Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: OG9-5 2.0t 1999 Startar Ej

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    5

    OG9-5 2.0t 1999 Startar Ej

    Hej,

    Jag är ny här på forumet och ny med saab bilar så har ingen anning om motorbetäcking och såntdära så ni får ursäkta mig men ska göra mitt bästa,
    Efter diverse google timmar och fråor av personer så har jag fått reda på att det är antagligen Tändkasset, vevaxel givaren som är boven, då undrar ni varför jag gör en tråd
    Då jag bytt tändkasset och stift och bilen starar fortfarande inte (drar bara runt på motorn ingen gnista eller bränsle) Så frågan är om det är så att jag fått fel TK? Gamla var en Tk3.7B och nya är en 3.7G
    Då jag fågade en kunnig person om det så ska det tydligen inte spela någon roll och skroten sa att den var testad så litar på dom!

    Då jag inte fick i gång bilen bestälde jag genast en ny vevaxel givare men då han jag köpte bilen av sa att den är bytt för några år sen började jag ana ugglor i mossen, har nya givaren hemma men gick ut i bilen idag då jag fick ny information om att rör sig varvräcknaren är det inte givaren, då den rörde sig från botten till 0 när jag försöker starta bilen

    Så då finns det bara ett problem kvar och det är bränslepumpen, men då jag tycker det luktar bränsle när jag kört på starten så finns ingen misstanke på den men kanske lurar mig.

    Det roliga är att det hela hände när det var ca -20 ute då jag bara skulle flytta bilen då min motorvärmare kabel var för kort så körde fram bilen ca 30cm och slog av när jag skulle iväg på morgonen 6 timmar senare så startar den inte :/

    Bilen är:
    - 9-5 2.0t 190HK
    - 1999
    - Orginalbil
    - 327000 km

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lyssna om pumpen går just när du vrider på tändningen (On) startmotorn behöver ej gå
    lyft på baksätet när du lyssnar.
    Och så lan du kolla om det finns tryck o ventil fuelrailen
    Stift antar jag är NGK och TK original?

    Och Välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lyssna om pumpen går just när du vrider på tändningen (On) startmotorn behöver ej gå
    lyft på baksätet när du lyssnar.
    Och så lan du kolla om det finns tryck o ventil fuelrailen
    Stift antar jag är NGK och TK original?

    Och Välkommen till STCS


    Var precis ute och höll på, pumpen "surrade" så gav mig på givaren men var inte det lättaste med hobby verktyg så ska och inhandla en längre förlängare till spärrskafftet i morgon, några rekomentioner hur det är lättast att skruva lös givaren?
    NGK stift samma betäckning som var på den innan, nu minns jag inte vilka det var så tycker inte det kan vara fel dära heller.

    Tackar och bockar

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kika i denna tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Bor vart?

    Innan du går vidare så prova en 100% hel TK.

    Batteriet är UA?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Bre Visa inlägg
    Då jag bytt tändkasset och stift och bilen starar fortfarande inte (drar bara runt på motorn ingen gnista eller bränsle) Så frågan är om det är så att jag fått fel TK? Gamla var en Tk3.7B och nya är en 3.7G
    Då jag fågade en kunnig person om det så ska det tydligen inte spela någon roll och skroten sa att den var testad så litar på dom!
    Det är inte alla som skulle lita på det.

    Ang. den tråden jag tipsade om, läs den! Det finns redan tips om verktyg i den och TS har vi inte sett på några veckor så svaret kan dröja.

    Kassetten med 3.7G Vad har den för datumkod? Kan du ta en bild?
    TK version.png
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    5
    Bor i Kiruna, så vete sjutton vart man skulle få tag i en helt 100% Tk men ska höra med gamla återförsäljaren för saab om dom har nån liggandes och kolla den, men tycker inte det borde vara den men vem vet :/


    Jo jag läste den, hon beskrev samma problem som jag har, men frågan är vart man skulle få tag i en fungerande TK och kolla om det är den som spökar, ska ta en bild i morgon när det är ljust och jag försöker igen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bre den 2016-12-14 klockan 00:20.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    5
    Ja då var denna gåta löst också! Bytte vevaxelgivaren idag, med bättre vertyg, tog bort dumpventils röret en godvän och mycket tålamod i 0 gradigt Kiruna så fick vi lös den jäveln! Antagligen var det inget fel på min första TK då jag provade byta den utan resultat så blir att behålla den.

    Först så gick inte bilen i gång när vi bytt givaren, varför vet jag inte, gnuggade så batteriet tog slut men bilen har ståt 5 veckor så kan ha varit det, Så vi kollade om den hade gnista och det hade den sen så sprutade jag startgas i insuget, satte batteriet på laddning och 7 timmar senare när vi fått tag i en felkodsläsare och skulle se om den gav felkod på nått annat så hoppade den i gång.
    Var och raggade lite och testkörde en och verkade gå bra jag får ju se i morgon på morgonen om det blir att gå till jobbet.

    Min fråga är ju då varför gör man inget åt så givaren håller länge? då jag vet att givaren är bytt för kanske 3-4 år sedan på bilen

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-5 2.0t -1999 startar inte alls
    Av JennieF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2016-12-13, 21:23
  2. 9-3 t5 1999 Startar inte
    Av kafelsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 15:03
  3. Saab 95 2.0t 1999 startar ej
    Av kajman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 23:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •