Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ny intercooler till OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Ny intercooler till OG9-5

    Har tittat runt om en ny intercooler , har sett bolt on för ca 7000 och modellanpasssad för ca 2300. Vad är skillnaden ?
    Har pratat med med min verkstadskille och han säger ca 2000:- för ett byte, antar han då tycker att allt ska vara bolt on.
    Inser att jag måste göra något med intercoolern då den går som fiat 500 när det är varmt och nu det är lite kallare så svarar den som den ska , bytt lm, taändkasset med nya stift. Är det någon på forumet som kan hjälpa mig ? Har ingen lust att betala 7000:-
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Stora skillnaden på ic idag är vad för "core" man använt alltså kylelementet. Finns skillnader där. Men allt är eg bättre än original ic. Ska man köpa en bolt-on idag hade jag nog valt en från do88 deras nya versioner. Annars finns maptun/ets ic men de ligger i det övre prissegmentet. Har själv en maptun/ets och visst den är effektivare än min gamla Kina alu ic helt klart. Men är det värt den prisskillnad samt hur påverkar det prestandan. Det får var o en avgöra.

    Köp en som passar din plånbok är min rekommendationen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Är det bråttom?
    Det är nyare grejer på G

    Ang. byte så fixar hemmamekaren det själv så där finns pengar att tjäna.
    Köpa nya rostfria slangklämmor till bytet, finns bl.a. på Swedol
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Har inte bråttom , ville vara ute i god tid. Att mecka själv är uteslutet, har kunskaper men kroppen min har sagt nej. Hoppar på kryckor och alla mina leder bråkar. Vilka är G ?
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast det låter ju långsökt att inrikta sig på intercoolern enbart på de symptomen ? På en bruksbil så gör den ju sitt jobb ända tills den antingen läcker i nån gavel eller så är igenmurad av skit och det är ju inte intercoolerns fel direkt. Det är ju inte så att de går sönder eller tappar i effektivitet på annat sätt.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast det låter ju långsökt att inrikta sig på intercoolern enbart på de symptomen ? På en bruksbil så gör den ju sitt jobb ända tills den antingen läcker i nån gavel eller så är igenmurad av skit och det är ju inte intercoolerns fel direkt. Det är ju inte så att de går sönder eller tappar i effektivitet på annat sätt.
    Nja ta en "frisk" original 9-5 aero 250/260 hk versionerna och en måttligt varm sommardag och kör ett par 100-150 repor efter varandra på 3 el 4an så kommer bilen ställa ned sig mer och mer och till slut gå på grundladd. Har du sen en med steg 1 osv så blir det varmt fort för att turbon får jobba och ic klarar inte av att kyla luften tillräckligt.

    Finns mkt data skrivet här på forumet ang detta.

    Men i detta fall så skulle jag rekommendera TS att verkligen kolla att bilen är kry innan byte av ic för att komma åt ev problem med sunkig ic.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Pumpar 1,65Bar ur min 15t#5 med original IC, det funkar men ej att rekommendera. 100-200km/h repa och insugstempen ligger runt 50grader vid 20grader utetemp, tappar effekt rätt fort..

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nja ta en "frisk" original 9-5 aero 250/260 hk versionerna och en måttligt varm sommardag och kör ett par 100-150 repor efter varandra på 3 el 4an så kommer bilen ställa ned sig mer och mer och till slut gå på grundladd. Har du sen en med steg 1 osv så blir det varmt fort för att turbon får jobba och ic klarar inte av att kyla luften tillräckligt.

    Finns mkt data skrivet här på forumet ang detta.

    Men i detta fall så skulle jag rekommendera TS att verkligen kolla att bilen är kry innan byte av ic för att komma åt ev problem med sunkig ic.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    jo men det framgick inte att ts har de problem som du är inne på. Mest att den går dåligt när den är varm? Och med den knapphändiga informationen kan det ju lika gärna vara så att den går dåligt endast varmkörd en vinterdag som denna?

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Håller med StefanM. En 2.0t "lättrycksturbo" med steg 1 ska gå bra med original laddluftkylare, även på sommaren. Något är fel. Att byta laddluftkylare gör inte att felet magiskt försvinner.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Kan vara så att plastsidornorn a inte häller tätt, det är en stor skillnad mellan sommar #varmt# och #kallt# när det är kallt spinner motorn som en katt och allt textra tryck blir detst styggs upp snabbt medan sommar temp + 15-25 så får jag en seg brölande motor som inte vill så mycke som förut på 5 växeln då den vaknar tii liv,,#frativnd # ??.Då blir det mer fart i luckan, spinner som em katt och visar klorna .Plågar inte motorn har aldrig dragit ur den mer än 4000 v i korta min
    Senast redigerat av gropis den 2016-12-23 klockan 00:55.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag skulle först ha kollat med en odbII-läsare och torque-appen i telefonen för att se laddtryck och temperatur.

    Vem har gjort ditt steg? Det kan skilja mycket mellan olika leverantörer i fråga om hur bra de levererar lovad effekt. Det är nog bättre nu än förr då den dynamiska effekten uppmätt i steg X kunde understiga den statiska effekten som original levererade. Diskussionerna gick heta om dynamiska effekter på den tiden.

    Kanske kan du be din leverantör göra en ordentlig felsökning.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av gropis Visa inlägg
    Har tittat runt om en ny intercooler , har sett bolt on för ca 7000 och modellanpasssad för ca 2300. Vad är skillnaden ?
    Har pratat med med min verkstadskille och han säger ca 2000:- för ett byte, antar han då tycker att allt ska vara bolt on.
    Inser att jag måste göra något med intercoolern då den går som fiat 500 när det är varmt och nu det är lite kallare så svarar den som den ska , bytt lm, taändkasset med nya stift. Är det någon på forumet som kan hjälpa mig ? Har ingen lust att betala 7000:-
    #. Först provtrycker man IC för att döma ut den. Har han inte gjort detta då ska du gå till annan verkstad som kan göra. Har själv gjort detta när min läckte men bilen gick bra för det ändå...
    ..jag var mer intresserad att trimma bilen och ladda mer.
    Senast redigerat av George den 2016-12-23 klockan 18:00.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Intercooler till og 900 S
    Av LiPoMannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 00:48
  2. Ang Intercooler till ng900
    Av Gustaf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 14:51
  3. Intercooler rör till 9-3?
    Av Lindström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 20:03
  4. Intercooler till 9-3 SS
    Av Mattssi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 09:41
  5. Intercooler till 9-3
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •