Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vansinnesomkörning fångad på film. Mår illa av att se det

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Vansinnesomkörning fångad på film. Mår illa av att se det

    Hade inte den mötande varit en bra och uppmärksam chaufför hade det frontat. En mindre bra hade säkert skurit ner i diket och då vet man aldrig vad som kunnat ske. Eller om man bara tittat en tiondels sekund för att tex justera volymen. Det kunde varit din dotter med nytaget körkort.

    Går det inte att fram reg nummer? En sån här dåre borde lyftas av vägarna

    http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/204848
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Nu har jag inte sett filmen H-M länkar till, men "justera volymen" fick mig att tänka på det här klippet.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Otroligt välgjord film! Att "justera volymen" var kanske ett dumt exempel men alla tittar vi väl bort något kort ögonblick.

    Obs! Min film är inte från någon rysk dashkamera i Manchuriet utan mellan Timrå och Sollefteå. Känns mer när det är hemmaplan
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    En sån här dåre borde lyftas av vägarna
    Det kan ju vara en rattfylla eller liknade också, då brukar inte omdömet vara det bästa.
    Och att köra om helt 'blint' som denne gör har jag lite svårt att förstå.
    Leif i Aftonbladets klipp säger också något intressant i slutet om folk som bromsar upp trafiken.

    En sak man inte ser lite ofta nu för tiden är folk som bara blinkar och går över mittlinjen trots möte och blinkar med helljuset "här kommer jag", de kanske har dött ut av sin egen dumhet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    I ett backkrön bland de värsta ställena. Fast det är väl så här det ser ut i många fall när man läser om olyckor..

    Blinka med helljuset var väldigt populärt under flera år. Verkar nästan utdött som sagt. Sen tror jag att folk blivit mer försiktiga att klaga på andras beteenden. Andelen hetlevrade förare har ökat betydligt och jag har åtminstone läst om två trafikkonflikter som slutat med dråp senaste åren plus massor av misshandel. Jag har blivit lika rädd. Kör någon ut precis framför mig trots högerregel lika bra vara tyst. Kan vara en körkortslös försöksutskriven. Som familjeförsörjare och pappa har man inte råd att chansa
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    En sak man inte ser lite ofta nu för tiden är folk som bara blinkar och går över mittlinjen trots möte och blinkar med helljuset "här kommer jag", de kanske har dött ut av sin egen dumhet?
    Just i de fallen jobbar evolutionen snabbt och effektivt!

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Utan Saab

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Kör någon ut precis framför mig trots högerregel lika bra vara tyst.
    Just att köra ut på en större väg verkar ha fått nya oskrivna regler.
    <bil1> - Haha jag hann ut!
    <bil2> - Då kan jag också åka...
    <bil3> - Jag hann också ut! Och det är inte mitt fel att andra får bromsa det är bilarna före som kör sakta
    Och de på den större vägen med förkörsrätt får bromsa för att undvika en situation


    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Just i de fallen jobbar evolutionen snabbt och effektivt!
    Tyvärr kanske på bekostnad av andra också

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-12-14 klockan 16:39. Anledning: stavning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Hade vederbörande haft Steg 1 eller ännu bättre Steg 3 så hade omkörningen gått betydligt fortare. Man hade kanske kunnat undvika krock då (givet samma marginal som om den var original). Där har vi ju den klassiska Selling Pointen.. Säkra omkörningar

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Där har vi ju den klassiska Selling Pointen.. Säkra omkörningar
    Vilket jag tycker är en falsk trygghet och livsfarlig attityd. Man vet aldrig när motorn lägger av och kraften försvinner. Fick lära mig det den hårda vägen när laddtrycket sköt loss tryckröret från spjällhuset mitt under en omkörning med mötande trafik. Sedan dess tänker jag alltid att hästkrafter inte är en ursäkt för att ge sig på dumdristiga omkörningar, och hade man inte klarat det med 150hk så ska man inte ge sig in på det med 300hk heller.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Just att köra ut på en större väg verkar ha fått nya oskrivna regler.
    <bil1> - Haha jag han ut!
    <bil2> - Då kan jag också åka...
    <bil3> - Jag hann också ut! Och det är inte mitt fel att andra får bromsa det är bilarna före som kör sakta
    Och de på den större vägen med förkörsrätt får bromsa för att undvika en situation



    Tyvärr kanske på bekostnad av andra också
    Håller i princip håller jag med dig även om det inte finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Trafiken som kör ut har väjningsplikt. Den som kör på vägen har ingen rättighet att köra där.
    Själv kör jag aldrig mot rött ljus men jag kör inte alltid mot grönt heller.

    Såg ett exempel igår på vägen hem. Ljusreglerad korsning. Tre svängande fordon med en buss främst. Två bilar väntar på grönt för att köra rakt fram. Bussen bromsar för något på övergångstället och sista bilen hinner inte ur korsningen innan de andra två får grönt. Dom rivstartar och hänger sig på tutan och passerar bilen mitt i korsningen på var sin sida. Hade du frågat dom så hade dom säkert hävdat "förkörsrätt" med hänvisning till det gröna ljuset. Hade polisen sett situationen hade dom säkert fått böter. För att kört mot grönt utan att korsningen var tom skulle man kunna säga.

    Inga rättigheter. Bara skyldigheter. Det är vad jag försöker få min 16 åriga son att förstå när vi övningskör.
    Fredrik J

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Vilket jag tycker är en falsk trygghet och livsfarlig attityd. Man vet aldrig när motorn lägger av och kraften försvinner. Fick lära mig det den hårda vägen när laddtrycket sköt loss tryckröret från spjällhuset mitt under en omkörning med mötande trafik. Sedan dess tänker jag alltid att hästkrafter inte är en ursäkt för att ge sig på dumdristiga omkörningar, och hade man inte klarat det med 150hk så ska man inte ge sig in på det med 300hk heller.
    Håller med.. Skulle själv aldrig ta risken att ha ihjäl mig själv eller någon annan för den delen.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Trafiken som kör ut har väjningsplikt. Den som kör på vägen har ingen rättighet att köra där.
    Det där sista har jag svårt att ta in, var skall man köra om inte på huvudled?


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Hade du frågat dom så hade dom säkert hävdat "förkörsrätt" med hänvisning till det gröna ljuset.
    Kan förstå hur du resonerar när det handlar om körning i tätbebyggt område och kanske med trafikljus. Där gäller det att ge och ta och försöka göra det smidigaste för alla och inte alltid hända sin "rätt" för då flyter det sämre.
    Det jag syftade till var landsväg som är huvudled och där fordon på anslutande väg med väjningsplikt skall göra en vänstersväng ut på huvudled där det är 90.
    Är det då en tung lastbil på huvudled kan det sluta med väldigt korta bilar som gjort sin sista sväng. Och det är detta fenomen som blir allt vanligare.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det är vad jag försöker få min 16 åriga son att förstå när vi övningskör.
    Dottern har körkort sedan ca 1år tillbaka och uppkörningen var helt problemfri med över 500 övningsmil och med förmaningen "Räkna med att med/mottrafikanterna gör det oväntade och var beredd på att de inte kanske kör som de borde" T.ex. blinkar de höger betyder det nödnändigtvis inte att de skall höger...
    Och titta främst framåt, inte bakåt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Håller med Fredrik J där, finns egentligen inget som heter 'förkörsrätt', däremot så finns det väjningsplikt, är enligt mitt sätt att se det skillnad på det.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det där sista har jag svårt att ta in, var skall man köra om inte på huvudled?



    Kan förstå hur du resonerar när det handlar om körning i tätbebyggt område och kanske med trafikljus. Där gäller det att ge och ta och försöka göra det smidigaste för alla och inte alltid hända sin "rätt" för då flyter det sämre.
    Det jag syftade till var landsväg som är huvudled och där fordon på anslutande väg med väjningsplikt skall göra en vänstersväng ut på huvudled där det är 90.
    Är det då en tung lastbil på huvudled kan det sluta med väldigt korta bilar som gjort sin sista sväng. Och det är detta fenomen som blir allt vanligare.


    Dottern har körkort sedan ca 1år tillbaka och uppkörningen var helt problemfri med över 500 övningsmil och med förmaningen "Räkna med att med/mottrafikanterna gör det oväntade och var beredd på att de inte kanske kör som de borde" T.ex. blinkar de höger betyder det nödnändigtvis inte att de skall höger...
    Och titta främst framåt, inte bakåt.
    Jag menar att man inte har en förkörsrättighet bara för att man kör på huvudled. Man har därimot ingen skyldighet att stanna och släppa ut någon.
    Jag tror vi är överens. Antar att det är i sånt här erfarenheten sitter. Att läsa trafiken och förutse vad andra gör även om dom inte respekterar sina skyldigheter.
    Fredrik J

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag menar att man inte har en förkörsrättighet bara för att man kör på huvudled. Man har därimot ingen skyldighet att stanna och släppa ut någon.
    Jag tror vi är överens.
    Jo, så är det. Det är nog ett gammalt talesätt som sitter i för det har använts av både poliser och jurister.

    NE är det omnämnt om än då kanske felaktigt.
    Googlar man får man mycket finska träffar och det är väl därför det omämns i denna gamla lagen §3:4

    Det är denna jag syftar på Trafikförordning (1998:1276) 3 kap.
    5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
    Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

    Undrar hur många på motorväg/motortrafikled som känner till denna?
    Kö nästan varje dag på E18 i vänster körfält och någon enstaka bil och lastbil i höger körfält.
    7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Antar att det är i sånt här erfarenheten sitter.
    Hmm, så jag börjar bli gammal?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T -01 går illa.
    Av Wiegandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 22:04
  2. 9-5:a -02 låter illa (Är detta slutet?) (med film)
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 13:20
  3. 9-5 2,3t går illa vid belastning
    Av yoda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  4. kolfiber-look film, men alu-look film?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:15
  5. illa gående og 900 t8
    Av st16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •