säljs väldigt många eller verkstäderna rapporterar fel, så tar tillverkaren och tittar på delarna och förhoppningsvis hittar och justerar det som blivit fel. Många delar BLIR det inte systematiska och vanliga fel på. Endel saker (som jag antar tex saabs tändkassett) är känsliga, kanske feldesignade eller svåra att tillverka (eller för kostnadsrationaliserade). I många fall löser man nog problemet och fortsätter.

    Förutom detta så har originaltillverkaren nog ofta bra koll på specen, testar noga och ställer krav på leverantören.

    För piratdelen tror jag inte en noggrann testning, samt denna uppföljning finns. När den går sönder så kommer nästa som byter kasta delen utan att rapportera någonstans. Följden blir att piratdelstillverkaren inte får någon feedback och kanske fortsätter att tillverka dåliga delar. I många fall så är nog piratdelen bra nog, så att den inte har systematiska problem.

    Så. En del som man vet ofta går sönder i original har nog tyvärr stor risk att piratdelen är ännu sämre...

    2 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #33
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Jo så är det nog, se bara på kamkedjorna. Motorn i min 900 med T16 har gått över 33000 mil och det syns fortfarande inget slitage.
    Nu för tiden har ekonomerna för mycket makt, att hålla nere kostnaderna är det viktigaste inte att komponenterna ska hålla hög kvalitet. Jag tycker att det är en ganska trist utveckling med detta slit och släng tänk.

    Det blev visst lite negativt, jag säger som Laleh "det var inte bättre förr, det blir bara bättre"

    MVH Sven
    Senast redigerat av Sven den 2017-01-21 klockan 20:04.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har beställt tre vevaxelgivare från Ali för att testa.
    Så fort jag får dom så mäter jag upp alla värden och monterar en i slit-och-släng bilen och återkommer med rapport.
    Har jag missat rapporten? För att inte vara tråkig tycker jag det skulle vara roligt att få veta!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har jag missat rapporten? För att inte vara tråkig tycker jag det skulle vara roligt att få veta!
    Nej då, du har inte missat, bara jag som totalt glömt det.
    Givarna ligger i garaget, så jag skulle kunna mäta upp dom vid tillfälle. Dock är båda slit-och-släng bilarna obesiktade för tillfället, men det är väl en ypperlig ursäkt för mig att faktiskt få den gigantiska tummen ur det trånga arslet och åka och besikta åtminstone en av dom.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag vet att detta var länge sen, men jag hade missat det..

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    GleenB: Menar du att kineserna inte kan tillverka delar med avancerad teknik i? Då får du nog sluta använda en hel del av sakerna i din vardag, även de mest avancerade.
    Problemet är snarare att om man ska tillverka delen med samma kvalitet eller bättre utana tt beställa mängderna som en biltillverkare gör, då får man antingen ta genvägar - eller ett högt pris.

    Det klart att asiaterna kan tillverka saker med hög kvalitet, japanerna kan nog till och med sägas vara världsledande på det, och mycket "japansk" elektronik tillverkas i själva verket i andra delar av asien,
    dock blir det inte så billigt om man ska göra så.

    Jag jobbade för ~20 år sedan på den svenska delen av en stor global japanägd elektronikkoncern, det var intressant på många sätt, ett var japanernas EXTREMA vilja att följa upp problem, jag jobbade
    som servicetekniker och man kunde märka att en ny modell av maskin ofta fick fel på exempelvis ett drev, efter nån månad så fick man up texten "superseeded, redirecting" när man skulle beställa delen
    (på den tiden tittade man på sprängskisser och reservdelslistor i papperspärmar, sen beställde man i ett terminalbaserat minidatorsystem.) och plötsligt hade den ett annat atikelnummer, och när man
    hämtade ut den på lagret noterade man att "oj, drevet är lite bredare nu". Sen pajade dreven fortfarande om än inte lika snabbt, och när man skulle beställa igen fick man superseeded till ett annat nummer,
    och plötsligt var drevet fiberarmerat istället för bara nylon.. okej, nu höll det ännu bättre, men när man skulle byta nästa var det superseeded till ännu ett nummer, och plötsligt kvitterade man ut ett drev i metall, som man troligen aldrig behövde byta igen då. Helt fantasitiskt att ha den uppföljningen på sådan låg detaljnivå.

    Men i alla fall, sättet dom använde för att kunna producera maskiner med hög kvalitet i låglöneländer var att man först byggde upp en produktionslina i japan, trimmade in den och såg till att allt funkade,
    då flyttade man HELA linan, INKLUSIVE personal till typ taiwan eller kina, byggde upp allt och staratde igång den, därefter utbildade man lokala arbetare och tog hem sina egna arbetare till japan (där dom
    sattes på att bygga upp en ny produktionslina till en ny produkt), det man behöll var kvalitetskontroll, utbildning och arbetsledning, resten sköttes av låglönearbetare, som dock fick mer lön än "lokala" företag,
    detta för att dom skulle stanna kvar, men trots allt mycket lägre än en japansk arbetare.

    Så JA, man kan producera saker med hög kvalitet i kina, men det är inte helt lätt, och det blir inte alls så billigt som "random kinespryl" är.

    Och självklart är det ENORMT mycket lättare att kopiera en dum sensor som en vevaxelgivare än en odokumenterad avancerad pryl som en tändkasett.

    Kineserna har även andra problem som hämmar deras utveckling och som gör att dom har svårt att göra samma resa som japan gjorde på 70-talet, men det är en helt annan diskussion.




    Problemet med Kina-kopior av tändkassetter beror knappast på att den tekniska kunskapen inte finns utan att de inte haft tillräcklig dokumentation av funktionen.[/QUOTE]
    Senast redigerat av GlennB den 2017-06-03 klockan 22:05.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Billig 4WD råd
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 12:40
  2. Billig bas, help?
    Av lars.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •