Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Forza eller annat bilspel med Saabar?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Forza eller annat bilspel med Saabar?

    Har som släktens tekniske allt-i-allo fått lite frågor om bilsimulatorspel, och då gärna med Saabtema. Frågan var om t.ex xbox eller playstation var bra och om en 42" TV skulle fungera? Tyckte spelkonsol lät som en bra idé jämfört med en PC, (mer plug-n-play, färre saker som kan gå fel) men innan man bestämde sig för en specifik konsol så kanske man borde kolla vilket spel som man ville ha och sedan välja konsol efter det. Dessutom så kanske man borde kolla på möjligheten till multiplayer via lokalt nätverk och liknande.

    Så då jag har dåligt med koll på spelmarknaden slänger jag ut fråga här.

    1. Om man vill ha ett lättspelat underhållande bilspel med Saabar i, vad ska man då välja?
    2. Forza Motorsport 6 verkar sakna Saabar, men Forza 4 har tre stycken vad jag googlat fram. Är det Xbox One och spelet Forza Motorsport 4 som då gäller?
    3. Om man väljer den konsolen och det spelet, kommer man åt Saabarna direkt, eller måste man spela en massa först för att låsa upp dom?
    4. Xboxen/spelkonsolen kommer inte ha tillgång till Internet, är detta ett problem? Kan man ändå spela LAN-ansluten med andra xboxar/spelkonsoler?
    5. Är spelet lättspelat? Det vill säga kan "vem som helst" sätta sig vid ratt och pedaler och köra några varv utan att känna sig totalt misslyckad?
    6. Vad jag kan se saknas svenska banor i spelet. Finns det något spel till xbox/spelkonsol som innehåller svenska banor och Saabar?
    7. Något mer att tänka på?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Aldrig ägt någon spelkonsol själv, men för några år sedan fick jag chansen att prova Forza Motorsport 4 med ratt och pedaler under några timmar och jag känner iallafall att jag kan svara på fråga nr. 5:
    Ja, det är lättspelat, och ja, vem som helst kan sätta sig och köra några varv utan att känna sig totalt misslyckad. Självklart kan man justera svårighetsgrad och hjälpmedel (typ ABS/TCS osv.) för att anpassa spelet, men inte ens med alla hjälpmedel avstängda tycker jag att det var speciellt svårt. Det jag tycker är lite tråkigt med Forza-serien är att det finns en himla massa bilar att välja på, men simuleringen är inte tillräckligt djup för att de olika bilarna ska kännas unika på något sätt. Ja, det finns några Saabar att välja på, men man känner sig inte som att man kör en Saab. Hade lika gärna kunnat vara en Volvo, BMW, Merca eller vad som helst. Det är ett problem som jag tycker de flesta bilspel på konsol verkar ha. På PC finns en del djupare simuleringar (t.ex. Assetto Corsa) som jag tycker är mer intressanta, men å andra sidan är inte dessa lika enkla att ta sig in i, och ingen av dem har några Saabar.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det är bättre med Saabar än Saabkänsla i det här fallet skulle jag tro, så Forza Motorsport 4 verkar vara ett bra alternativ.

    Någon mer med tips om Saabspel?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Då verkar det som att det får bli en rekommendation att köpa en Xbox One S 500GB med Forza Motorsport 4. Forumet verkar eniga i denna fråga. Får hoppas på att det går att spela med Saabarna direkt och att det går att koppla ihop två xboxar utan tillgång till internet då ingen sagt något annat.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Gissa vad, Forza Motorsport 4 är inte kompatibelt med Xbox One!

    Det här går inget bra alls. Trodde jag var klar och skulle idag innan jag mailade iväg rekommandationen bara försöka få klarhet i om det går att koppla ihop två stycken Xbox One utan internet, och då kunna köra mot varandra på varsin skärm. Har ännu inte hittat svar på den frågan, däremot kom jag in på Microsofts sida om Xbox och där visade det sig att spelet inte finns till Xbox One. Tydligen är det Xbox 360 som skall användas istället. Jag kan inget om Xbox 360 men enligt prisjakt så säljer de större försäljarna NetOnNet, Mediamarkt, Komplett, Dustin, CDON och så vidare inte Xbox 360 längre, vilket borde betyda att Xbox 360 inte är en spelkonsol man ska rekommendera någon att köpa.

    http://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/b...vailable-games

    Så min fråga nu är: Finns det något bilspel med Saabar i till en spelkonsol som fortfarande kommer att säljas ett tag?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det finns någon sorts bakåtkompatibilitet i Xbox One, men jag vet inte exakt vad det innebär och hur det fungerar eftersom jag aldrig haft någon Xbox.

    http://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/b...-compatibility

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Är tyvärr från den sidan min länk till kompatibla spel kommer. Om jag förstår det rätt så "kanske, eventuellt, i fall om att" och så vidare Forza Motorsport 4 kunna komma att släppas till Xbox One. När eller ens om verkar ingen veta. Hittar bara diverse forum med önskelistor på att folk gärna vill ha FM4 på Xbox One. Detta och listan jag länkade till där det står att fler titlar kan tillkomma. Jag som trodde att man valde mellan Xbox eller Playstation när man valde spelkonsol trodde helt fel verkar det som.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jaha, okej! Borde ha klickat på din länk innan jag svarade

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Äh, ingen fara. Jag är glad för all hjälp jag kan få. Att meka Saab och byta motor eller bakaxel känns som en barnlek i jämförelse med att få någon riktig ordning på det här med spelkonsoler.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Saabar på Forza 3
    Av airflowfredde i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •