Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Extraljus, 9" vs 7"

  1. #1

    Extraljus, 9" vs 7"

    Med samma lampa i, får man ut mer, eller blir ljuset avsevärt bättre i en 9" extraljus än en 7"? Om man jämför samma typ av extraljus.

    Har 7 men funderar på 9, osäker på om det kommer göra så stor skillnad som jag vill

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vad pratar du om?
    Runda eller en LED bar eller?
    Är det runda så ger en större reflektor generellt bättre ljusbild men det finns mycket skräp också på marknaden.
    Och ovanpå det finns parametrarna halogen, Xenon v.s LED
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Tester visar att reflektorns uppbyggnad är oftast viktigare än storleken.
    http://www.mhf.se/client/files/mf/20...0extraljus.pdf
    http://www.vibilagare.se/sites/vibil...us_2011_01.pdf
    http://www.vibilagare.se/sites/vibil...us_2011_02.pdf
    http://egmont-media.s3-website-eu-we...pdf/072104.pdf

    NBB har en kraftfull ljusutbyte med Xenonlampor i.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Jag pratar om extraljus?!

    I det här fallet runda, ber om ursäkt om det inte framkom mellan raderna att det va runda.
    Tack för svar att stora reflektorer ger bättre ljus, i stort sett det svaret jag ville ha.
    Förstor att det är skillnad på tillverkare och vilken typ av lampa det sitter i, men som jag skrev så va jämförelsen med samma lampa i.

    Tack svar, Johan

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Som Johan S skriver så är utformningen viktigast och vid lika utformning så påverkar självfallet även storleken.
    Så en liten välgjord märkesstrålkastare är förmodligen mycket effektivare än en stor billig på "Rusta"

    Har bl.a. 3xBOSCH 225 Halogen och 2xHella Xenon själv och Xenonljusen är klart överlägsna. Har även lite mer på väg in för test...
    Man får i regel vad man betalar för
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    De jag tänkte va typ Biltemas. Dom har ju en 7" och en 9". Sen att de skiljer från olika märken förstår jag

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Man kan som sagts här ovan alltid räkna med att större extraljus alltid lyser bättre. Som också sagts finns det större dåliga och mindre bra strålkastare som gör att man måste ta ställning till just de extraljus man funderar på.

    Just BILTEMA är intressant för att i tester gjorda för 5-10 år sedan lyste just ett biltemaljus bland de bästa http://www.vibilagare.se/test/produk...l-lagpris-4342. Idag finns inte just detta extraljus längre i deras sortiment (42-362) men de ljus dom har idag kan ju vara mycket bra också. Eller också är dom dåliga.

    Har du 7" ljus idag som är i bra skick finns det dock ingen anledning att byta till 9". Så mycket bättre lyser inte dessa 2" så att det är värt pengarna. Fortfarande generellt sett förstås. Sedan kan det ju vara så att du vill byta ljusbild (tex från pencilbeam till bredare ljusbild) och då kan det förstås vara idé att köpa nya.

    Själv har jag i många år kört med BOSCH Big Knick 225 med helljusbild som jag tycker lyser perfekt för mig. Jag har inte längre behov av att extraljusen lyser "en kilometer" (som jag hade när jag var ung och vacker) utan idag vill jag att ljusen skall lysa brett så att jag ser älgarna i skogen innan dom kommer ut på vägen. Lyser extraljusen 2-300 meter räcker det gott och väl för att jag skall få stopp på bilen om jag upptäcker något "farligt". Dessa BOSCH ar inte heller speciellt dyra tycker jag. Och så sitter det förstås 100W lampor i alla mina extraljus.

    Just nu kör jag med ett par rätt små BOSCH 210 rektangulära extraljus och det funkar bra det också. Dom passar mycket bättre till min og9-3. Jag har tagit bort grillen och satt dom där den satt. Då sticker dom inte alls ut framför bilen vilket jag tycker ser anskrämligt ut på en og9-3a.
    En liten bit ner i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...xtraljus-NG9-3 ses hur jag satt extraljusen
    Senast redigerat av Per L den 2016-12-26 klockan 19:50.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Nbb 225 med 55w snabbstart xenon såna kör jag och är jättenöjd


  9. #9
    Supertack för alla svar!

    Jag är kanske mer ute efter ett mer brett ljus när jag tänker efter. Jag får ev köpa och prova. De lyser ju inte att för illa nu heller då dom är konverterade till 3*55w xenon

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Har 3 st Bosch Big Knick Rally med 100 W lampor i dessa lyser som cykellampor jämfört med min 9-3X med 60W xenon i NBB lycktorna.
    Har xenonkonverterat en bil med 2 st Bosch Big Knick Rally, vilket ej rekommenderas eftersom ljusbilden blir för liten och intensiv jämfört med halogenlampor och ovan NBB.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Men man får ju i alla fall säga att mina två BOSCH Big Knick 225 med 100W lampor lyser rätt bra för att vara "cykellampor".

    Skämt åsido, valet av ljuskälla är förstås också en väsentlig parameter över hur bra eller dålig ett extraljus lyser. Förmodligen mycket viktigare än storleken på lampan och helt säkert viktigare än skillnaden mellan 7" och 9" storlek på strålkastaren.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 07:26
  2. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-08-01, 00:52
  3. Lackera extraljus (bosch 225), måste jag "grunda"?
    Av bjorn.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •