Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kan man mata catch tanken med en K-jet pump?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Kan man mata catch tanken med en K-jet pump?

    Tja!

    Kan man mata catch tanken med en K-jet pump? Eller blir det tryck i catchen då? Jag menar som motverkar motorns retur...
    Jag har nämligen två K-jetare och har ingen lust att köpa en till pump..

    MVH

    Daniel

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Ingen som vet?

    MVH

    Daniel

    Jag håller på att bygga för fullt så det är lite brådis!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Har ingen koll på din fråga men kan du inte dra returen till tanken istället då, så är ju problemet löst?
    1,4 Bar ÄR Kul......

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Returen från fuelrailen måste ju till catchen annars gör ju catchen ingen nytta.

    man måste ha retur på den pumpen som matar catchen oxå? eller har du tänkt att köra med en ledning?

    Jag hade byggt ett system som ser ut som original fast med BTR innan catchen. och sen ett likadant system som matar fuelrail.

    alltså matning huvudtank till catch -retur i toppen på catch till huvudtank- urtag i botten på catch till pump till fuelrail -retur i topp på catch. då kommer catchen att vara full hela tiden och eftersom du har en BTR på matarledningen till catchen och fritt flöde på retur så undviker du att det blir övertryck i catchen.

    Och sen ett filter mellan catch och tryckpumpem ifall om att.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Nu tror jag ju inte alls att det är nödvändigt med returen till catchen, utan den kan man dra direkt till tanken om man vill, eller ha den via chatchen och sen till tanken. Man kan säkert göra på oliks sätt efter vilka behov man har.

    Däremot så är det en god idé att se till att ha ett vist övertryck i catchen, så där en 0,2 bar eller lite mer, detta för att motverka luftbubblor i bränslet i chatchen samt att det "matar" tryckpumpen bättre.

    För att få till detta tryck i catchtanken så kan man använda en bränsletrycksregulator eller reduceringsventil av olika slag, och från den då leda överskottsbränslet tillbaka till tanken. och samtidigt med den se till att bränslenivån i catchen hålls på rätt nivå genom att sätta reduceringen på vettigt ställe.

    Kikar man på en original 16V tankarmatur med förpump och hela baletten så kan man faktiskt se just ett litet kompakt cachtanksystem. Först pumpar en förpump (elektrisk egen pump eller med ejektorverkan från tryckpumpens flöde) bränsle in till en chachtank i vilken tryckpumpen sitter. Nivån och trycket i denna chachtank regleras av en liten fjäderbelastad ventil uppe på sidan som bara öppnar när trycket chatchen går över ett bestämt värde, och då släpper ut bränslet i bensintanken igen.

    Sök på nätet på bränslesystem eller fuel systems och chatch så lär man kunna hitta scheman och bilder på olika lösningar.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Tack för svaren men de gav mig inte svar på min fråga.

    Kan man använda en k-jet pump till att mata catch tanken? Eller kommer det att bli övertryck. Returen till tanken från catch tanken kommer vara 10mm i dia... Som resten av systemet uton returen från fuelrailen som kommer att vara 8mm i dia.

    MVH

    Daniel

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Läs Tony 418 svar igen så ser du att om du kopplar som han sa med BTR så skall det funka... Sen om pumpen är K-Jet eller någon annan pump är nog inte så viktigt.
    1,4 Bar ÄR Kul......

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av stefan2
    Läs Tony 418 svar igen så ser du att om du kopplar som han sa med BTR så skall det funka... Sen om pumpen är K-Jet eller någon annan pump är nog inte så viktigt.
    Tja!

    Hur skall jag göra mig förstådd??????????
    Kan man mata catchtanken med en K-jet pump. Ingen regulator!!
    En K-jet pump direkt på catch tanken!!!!!!!! Vad är det som inte går igenom????
    Jag hoppas att ingen tar illa upp!! Det är inte illa menat alls!
    Returen från motorn går ju självklart till catchtanken och en retur från catch tanken till vanliga tanken.
    Pumpar K-jet pumpen för mycke soppa att det kan bli över tryck som är för högt? Returen är 10mm i dia...

    MVH

    Daniel

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Jag får väl prova helt enkelt...

    MVH

    Daniel

Liknande ämnen

  1. 044 pump i tanken
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 18:07
  2. catch tank og9-3 aero
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 07:50
  3. Är det samma Ventilpaket på en TCS pump / ABS pump ??
    Av xor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •