Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Majonäs i oljepåfyllningsröret. Åtgärd! 9-5, 9-3, 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40

    Majonäs i oljepåfyllningsröret. Åtgärd! 9-5, 9-3, 9000

    Hej!
    Det var ett tag sedan nu som jag åtgärdade det välkända problemet med kondens i oljepåfyllningsröret.
    Jag hade sedan tidigare bytt till den senaste revisionen av vevhus och kamaxelventilationen men hade fortfarande problem med kondens/"majonäs".

    Lösningen på detta var både enkel och mycket billig.
    Köp ny packning till locket!!!!
    Denna torkar ut och blir hård med tiden varpå kall luft sugs in via locket.

    Mitt tips till er.
    Senast redigerat av JLindborg den 2016-12-20 klockan 10:13.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Aldrig hört talas om problemet, men det är ju alltid välkommen med en lösning vad det än är för problem. Vad för bil/bilar gäller det?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag gissar på en T7 <2004.
    Intressant det där med packningen, har aldrig hört talas om att den löser vhv-problematiken tidigare. Ingår denna packning i de paket man köper för att uppradera vhv?
    /Johan

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nej, den ingår inte och jag själv har aldrig varit med om att den hårdnat och behövt bytas och det är förmodligen därför den inte ingår.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Kollade min oljesticka idag, där är ingen packning, bara en svart plastskiva i locket som tätar mot "tratten" (Aero -01).

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Det är så jag minns det också, men ville inte skriva utan att kontrollera.

    Har locket gått sönder på något sätt så det är rent tvärdrag så förstår jag att det kanske kan bli problem. Tanken som slog mig när jag läste tråden är att några andra omständigheter påverkat. Ändrad utetemperatur, annat körmönster eller något sådant.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Och det sitter en "fjäder" i locket som gör att den håller tätt.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Kollade min oljesticka idag, där är ingen packning, bara en svart plastskiva i locket som tätar mot "tratten" (Aero -01).
    9-3 aero eller 9-5 aero?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det kvittar väl? på -01 är de ju "lika" men han verkar ha en OG9-3

    TS verkar ha en OG9-5 -00
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tänkte mest på om det var någon idé att kolla min 9-5.

    Hur som helst jag gick ut och kollade och kan konstatera följande:

    9-3 1.9 TiD -06 = Separat oljesticka med två små o-ringar.
    9-5 2.0 BioPower -05 (med motor från -06) = Svart plastskiva med fjäder som nämnts tidigare.
    9-3 2.8 V6 -06 = Separat oljesticka med två små o-ringar.
    og900 2.0 turbo -93 = Svart plastskiva med fjäder som nämnts tidigare.

    Hmm. Då jag inte hittade någon o-ring i påfyllningsrör här hemma kollade jag i EPC. Där hittade jag att 9-5 (B205 och B235) kan ha packningsring 9361544 mellan 1998-2000 och 2001-2005. 2006-2010 har locket en tätning istället. Denna tätning 55557303 är enligt EPC ersättningsdel i de äldre motorerna. Om nu EPC stämmer (och jag läst rätt ), och packningsring 9361544 betyder o-ring, då verkar det som att TS kan ha en 9-5 -00 med o-ring. Men det verkar även som att jowins bil fått nytt lock sedan bilen lämnade fabriken. Spännande det här.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Men.
    För mig "stämmer" det inte.
    "Majonäs" i stickan/locket är väl alltid tecken på vatten i oljan. Förstår inte hur det skulle kunna sugas in utifrån? När?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Om jag har förstått rätt så är det att det läcker in kall luft som får fukten i motorn att kondensera. Det kan bli samma effekt i slangar som leder vevhusgaser i fall de inte är isolerade eller byggda på ett sådant sätt att det kan ta nytta av motorvärmen. Många kortkörningar gör förstås att problemet blir större
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Helt riktigt, jag åkte Audis 5-cyl för innan det blev 9-5 och där var det mycket vanligt med majonäs så det är inget unikt för något speciellt fabrikat utan är mer relaterat för korta körningar. Vid ordentlig varmkörning förångas kondensvatten och försvinner och då uppstår inte problemet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Tänkte mest på om det var någon idé att kolla min 9-5.

    Hur som helst jag gick ut och kollade och kan konstatera följande:

    9-3 1.9 TiD -06 = Separat oljesticka med två små o-ringar.
    9-5 2.0 BioPower -05 (med motor från -06) = Svart plastskiva med fjäder som nämnts tidigare.
    9-3 2.8 V6 -06 = Separat oljesticka med två små o-ringar.
    og900 2.0 turbo -93 = Svart plastskiva med fjäder som nämnts tidigare.

    Hmm. Då jag inte hittade någon o-ring i påfyllningsrör här hemma kollade jag i EPC. Där hittade jag att 9-5 (B205 och B235) kan ha packningsring 9361544 mellan 1998-2000 och 2001-2005. 2006-2010 har locket en tätning istället. Denna tätning 55557303 är enligt EPC ersättningsdel i de äldre motorerna. Om nu EPC stämmer (och jag läst rätt ), och packningsring 9361544 betyder o-ring, då verkar det som att TS kan ha en 9-5 -00 med o-ring. Men det verkar även som att jowins bil fått nytt lock sedan bilen lämnade fabriken. Spännande det här.
    Samma sticka på båda mina OG9-3 Aero -01, och den ena har jag haft sen ny. Plastbricka med fjäder med gult bajonettlock Vh Johan

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    OK Jag ger mig. Tänkte inte på "Köpa tidningen turer"

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    NEJ!
    Det är icke en plastbricka!!!!!!
    Det är en gummipackning som hårdnat!
    Byt denna!

    SAAB säljer inga plastbrickor till locket.

    Min bil är en 9-5 Aero och fetta gäller självfallet alla 9-5 och 9-3 och 9000.
    Senast redigerat av JLindborg den 2016-12-20 klockan 10:15.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av JLindborg Visa inlägg
    Det är en gummipackning som hårdnat!
    Byt denna!
    Jag har ju en vagnpark som börjar 1983 och spänner över många or och modeller och locket har alltid haft en hård fjädrande plastbricka integrerad i locket som ej går/skall bytas.
    Men eftersom du gjort det har du ju art.nr på packningen du köpt så vi kan se var du menar så vi inte pratar om varandra.

    Och för den som har äldre sticka med svart svåravläst sticka kan däremot nyare modellen rekommenderas
    https://www.maptunparts.se/sok/55557302
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Jo, jag bytte stickan till den med vit nivåindikator.

    Som du skriver är det en svart gjuten platta som fjädern belastar mot locket men mot denna gjutna plastplatta skall det finnas en platt gummipackning som skall täta.
    Jag har tyvärr inte artikelnumret på denna men Biva hade denna packning i reservdelslistan.

    Med vänlig hälsning,

    Jerker

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du då en bild på den nya med gummipackning så du kan visa vilken du mena?
    Och om du bytte sticka, varför du byta en packning? den måste ju sitta någon annastans
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Saken var att jag inte kunde flytta över packningen då den var så spröd att den sprack.
    Körde någon dag utan packningen tills jag köpte ny hos Biva vilket inte var så bra med hänvisning till kondens i halsen på oljepåfyllningsröret.
    Men som nämnt så har jag aldrig mer haft kondensproblem med packningsringen på plats.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag kan ta en bild snart.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •