Hej,
Jag är ny här på forumet och ny med saab bilar så har ingen anning om motorbetäcking och såntdära så ni får ursäkta mig men ska göra mitt bästa,
Efter diverse google timmar och fråor av personer så har jag fått reda på att det är antagligen Tändkasset, vevaxel givaren som är boven, då undrar ni varför jag gör en tråd
Då jag bytt tändkasset och stift och bilen starar fortfarande inte (drar bara runt på motorn ingen gnista eller bränsle) Så frågan är om det är så att jag fått fel TK? Gamla var en Tk3.7B och nya är en 3.7G
Då jag fågade en kunnig person om det så ska det tydligen inte spela någon roll och skroten sa att den var testad så litar på dom!
Då jag inte fick i gång bilen bestälde jag genast en ny vevaxel givare men då han jag köpte bilen av sa att den är bytt för några år sen började jag ana ugglor i mossen, har nya givaren hemma men gick ut i bilen idag då jag fick ny information om att rör sig varvräcknaren är det inte givaren, då den rörde sig från botten till 0 när jag försöker starta bilen
Så då finns det bara ett problem kvar och det är bränslepumpen, men då jag tycker det luktar bränsle när jag kört på starten så finns ingen misstanke på den men kanske lurar mig.
Det roliga är att det hela hände när det var ca -20 ute då jag bara skulle flytta bilen då min motorvärmare kabel var för kort så körde fram bilen ca 30cm och slog av när jag skulle iväg på morgonen 6 timmar senare så startar den inte :/
Bilen är:
- 9-5 2.0t 190HK
- 1999
- Orginalbil
- 327000 km