Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Få bort oönskad lukt ur bagaget

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    15

    Question Få bort oönskad lukt ur bagaget

    luktar illa i skuffen..
    Senast redigerat av 165 den 2016-12-25 klockan 16:54.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ättika är jättebra på att ta bort lukt, ställ ut ett fat under natten så blir det bra. Möglet lever bara på organiskt material så har du plåtrent så dör det. Har du kommit på var vattnet kom ifrån?
    Utan Saab

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och så läser du Konrads projekttråd och kollar hur lukten togs bort ur "Hundkojan"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Ättika är jättebra på att ta bort lukt, ställ ut ett fat under natten så blir det bra. Möglet lever bara på organiskt material så har du plåtrent så dör det. Har du kommit på var vattnet kom ifrån?
    Hehe jo jag vet ang ättika, men vill ju verkligen vara säker.. Julas kostade 49 spänn men ibland så är det värre med vissa produkter tyvärr.. Ang vattnet, NJA finns 2 möjligheter.. Under reservhjulet så sitter det ju 5-6 st gummitätningar och i en av dessa i centrum, där var en borta alltså ett hål på 5mm. I detta väder och att bilen stått avställd sedan Juni så kan jag tänka mig att det kommit in fukt som ALDRIG fått dunsta bort. Det var nr 1.

    Nr 2: Vä baklampa, stor spricka/sprickor, med nr 1, självklart det kommer in fukt samt ej får dunsta/torka vid anv..

    Alltså, när det är fukt, vatten i reservhjulet så jag tom fick plocka bort allt och jag tom slängde reservhjul, sidoklädsel, matta pga detta, kan JULAs funka?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och så läser du Konrads projekttråd och kollar hur lukten togs bort ur "Hundkojan"
    Ska söka efter denna HeRmAN, tack för din tid, du är alltid så kvick och bemötande, gillar det grymt ska du veta. Det gäller så klart dom andra som hjälper till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Just nu mest nojjig med JULAs Caravan Air Clean.. Spraya, men sen då, kan man ens sitta i bilen efter?!

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det denna du menar HeRmAN?
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/110884-Konrad-´s-alla-projekt

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jupp den tråden och storyn om hundkojan börjar här och gick det att få bukt med den ödören och få bilen såld så lär det funkat

    1 användare gillar detta inlägg

    165

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    15
    Ok Tack H.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 17:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    17
    Angående lösningar på var vattnet/fukten kan komma från så har jag kommit fram till följande på min Og9-3 Aero -00.
    Upptäckte för en tid sedan viss mögeltillväxt i bagageutrymmet som kom sig av fuktig inredning. Sökte på forumet efter andras visdom och dragna erfarenheter och kom fram till att skumtätningen till baklyktorna var den stora boven i dramat dock visade det sig inte vara den enda orsaken.
    Jag började tidigare i höstas att åtgärda viss rostbildning i hundbenen och plockade då bort den ca 5 cm långa plastlisten precis framför hjulhuset. Under den finns det två hål i plåten som listen sitter fast i. Jag blev inte helt färdig med rostlagningen varför jag inte satte tillbaka listerna genast. Genom dessa två hål i plåten har det nu letat sig vatten in i bagageutrymmet och på så sätt bidragit till det ngt amfibiska klimatet där bak.
    Jag har inte kunnat läsa mig till att ngn annan gjort samma observation men skulle kunna vara en vanlig anledning till problemet då rostiga hundben inte är ovanligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 17:05. Anledning: Dubblerad post
    Saab 9-3 Aero 2000

Liknande ämnen

  1. Få bort lukt från död mus inne i väggen?
    Av Conny L i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 17:15
  2. [LÖST] Få bort dålig lukt i bilen?
    Av brallor i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 09:25
  3. kylaren i bagaget?
    Av 666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 22:06
  4. Lukt när man gasar.
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •