Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 900ng -96 2.0T Vinande ljud och oljetryck

  1. #1

    Saab 900ng -96 2.0T Vinande ljud och oljetryck

    Tja!
    Började lysa lite tråkigheter när jag precis svängde in på firman imorse, bilen tappade tomgången lite och oljetryckslampan lös till tills motorn slutade dippa och gick upp på normal tomgång ( Bilen är mappad på e85 och gillar inte när tempen sjunker under nollan )

    Har även haft vinande ljud, kan det vara oljefiltret, låter som man åker kompressor matat?!

    Kan oljepumpen låta likadant?

    Reducerventilen bör även kollas upp men är det någon här som varit med om något liknande ?
    Alltså tomgång varm "funkar", bromsar jag upp dragläget så jag nästan får kärringstopp då börjar det flimmra/lysa.

    Får även ta och plocka tråg samt kolla lager

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Igensatt oljesil i tråget kan ge ett ganska högt vinande ljud och ger ju även då lågt oljetryck pga minskad oljetillförsel, rätt vanligt på T7 men inte direkt vanligt på T5 även om det såklart är möjligt med tidigare dålig skötsel.

    Det kan också vara missljud från oljefiltret, har faktiskt bytt ett originalfilter på en 9-5 just med det problemet. Nytt filter (och olja givetvis) så var det tyst igen.

  3. #3
    Bilen är servad på verkstad till 24.5k bilen har gått 27.5 nu och jag bytte olja/filter vid köp i somras. Har lyft topplock osv , övredelen såg riktigt fin ut. Men får ta o kolla resterande

    Går det att få tag i ny kåpa till pumpdrevet?

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Transmissionskåpan alltså? I så fall så verkar den finnas kvar, listpris är dock 2367 kr alternativt 2590 kr beroende på motornr (brytpunkt på motornummer). Den bör nog matchas med nya drev till oljepumpen i så fall.

    Haveri på pump brukar väl inte direkt vara vanligt så begagnade lär det finnas och få tag på. Den kommer såklart inte vara inom toleranserna som en ny pump men...

    Service verkar ju vara OK då i detta fall.

    Kan vara värt och kolla med graderad mätare och dessutom göra ett oljebyte/filterbyte innan du river isär massa.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973


    Byt motorolja och filter som första åtgärd.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Får testa att byta olja / filter först och hoppas på det bästa annars är det bara riva o se glad ut 😅

  7. #7
    Tog ned tråget idag och kollade silen , ram och vevlagrena och allt såg fint ut, silen hade lite packningsrester på sig men inget allvarligt.

    Dock när jag plockade bort gamla oljefiltret så kom det knappt nån olja ur det, förutom det som ligger i kanalen in till oljefiltret, så jag klippte upp det , då kom all olja så de måste ju garanterat varit oljefiltret som varit igensatt...

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Det var därför du skulle bytt olja och filter först....

    Men nu vet du ju att resten är OK iaf och huvudsaken är att det har löst sig!

    Vad var det för oljefilter?
    Senast redigerat av joH900 den 2016-12-17 klockan 20:15.

  9. #9
    Kostar ju inget att kolla iallafall så kändes som en vettig grej att göra ändå, har skitit i att kolla lagrena på en motor i min gamla 900a , 2 dagar senare vevlagerras... :/

    Köpt på speedparts, dock ej det blåa där det står speedparts på... Så blev lite fundersam redan då faktiskt...

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud ng SAAB 9-5
    Av Xing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 10:59
  2. Vinande ljud vid lätt gaspådrag, 900ng 2.0T
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 00:36
  3. 900ng 2.0t svajande laddtryck å vinande ljud
    Av Puttee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •