Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Svårstartad kall NG9-3 BioPower

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72

    Svårstartad kall NG9-3 BioPower

    Hej ,

    Har följande fel på 9-3 biopower 2.0 års 2008
    När bilen är kall så är den väldigt svårstartad , man får dra runt startmotorn väldigt länge innan den går igång ,

    Har helt nya stift (NGK) och spridarna är bytta precis ( trodde att det var spridarna som orsakade detta alt stiften)

    när man kan kört en stund och stänger och startar om det så går det bättre , ibland när man har kört lite länge så startar den upp normalt

    Jag kollade bränsletrycket igår och i början så låg det på strax under 3 Bar , allt eftersom så sjunker trycket.

    I och med att spridarna är bytta och stiften så tror jag inte att spridarna är dom som läcker igenom,

    Tänkte ifall det finns någon backventil på returen eller så ,som hålla bränsletrycket uppe som kan ha gått sönder ??

    eller kan det vara bränslepumpen ?? ( bilen går bra inga ryck eller så bara man får igång den)

    Några som har några tips eller har haft liknande fel ??

    Mvh Kostas

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Läst denna tråd?9-3 sc BP maptun st 3 ++. Trögstartad med etanol
    Vad har du för bränsle i tanken?
    Är din mjukvara uppdaterad?
    Det fanns väl startproblem med E85 på tidiga program
    Använder du motorvärmare?

    Att trycket sjunker låter inte normalt, förutsättningar när det gör det?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej Jag tankar bensin (95)

    Vet ej ifall mjukvaran är uppdaterad hur kollar man det ??
    Ingen motorvärmare används

    kan det vara bränslepumpen ??

    //Kostas

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Mjukvaran borde gå att läsa med Tech2 men man behöver ha tillgång till senaste version om det nu skulle vara det som krånglar.
    Soppapumpen misstänker inte jag om bilen går som den skall när den väl startat.
    Jag överlåter grubblandet till de som är mer erfarna på modellen ifråga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Tack ,

    Någon mer fler tips , finns det någon backventil som ska säkerställa att bränsletrycket hålls ??

    Vilket bränsletryck är normalt vid tomgång och motorn avstängd ??

    Mvh Kostas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej , Jag har nu löst problemet , Det var bränsletrycksregulatorn som läkte , lossade vakuumslangen till den och det kom ut bensin ur vacumslangen , så i mitt fall så var det inte spridarna eller bränslepumpen ,,


    Stort tack till att som har hjälp mig

    Mvh Kostas
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-10 klockan 23:57. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Det borde vi tänkte på....Btr:en på Biopowern verkar inte vara skottsäker!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-10 klockan 23:58. Anledning: Raderat citat
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Skönt att de löste sig..får man va fräck å fråga om en liten guide på tillväga gångssätt på att byta den och kanske en länk till den eller artnr

    Saab 9-3 SS -09 vector biopower
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  9. #9
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Byta BTR är nog bland det enklaste du kan göra.

    Bort med motorkåpa.
    Längst ut till höger på Fuelrail hittar du BTR, en vakuumslang sitter på den.
    Dra loss vakuumslang.
    Dra ur fjädern som håller BTR på plats.
    Dra ut BTR, den kan lossna i flera delar, men inget att oroa sig för, bara att pilla ut det som blir kvar. En grön plastring, filter, svart liten o-ring.
    Sätt in nya BTR med o-ringarna smörjda med lite motorolja.
    Tryck in ordentligt
    TIllbaka med fjäder
    Tillbaka med vakuumslang
    Klart.

    https://www.maptunparts.se/branslesy...-ii-07-11.html

    EDIT: Se till att du ryckt säkring 2 i elcentralen framför batteriet under batterikåpan när motorn är igång, så du släpper på soppatrycket. Kan vara god idé att ha lite trasor redo när du börjar rycka i BTR.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Härligt tack för svar

    Saab 9-3 SS -09 vector biopower
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej på er,
    Läste tråden och tack vare den har jag, efter 1 års letande, hittat svaret på varför min Saab (1.8t biopower, automat, årsmodell 2007) var svårstartad. Många tusenlappar av felsökning och så var det "bara" BTR.

    Om det är andra som felsöker sina bilar och misstänker att det är BTR som kråglar så kan jag beskriva min Saabs symptom:

    Ibland startade bilen direkt, som den ska, eller efter 5 sekunder av tuggande, ibland så att tändcykeln tog slut och fick vrida om, ojämn och svajig tomgång, ibland orkeslös, svajig motorgång när jag släpper på gasen inför inbromsning, misständning av olika cylindrar vid start, startade något bättre när den var varm, rycker när man backar (vid kallstart).

    BTR sitter under motorkåpan till höger, nästintill spridarna. Den sitter fast med ett clips som du drar ut mot dig. Vissa tar ut säkringen för bränslepumpen och kör motorn torr. Detta gjorde inte jag men datte en trasa under BTR när jag demonterade den, fungerade mycket bra. Tog allt som allt 10 min att byta den. Mycket enkelt.

  12. #12

    Bränsletrycksregulatorn

    https://www.maptunparts.se/branslesy...-ii-07-11.html

    Hur byter man ut en sådan?
    Finns någon video guide nånstans?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hur man byter bränsletrycksregulatorn (BTR) är beskrivet i inlägget ovan ditt inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Sjoling Visa inlägg

    BTR sitter under motorkåpan till höger, nästintill spridarna. Den sitter fast med ett clips som du drar ut mot dig. Vissa tar ut säkringen för bränslepumpen och kör motorn torr. Detta gjorde inte jag men datte en trasa under BTR när jag demonterade den, fungerade mycket bra. Tog allt som allt 10 min att byta den. Mycket enkelt.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  14. #14
    Lånar denna tråd lite då mitt senaste problem kanske kan vara något liknande..? Kände inte att jag borde starta en ny tråd för min fråga.

    Vad som hände var att bilen (för första gången på 2,5år jag haft den) vägrade starta i morse.
    9-5 2005 Biopower 2.0t.

    Var inte kallt ute ungf. +5 C.
    Trodde först att det var batteriet så tog in och laddade det, men problemet kvarstod.
    Det enda jag gjort annorlunda är att dagen innan tankat i ungefär 25 liter 95oktan + 20 liter E85 på St1 (Har kört endast bensin senaste tiden men funkat bra med endast E85 och andra 95/E85 blandningar innan), men märkte inget den kvällen fast jag stängde av och startade ett par gånger innan jag parkade för natten.


    Har ett videoklipp där man hör hur bilen lät när jag försökte starta .

    https://youtu.be/SYnFM-UWaw0


    Hur jag till slut fick igång pärlan var genom att lägga i neutral och ha gasen nertryckt vid start efter två försök, och den har inte visat några tecken på problem sen dess.

    Satte även dit en saknad vakuumslang för 3 dagar sen och byte ut en annan men tror inte det har med det att göra (99% säker på att det är rätt kopplat och inget hade lossnat i morse).
    Köpte nya tändstift i somras (NGKPres7 ? nånting har jag för mig, ska vara rätt från vad jag last. Hade dock ingen momentnyckel då så kan ha dragit de för hårt/löst i början men är nu i efterhand dragna med rätt moment).


    Någon som känner igen sig?
    Senast redigerat av SlutaKallaMinVitaSaabGul den 2020-01-07 klockan 19:40.

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Helt annan bil/motor än ursprungstråden handlar om så det borde väl egentligen diskuteras vidare i en annan eller ny tråd för att hålla isär problemen enklare.

    Hur beter den sig med motorvärmare?

    Det kan vara den lagrade etanoladaptionen som lyckas fela såpass så att den inte orkar starta vid exakt den motortempen/utomhustemperaturen.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Helt annan bil/motor än ursprungstråden handlar om så det borde väl egentligen diskuteras vidare i en annan eller ny tråd för att hålla isär problemen enklare.

    Hur beter den sig med motorvärmare?

    Det kan vara den lagrade etanoladaptionen som lyckas fela såpass så att den inte orkar starta vid exakt den motortempen/utomhustemperaturen.
    Har inget el-uttag vid min p-plats så kan ej använda motorvärmare.
    Aldrig märkt av något liknande förut som sagt och den har funkat fint nu resten av dagen efter att den gick igång i morse.
    Såg inga felmeddelanden på min android OBD2 grejs heller.

    Tänkte mest om någon kan höra på ljudet vart det verkar bli fel, så jag kan banka på rätt delar ifall det händer igen.
    Har det med tankningen att göra så kan jag iaf se till att köra längre efteråt nästa gång, läser lite om hur det funkar med etanoladaption nu och det kan vara så att det blev fel där.

    "E85-adaptionen sker bland annat då något av följande har inträffat:

    • Då tankning har detekterats på något av följande sätt:
    o Tanknivån är högre vid tändning till än vid sista tändning från.
    o Tanknivån stiger då bilen stått stilla i mer än 1.5 minut med tändning till.

    • Tanknivån är under 8 liter och lambdaregleringen ligger utanför +/- 10 procent.

    • Om föregående adaption avbröts innan den var klar på grund av tändning från.

    Det är mycket viktigt att man kör tills motorn är varm, minst 5 minuter, efter en omtankning med annat bränsle, så att en adaption kan fullbordas.
    Om hänsyn inte tas till detta kan påföljande kallstart av motorn bli svår eller i värsta fall leda till att motorn inte startar alls.
    Något som även kan inträffa vid felaktig adaption är att hård körning kan resultera i motorskador eftersom T7 anpassat bränslemängden och tändvinkeln efter fel bränsle. "

    - ( http://forum.saabturboclub.com/showt...g-f%C3%B6r-E85 )

Liknande ämnen

  1. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  2. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10
  4. 9000 cs 2,3t svårstartad vid kall motor.
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 11:54
  5. OG900i -88, svårstartad när den är kall.
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 20:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •