Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Motorvibrationer B2x5 Automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64

    Motorvibrationer B2x5 Automat

    Hej

    Passar på att bomba in min 2a fråga på detta forum som verkar vara fyllt med kunskap, har testat sökfunktionen och läst massor men hittar tyvärr inget kring just mitt fenomen.
    Vad skulle kunna orsak medelkraftiga (allt är relativt motorvibrationer på tomgång? Det liksom durrar i bilen, rätt mycket i motorn men även ut i karossen och bara på tomgång, har kolla motorfästena som jag tycker verka OK, har även haft bort multiremmen och kört motorn kortstund ifall det var någon kringutrustning som gett upp men med samma vibrationer tyvärr. Jag har kolla tomgången med ett diagnosverktyg och den ligger stadigt mellan 825-840 rpm. Nya stift och relativt ny tändkasette.

    I övrigt går bilen stadigt och fint och svarar som den ska, problem endast på tomgång


    Saab 9-5 2,3T automat, 2001a 25 000mil, välservad

    Tacksam för hjälp
    Mvh Johan
    Senast redigerat av Cam7272 den 2016-12-22 klockan 23:35.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Hej!

    tomgång med eller utan växel i?

    vet du om något har gjorts med motorn? Det är tex inte helt ovanligt att man kan välja att ta bort balanskedjan om man gör övriga åtgärder i motorn. Anledningen till detta är dels att balanskedjan stjäl lite effekt och är en ytterligare del som kan gå sönder. (nackdelen är i så fall som sagt mer vibrationer).

    Eller så är det som du redan är inne på. motorkuddar/fästen. Är rätt svårt att avgöra bara sådär.

    mvh/

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Finns även ett momentstag som får slappa bussningar och som är enkelt att åtgärda. Det finns även styvare Powerflexbussningar till detta.
    Subframebussningarna brukar också vara orsaken, speciellt de bakre med de är bökigare att byta än momentstaget/bussningar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Hej

    Detta är en familjesläde helt original i chassi och motor.

    Problemet uppkom ganska plötsligt och problemet är samma med D, N R, tomgången är stabil med växel i, dippar aningen när växeln går i men stabiliserar sig direkt till 825rpm vilket känns normalt!

    Jag förstår att frågan är som " hur långt är ett snöre" typ... men fyll gärna på med idéer och erfarenheter, bilen rullar i stort sett dagligen.

    Mvh Johan

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Uppkom felet plötsligt gissar jag mer på något som brustit/gått sönder är slitage av tidens tand.
    Kryp under och kika på staget till att börja med, glappar det lär det inte bli sämre av ett byte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Hej och tack för svaren!

    Jag har typ bott i smörjgropen sista kvällarna, och jag får nog plocka ner staget och kolla, hur mycket glapp är inom toleransen?

  7. #7
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    30 sekunder in i min film ser du hur mycket motorn rör sig med dåligt motorstag:

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Kanon med film

    Min motorm rör sig inte så mycket, men jag ska under och testa spjälka i något i momentstaget för att se om något ändrar sig, eller ev. Plocka ner staget för kontroll då det såg relativt lätt att demontera.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Uppkom felet plötsligt gissar jag mer på något som brustit/gått sönder är slitage av tidens tand.
    Ja, det kan vara vilken upphängning som helst. Min 9-5 har bara en motorupphängning som inte är bytt.

    Det kan faktiskt också vara balansaxelkedjan som kuggat över (antingen vid abrupt påverkan på motorn eller dålig spännare), eller helt enkelt tackat för sig och hamnat i tråget. I det senare fallet slipper man att klippa balansaxelkedjan...

    Eftersom jag kört ett antal mil utan fungerande balansaxelkedja så, ja, även om det är ovanligt så det yttrar sig precis så, vibrationerna ökar i amplitud, men det är bara på vissa frekvenser som det blir så mycket att motorupphängningen inte kan isolera bort vibrationerna. Men även icke fungerande stag kan ge samma sympom.

    ---

    Hur långt ut är kamkedjesträckaren?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Hej, har samma otyg på min OG 9-3, och nu misstänker jag remspännaren som oscillerar betänkligt på tomgång. Värst är vibrationerna på 1200rpm på min bil.

    Vh Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Hur kollar jag det?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Ska tilläggas att det blev värre när jag bytte till en fräschare rem.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Sitter bakpå motorn på högersidan under insuget. I överdelen sitter ett 1/2" fyrkantigt hål för en förlängare. Detta hålet hoppar fram och tillbaka, och är på min bil rätt nära stoppet. Vh Johan

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Sitter bakpå motorn på högersidan under insuget. I överdelen sitter ett 1/2" fyrkantigt hål för en förlängare. Detta hålet hoppar fram och tillbaka, och är på min bil rätt nära stoppet. Vh Johan

    Är det inte remspännaren du pratar om?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Jo exakt.

  16. #16
    Intressant . Min remspännare rör sig endel på sig vid tomgång. Och har även lite pulserande vibrationer, bara vid tomgång dock.
    Bytte ju rem på en saab verkstad i våras, kan de va så att spännaren är dålig ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Det här kan vara ett långskott, men kan ju i alla fall delge det. Jag hade en Mercedes E 300 TDT '98 under några år. En diesel med den gamla raka sexan som gick väldigt fint förövrigt, men vibrerade rätt kraftigt på tomgång, framförallt så var det paketet med generator, servopump o s v som vibrerade. Det visade sig att remhjulet på generatorn hade skurit en gång, så den tidigare ägaren hade satt det stumt på axeln, när jag bytte till en med 'frihjulsfunktionen' som det skulle vara så försvann vibrationerna. Vet inte hur det är på Saaben, om det är sån konstruktion på generatorn.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Hej

    Jag har som jag skrev lite tidigare kört motorn utan remmen på med samma symtom.

    Ska undersöka främre motorfästet/momentstaget då det sitter lätt till.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Det är nog inte spännaren på min bil heller. Troligen balanskedjan ändå...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Har råkat ut för detta fenomen med kasst spjällhus på både 9-5 och ng9-3.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. motorvibrationer, stomljud
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 13:55
  2. Motorvibrationer 9000 ltt, Turboproblem??**Problem Löst**
    Av Maxivenn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 01:43
  3. Motorvibrationer
    Av Larme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •